Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Tändstift

9 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om MC här

BM425 (trådstartaren)

#1 » 19:41:35, 18-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hjälpte en kompis med hans Mercury 70 hk 3-cyl 2-takt båtmotor från 80-talet idag. Har inte jobbat med båtmotorer tidigare, har därför inte varit i kontakt med tändstift med indragen elektrod förut.

På filmen pratas det om att stift med indragen elektrod går bäst på höga varvtal och de vanliga stiften med J-eletrod skulle fungera bättre om man kör lugnt på låga - mellan varvtal.

Hittade detta klipp

Stämmer det han pratar om i filmen eller är det bara rappakalja?
Någon som har erfarenheter av detta?
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61



östemann

#2 » 20:08:08, 18-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mercurys Thunderbolt Ignition! :???:
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

torbjorn_forsman

#3 » 21:03:54, 18-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tidigt CDI-tändsystem, som ska ha s k glidgnisttändstift. Jag vet dock inte hur mycket som skiljer i dimensioneringen mellan Thunderbolt och t ex japanska CDI-system som har normala tändstift. Vad som är helt klart, är att Thunderbolt har ferritkärna istället för plåtkärna i tändspolarna.
Det kan nämnas att exakt likadana Mercury utombordare men av tidigare årsmodell, med brytarstyrt tändsystem, har vanliga tändstift med gnistgap i luft.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

G-son

#4 » 21:40:38, 18-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han verkar tycka att 3500rpm är högt varvtal. Jag har haft trimmade moppar med högre tomgång än så.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

BM425 (trådstartaren)

#5 » 21:44:46, 18-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som hade hänt vad jag vet är att den inte startade en gång förra året, nu hade han bytt statorn som såg ut att ha gått varm. Startade inte, sedan bytte han CDI boxen mot en som var kollad, samt att triggern såg ut att vara ok med mätvärden.

När jag kollade idag så var den sur, stiften fulla med olja. Nya stift o trixa lite med bensin så strartar den ok.
Kan tillägga att den motorn körs relativt lungt sällan på max.

Blev lite nyfiken på vad dessa tändstift har för egenskaper o varför de används.
Det som jag utan erfarenhet kan se är att kolven kan gå närmare cylindertoppen o därmed ge högre komp med dessa tändstift.

Fler egenskaper, fördelar o nackdelar?
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

G-son

#6 » 21:57:49, 18-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Det som jag utan erfarenhet kan se är att kolven kan gå närmare cylindertoppen o därmed ge högre komp med dessa tändstift.

Fler egenskaper, fördelar o nackdelar?

Tändstiftet är ett ickeproblem för kompression, så länge man inte använder tändstift med extra långt utstick i motorer som inte ska ha det, eller liknande specialfall som är en kombination av grejer som inte hör ihop. Även småmotorer brukar ju ha uppåt centimetern mellan tändstiftsgängan och kolven när dom har så hög kompression dom kan fungera med, högre kompression är inte användbart i motorer som använder tändstift, så, som sagt, ett ickeproblem.

Trodde att det stor ett stycke om dessa stift i en bok om tvåtaktstrimning, men jag hittar inget sånt i den nu. Måste ha läst det nån annanstans.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#7 » 22:23:23, 18-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Det som hade hänt vad jag vet är att den inte startade en gång förra året, nu hade han bytt statorn som såg ut att ha gått varm. Startade inte, sedan bytte han CDI boxen mot en som var kollad, samt att triggern såg ut att vara ok med mätvärden.

När jag kollade idag så var den sur, stiften fulla med olja. Nya stift o trixa lite med bensin så strartar den ok.
Kan tillägga att den motorn körs relativt lungt sällan på max.

Blev lite nyfiken på vad dessa tändstift har för egenskaper o varför de används.
Det som jag utan erfarenhet kan se är att kolven kan gå närmare cylindertoppen o därmed ge högre komp med dessa tändstift.

Fler egenskaper, fördelar o nackdelar?


Det jag har varit med om som problem på såna där tändsystem är framför allt avskavd och sprucken isolering på kablarna till statorn/triggerplattan (de böjs ju fram och tillbaks med gaspådraget, och brukar ha gummiisolering som har passerat bästföredatum för länge sen). Tändspolarna ligger väl inbäddade i skyddande gummi, men ferritkärnorna kan spricka ändå, vilket leder till för låg induktans i spolarna och därmed hög toppström som kan skada komponenter i CDI-boxen. Och i CDI-boxarna förekommer det också dåliga lödningar (väl ingjutna) som spricker upp med tiden. Om man verkligen vill, kan man få bukt med gjutmassan genom att lägga boxen i kokande vatten en halvtimme, då mjuknar massan och man kan pilla bort de yttersta 5 mm eller så av den, sen får man koka en halvtimme till och pilla bort lite mer massa, osv osv.

De där Mercurymotorerna har gammaldags tvärspolning med en hög kam på kolven (alltså samma spolningssystem som de flesta tändkulemotorer, och tvåtaktare från 30-talet innan tysken Schnürle uppfann och patenterade korsspolningen). Och i och med det där åbäket till kam på kolven går det inte att åstadkomma särskilt hög kompression hur gärna konstruktören än skulle vilja det.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BM425 (trådstartaren)

#8 » 22:51:06, 18-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

dc_lindberg

#9 » 11:25:13, 29-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygeln = "hot spot"
Hot spot = illa för höga varv

Har inte sett den där sortens tändstift själv heller innan du la upp dem i den här tråden.
Logiken är dock "klockren"!
"Smooth as a babys bottom"
5hk B&S å Gilson slunga
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se