Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Soppapump, vacuum eller el?

69 inlägg • Sida 3 av 5
Snacka om MC här

dc_lindberg

#31 » 21:50:37, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

63:an - TS öppnade säcken i vilken katten hållits inlåst...
Då måste man hjälpa TS fånga in katten igen ;-)

Frågan TS ställde är -bra-; och svaret är lika enkelt, men... det finns en baksida på myntet och det är den som de sista inläggen tar upp.
Sedan -delar- jag din erfarenhet av Riskokare. Suzukin GS850GN tyckte jag verkligen om, och har ångrat så att jag inte renoverade den utan sålde den till brakförlust och gödslad BMW därefter...
Men, 14Ah, är inte mycket att leka med. Li som TS funderar att testa ska bli spännande att höra resultatet av. GEL som jag testat har kostat skjortan och mer än så... AGM är så mkt bättre, på mina mopeder. I valet mellan GEL och syra = alla dagar syra!
Åter till TS problem:
- hur att tjyvkoppla startmotorn. Jag försökte få över sprängskisser på startmotorn, men systemet kraschade (conrona infektion av MS... o MS är världens största och med råge allvarligaste virus...).


Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Ivar Risslén

#32 » 21:56:12, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör det inte mer komplicerat än vad det är. Det är bara att använda en solenoid (startrelä) som pallar för startströmmen och en startknapp som pallar för strömmen genom startreläet. Kolla hur grova kablar det är original och hur långa de är mellan batteri - startknapp och startrelä.

De värden som Torbjörn räknade upp stämmer nästan med en startmotor till en B18 motor. Han kommer nog inte att använda cykeln så mycket när det är minusgrader så originalgrejerna räcker nog till. Det som är viktigt vid ett sånt här bygge är att kunna gömma bort så mycket som möjligt så att man får ett rent bygga utan att det hänger och slänger en massa kablar.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#33 » 21:59:07, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag föreslår att man behåller startrelät (pos 8 på den andra bilden). Och har man väl startrelät i handen, är det ju lätt gjort att mäta upp vilken ström reläspolen drar och hur hög spänning det behöver för att slå till säkert, sedan är det lätt gjort att dimensionera kablar och startkontakt.
Kom ihåg att vända startrelät åt samma håll som det har suttit ursprungligen, det kan vara så att tanken är att tyngdkraften ska hjälpa returfjädern (eller tvärt om).

Verkar för övrigt inte om om de har tänkt sig att man ska reparera särskilt mycket på den där startmotorn, när i stort sett bara kol och kolfjädrar finns som reservdel. Inte ens lagerbussningarna verkar gå att köpa lösa! Å andra sidan är det väl ytterst sällan någon verkligen lyckas slita ut en startmotor på en mc.
Det kan förstås hända att det går att få tag i mer delar hos en representant för startmotortillverkaren (alltså någon form av bil-el-firma), än vad mc-tillverkaren har brytt sig om att lägga upp i sitt reservdelslager.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#34 » 21:59:25, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

TF - 280A jmf med Bosch 320A.
Valeo använder en planetväxel för att få upp vridmomentet och klarar då samma jobb med 15A.
Som du ser på sprängskisserna på de japanska startmotorerna så använder de mycket små drev och högt varv för att få upp vridmomentet tillräckligt för att rå att starta; men, du har nog rätt i att kortslutnignsströmmen är mycket hög på dessa startmotorer (se ref ovan om 100A).
Man har kanske 10 sek på sig innan batteriet är så pass tömt att det inte orkar dra runt motorn (mycket erfarenhet av det - GS850GN; pendlade till Norrköping vintern 90/91).

Ska vi skifta fokus mot de otrevligheter som TS kan dra på sig genom att "tjyvkoppla" startmotorn?
Oavsett så talar vi minst 40A och max 200A, och det i sig kan ställa till med mycken spänning...
Vilka elektroniska skador kan orsakas (överslag och krypströmmar)?
Laddningsregulatorn är -bra- på hondan (blev sådan på min Suzuki!), men vad händer vid överslag mot den och vad kan ske med övrig elektronik?
Hur kan han bygga ett system som fungerar, och är säkert? Går det ens?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#35 » 22:02:34, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där 15 A hos Valeo verkar orimligt lågt. 15 A och 12 V ger ju bara 180 W, och det räcker inte för att dra igång mer än på sin höjd en 50 cc mopedmotor. Jag skulle tro att det antingen har fallit bort en nolla, eller också är det manöverströmmen till solenoiden som avses.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MekJan

#36 » 22:13:13, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj vad det verkar krångligt ! Elektrisk soppapump finns på exempelvis Honda Deuville ,enda som har krånglat på den var brända brytare en vår ... :sad: Startsolenoid lämplig storlek finns på åkklippare ! Briggspart .... :thummar:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

torbjorn_forsman

#37 » 22:40:17, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite modernare elpumpar är brytarlösa (hallelement + switchtransistor), så där slipper man brända brytare helt och hållet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MekJan

#38 » 22:44:57, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var bara ett exempel på vad som finns att tillgå ! :thummar:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

braha

#39 » 09:04:08, 16-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Laederlappen skrev:På tal om inget annat, är det någon som vet var i detta land man kan få fatt i en startsolenoid (startrelä) som man aktiverar direkt? Ett såntdäringa man petar direkt på

Fanns väl på en del veteranbilar fotpedal som startknapp. O kanske traktorer.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

Laederlappen (trådstartaren)

#40 » 12:30:46, 16-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

MekJan skrev:Var bara ett exempel på vad som finns att tillgå ! :thummar:

Funkar det att skriva här då tro?
Laederlappen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:52, 09-09-2019
Ort: Nånstans utanför Eslöv.
Sverige
Maskin: Stenkrossar, hjullastare L60, L180, Cat 972, Cat 990, samt en hel massa annat som dönar, smäller & skramlar!

Laederlappen (trådstartaren)

#41 » 12:38:20, 16-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Laederlappen skrev:
MekJan skrev:Var bara ett exempel på vad som finns att tillgå ! :thummar:

Funkar det att skriva här då tro?

Ja! Jajamensan.
Jag kan av någon anledning inte skriva snabbsvar, utan blir tvungen att citera.
Nu är mitt huvudbryderi inte startreläet egentligen, även om det är kul att det engagerar så många! :grin:
Jag har lite drygt 5 veckor på att drömma, spekulera & samla mer prylar innan jag får sätta kapen i hondan, är nyopererad i armbågen pga tennisarmbåge, inte masturbor cubitum.
Men nu var det egentligen pumpen jag tänkte på, så jag har fattat det vuxna & mogna beslutet att helt sonika norpa vacuumpumpen från min Vibratore Testicolare (Ducatin), koppla in den på ett insug på Hondan & se vad som händer! Vad skulle möjligtvis kunna gå fel? :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Laederlappen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:52, 09-09-2019
Ort: Nånstans utanför Eslöv.
Sverige
Maskin: Stenkrossar, hjullastare L60, L180, Cat 972, Cat 990, samt en hel massa annat som dönar, smäller & skramlar!

dc_lindberg

#42 » 13:45:47, 16-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ser!
Lite bollplankande och tid för lite eftertänkande; o en plan tar formen!

Vad som möjligtvis skulle kunna gå fel?
...öh... en italienska under samma tak som en geisha...
Kinesiska tecknet för gräl: "två kvinnor under ett tak":
Bild

Räkna iskallt med att du har en hängiven publik här :-)
Hur skall detta sluta?!
:popscorn:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Laederlappen (trådstartaren)

#43 » 19:05:55, 17-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm, man kanske skulle få tummarna loss & lära sig att lägga upp bilder, så att man så småningom skulle starta en byggtråd.. :photograph: :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Laederlappen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:52, 09-09-2019
Ort: Nånstans utanför Eslöv.
Sverige
Maskin: Stenkrossar, hjullastare L60, L180, Cat 972, Cat 990, samt en hel massa annat som dönar, smäller & skramlar!

Laederlappen (trådstartaren)

#44 » 10:00:59, 24-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaahapp, en liten uppdatering här då liasom.
Jag kastade benknotorna & tärningen, svingade den döa hönan & spådde i kaffesump, tecknen rådde mig till en vacuumpump. Så nu är det beställt en liten slik mojäng, som enligt uppgift ska klara av att pumpa 16 liter i timmen. Inte ens min gamla honda borde kunna dra så mycket. Hoppas jag.
För att lättare få snurr på motorn innan pumpen fått fram soppa vid start så bygger jag en liten tank i övre ramröret som blir första anhalt efter pumpen. Så nu ska bara frugans harley ner från lyften, min armbåge ska läka ihop efter operationen, disken ska torkas & stian ska skuras, sen ska hondan få smaka vinkelslip! :eat:
Laederlappen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:52, 09-09-2019
Ort: Nånstans utanför Eslöv.
Sverige
Maskin: Stenkrossar, hjullastare L60, L180, Cat 972, Cat 990, samt en hel massa annat som dönar, smäller & skramlar!

dc_lindberg

#45 » 10:33:13, 24-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

...CBX drar lätt 1/mil... de gick bra över 200... 16L/tim sörplar/lapar törstig Honda lätt i sig ;-)


CB750 - har för mig de drog 0.8L/mil vid sansand körning, och 0.9-1.1 vid "normalt autobahn tempo".
Det gör alltså att du bör klara dig om du inte har för bråttom ;-)
Pumpen klarar max farten på svenska motorvägar innan man får betala extra för den högre farten :thumme:

NB: - oavsett! Honda är ökänt törstiga! Min CX500C drog lätt 0.7... och med 0.8 som det gärna blir mellan Uppsala och Gävle så blev det bekymmer... tanken rymmer 11.7L... o Kinesen (Dragon Gate) hade ingen bensinstation... trots skyltningen om att där skulle finnas en...
Varför Hondas motorer är så törstiga har jag än idag inte fått något vettigt svar på; bara att de är så.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se