Sida 1 av 1

Tändstift

InläggPostat: 19:41:35, 18-07-2020
av BM425
Hjälpte en kompis med hans Mercury 70 hk 3-cyl 2-takt båtmotor från 80-talet idag. Har inte jobbat med båtmotorer tidigare, har därför inte varit i kontakt med tändstift med indragen elektrod förut.

På filmen pratas det om att stift med indragen elektrod går bäst på höga varvtal och de vanliga stiften med J-eletrod skulle fungera bättre om man kör lugnt på låga - mellan varvtal.

Hittade detta klipp

Stämmer det han pratar om i filmen eller är det bara rappakalja?
Någon som har erfarenheter av detta?

Re: Tändstift

InläggPostat: 20:08:08, 18-07-2020
av östemann
Mercurys Thunderbolt Ignition! :???:

Re: Tändstift

InläggPostat: 21:03:54, 18-07-2020
av torbjorn_forsman
Ett tidigt CDI-tändsystem, som ska ha s k glidgnisttändstift. Jag vet dock inte hur mycket som skiljer i dimensioneringen mellan Thunderbolt och t ex japanska CDI-system som har normala tändstift. Vad som är helt klart, är att Thunderbolt har ferritkärna istället för plåtkärna i tändspolarna.
Det kan nämnas att exakt likadana Mercury utombordare men av tidigare årsmodell, med brytarstyrt tändsystem, har vanliga tändstift med gnistgap i luft.

Re: Tändstift

InläggPostat: 21:40:38, 18-07-2020
av G-son
Han verkar tycka att 3500rpm är högt varvtal. Jag har haft trimmade moppar med högre tomgång än så.

Re: Tändstift

InläggPostat: 21:44:46, 18-07-2020
av BM425
Det som hade hänt vad jag vet är att den inte startade en gång förra året, nu hade han bytt statorn som såg ut att ha gått varm. Startade inte, sedan bytte han CDI boxen mot en som var kollad, samt att triggern såg ut att vara ok med mätvärden.

När jag kollade idag så var den sur, stiften fulla med olja. Nya stift o trixa lite med bensin så strartar den ok.
Kan tillägga att den motorn körs relativt lungt sällan på max.

Blev lite nyfiken på vad dessa tändstift har för egenskaper o varför de används.
Det som jag utan erfarenhet kan se är att kolven kan gå närmare cylindertoppen o därmed ge högre komp med dessa tändstift.

Fler egenskaper, fördelar o nackdelar?

Re: Tändstift

InläggPostat: 21:57:49, 18-07-2020
av G-son
BM425 skrev:Det som jag utan erfarenhet kan se är att kolven kan gå närmare cylindertoppen o därmed ge högre komp med dessa tändstift.

Fler egenskaper, fördelar o nackdelar?

Tändstiftet är ett ickeproblem för kompression, så länge man inte använder tändstift med extra långt utstick i motorer som inte ska ha det, eller liknande specialfall som är en kombination av grejer som inte hör ihop. Även småmotorer brukar ju ha uppåt centimetern mellan tändstiftsgängan och kolven när dom har så hög kompression dom kan fungera med, högre kompression är inte användbart i motorer som använder tändstift, så, som sagt, ett ickeproblem.

Trodde att det stor ett stycke om dessa stift i en bok om tvåtaktstrimning, men jag hittar inget sånt i den nu. Måste ha läst det nån annanstans.

Re: Tändstift

InläggPostat: 22:23:23, 18-07-2020
av torbjorn_forsman
BM425 skrev:Det som hade hänt vad jag vet är att den inte startade en gång förra året, nu hade han bytt statorn som såg ut att ha gått varm. Startade inte, sedan bytte han CDI boxen mot en som var kollad, samt att triggern såg ut att vara ok med mätvärden.

När jag kollade idag så var den sur, stiften fulla med olja. Nya stift o trixa lite med bensin så strartar den ok.
Kan tillägga att den motorn körs relativt lungt sällan på max.

Blev lite nyfiken på vad dessa tändstift har för egenskaper o varför de används.
Det som jag utan erfarenhet kan se är att kolven kan gå närmare cylindertoppen o därmed ge högre komp med dessa tändstift.

Fler egenskaper, fördelar o nackdelar?


Det jag har varit med om som problem på såna där tändsystem är framför allt avskavd och sprucken isolering på kablarna till statorn/triggerplattan (de böjs ju fram och tillbaks med gaspådraget, och brukar ha gummiisolering som har passerat bästföredatum för länge sen). Tändspolarna ligger väl inbäddade i skyddande gummi, men ferritkärnorna kan spricka ändå, vilket leder till för låg induktans i spolarna och därmed hög toppström som kan skada komponenter i CDI-boxen. Och i CDI-boxarna förekommer det också dåliga lödningar (väl ingjutna) som spricker upp med tiden. Om man verkligen vill, kan man få bukt med gjutmassan genom att lägga boxen i kokande vatten en halvtimme, då mjuknar massan och man kan pilla bort de yttersta 5 mm eller så av den, sen får man koka en halvtimme till och pilla bort lite mer massa, osv osv.

De där Mercurymotorerna har gammaldags tvärspolning med en hög kam på kolven (alltså samma spolningssystem som de flesta tändkulemotorer, och tvåtaktare från 30-talet innan tysken Schnürle uppfann och patenterade korsspolningen). Och i och med det där åbäket till kam på kolven går det inte att åstadkomma särskilt hög kompression hur gärna konstruktören än skulle vilja det.

Re: Tändstift

InläggPostat: 22:51:06, 18-07-2020
av BM425

Re: Tändstift

InläggPostat: 11:25:13, 29-09-2020
av dc_lindberg
Bygeln = "hot spot"
Hot spot = illa för höga varv

Har inte sett den där sortens tändstift själv heller innan du la upp dem i den här tråden.
Logiken är dock "klockren"!
"Smooth as a babys bottom"
5hk B&S å Gilson slunga