Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Förlänga växellådsaxel

7 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om MC här

Mekis (trådstartaren)

#1 » 11:28:04, 28-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Har ni några idéer på hur en växellådsaxel kan förlängas?
Det är den nedre axeln jag vill förlänga ca 12,7mm på högra sidan.
Diametern är 17mm och det ska löpa ett nållager på den förlängda delen av axeln för kickdrevet.
Befintlig 17mm del på axeln är monterad i ett kullager.
Axeln har ett invändigt hål på 10mm.


https://photos.app.goo.gl/5Crrs7u6M6NTCVWR9
Mekis
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:19, 28-02-2020
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Aprilia



Stefan1972

#2 » 11:50:37, 28-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle svarva ur axeln inåt i samma dimension som ytterdelen kanske 40-50mm och sen göra en ny ytterdel i axelstål som man loctitar i hålet. Lär bli stumt så det räcker. Det bästa vore väl att göra det så tajt att man krympte ihop det men då kanske man äventyrar div härdning. Sen ev fasa av för en lös innerring för nållager så man får en yta för det utan att behöva härda och joxa. Eller om måtten stämmer ett komplett nållager med innerbana.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#3 » 19:33:07, 28-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
...jag har missat vad det skall vara till för maskin...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#4 » 19:58:18, 28-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aprilia! :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Mekis (trådstartaren)

#5 » 08:59:57, 03-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har två idéer om vad jag kan göra.

Svarva en tapp som jag värmekrymper fast i hålet i axeln.
5mm hål så 2,5mm gods i tappen .

alt1, Tillverkad i Toolox44 som jag slipar in i mått 17mm när den är monterad.

alt2, Liknande tapp men med en lös nållager innerring även den värmekrympt fast på tappen.
Här kanske tappen inte borde vara Toolox44 utan något annat stål.

Drevet snurrar ju konstant men det är bara vid kickning som det blir en större belastning på axeln.
Hmm, inte lätt. Vill ju absolut inte riskera ett större haveri pga av att detta inte håller.

Bild
Bild
Mekis
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:19, 28-02-2020
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Aprilia

Orsa

#6 » 09:35:50, 03-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fattar inte helheten öht eller syftet till bygget. Vad som frestar på och vad som ev roterar snabbt osv, men kan du offra den övre axeln och kapa den mitt i exvis splinesen och lägga en ihophäftning inuti ett bef drev/hylsa utanpå splines.
Fattar som att du har kritisk yta/ område ytterst där du tänker dig förlängningen så det kanske blir svårt få till en nållagerbana där.

Jag har gjorde lite liknande skarvningsidé på en axel till en sågverksspindel som är klen och snurrar utav tusan. La skarven mer mitt på. Sågverket är dock inte nån urverksmaskin såsom ett italienskt fullblod antas vara och effekten är max 7,5 hkr vid högt varv så vridmomentet är lågt.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Mekis (trådstartaren)

#7 » 09:51:07, 03-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite mer bakgrundsinfo.

Har en motor som är 4-växlad. Den startas endast med kick. Det är den övre axeln på bilden.
På axelbilden(se tidigare inlägg), den högra delen på axeln är 12,7mm längre. Den delen sticker ut på andra sidan av motorblocket för att hålla mellandrevet för kickstarten vilket man ser på tredje bilden i motoröversikten.

Jag har för ambition att ta en 5-växlad låda ifrån en närbesläktad motor. Denna motor har endast elstart vilket därför då denna axeln saknar de 12,7mm då inget kickdrev behöver hållas.

5-vxl till vänster och 4-vxl till höger
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Mekis
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:19, 28-02-2020
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Aprilia


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se