Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Matchless 500 twin 1955 återuppstår ur lådorna

158 inlägg • Sida 7 av 11
Snacka om MC här

Göran Ekman

#91 » 18:48:41, 20-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lycka till med letandet, känns obehagligt bekant. Mitt person bästa är när något försvinner från arbetsbänken utan att man varit någon annanstans. Vad det var som försvann kommer jag inte ihåg.
Gott att du är nöjd med lackeringen.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

4 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



magnusk750 (trådstartaren)

#92 » 20:34:22, 20-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt personbästa i 'Ska lägga på smart ställe så det inte går sönder eller kommer bort' är en glasskiva till en lampa som jag packade in i kartong och ställde in i en bil jag haft kvar i Sverige i alla år. Hände 2001, hittade förra året.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magnusk750 (trådstartaren)

#93 » 13:53:13, 21-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller tillämpa barnarbete... 75 € till dottern för upphittad stötdämpare.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

InläggDetta inlägg har raderats av magnusk750 den 09:28:48, 25-05-2022.

InläggDetta inlägg har raderats av magnusk750 den 09:28:17, 25-05-2022.

magnusk750 (trådstartaren)

#96 » 20:25:05, 10-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dumt: lyckades bryta av en oljering när jag skulle montera cylindrar senast. Bra är att jag kunde få tag på nya ringar i Sverige, Veteran-MC i Lövestad, men nu dröjer det ett par veckor tills jag kommer till Estland.

I övrigt, monterat oljetank, bakskärm och lite annat smått o gott. Började plocka ihop navet bak, men upptäckte att den NOS hastighetsmätardrivning jag har liggande sedan 25 år går åt fel håll. 99 %, typ, av alla engelska mc hade hastighetsmätardrivningen på höger sida, BSA M20 och några till hade den på vänster sida, och då går den åt fel håll. Som tur är så finns det en gubbe i Sverige som renoverar hastighetsmätare och drivningar och han trodde att han skulle ha bitar till att göra iordning en begagnad jag har liggande.

Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

kimmen

#97 » 21:25:38, 10-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är allt bra med gamla gubbar i bland :thumme:
Det ser fint ut det du gör..
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

magnusk750 (trådstartaren)

#98 » 23:01:11, 13-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äntligen något som går åt rätt håll. Ni kanske har läst om senaste tidens klydd på annat håll. Trodde att jag hade tappat ner en grej i vevhuset, men det visade sig vara falskt alarm. Satte ihop kolvar och cylindrar i kväll. Första gången jag själv är inne i motorn och har inte handgreppen klara för mig. Började med två olika riktiga kolvbultspressar innan jag förstod att det är enklast med M8 gängstång och lite brickor.

Tidgare i veckan skulle jag sätta ihop baknavet. Har egentligen haft ihop tidigare men tagit isär delvis för lack. När jag tittade igen så inser jag att kan ha satt ihop det fel och antagligen saknar ett par brickor. Baknavet är en svag punkt. Är något felmonterat så kan hastighetsmätardrivningen vilja fara med tills den skär och det blir tvärstopp. Jag vågar inte chansa. Tänker ta isär igen, men får samla ihop till en ny beställning från England. Teoretiskt ska det inte vara så mycket annat som behövs, måste kolla ordentligt.
Bild

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magnusk750 (trådstartaren)

#99 » 22:54:41, 06-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltid lika härlig bakgrund på fotona, men den skarpögde ser att motor och koppling sitter ihop nu. Tanken är att det ska kunna bli startförsök i helgen. Vi får väl se, men det brukar vara bra för självdisciplinen att trumpeta ut offentligt.
Bild

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magnusk750 (trådstartaren)

#100 » 09:50:11, 07-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Vad heter sådana skruvskallar? Hålet i mitten är runt, ingen insex.


Bild

Gillar ventiljustering med excenter.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magnusk750 (trådstartaren)

#101 » 22:01:47, 08-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att det bara skulle smälla igång var väl att hoppas för mycket. En avgaspuff var kvällens toppresultat. Nu gick jag in och bröt ihop. Har gnista, lite kraftigare på ena sidan än den andra, men det gnistrar åtminstone. Förgasaren saknar en kallstartanordning som ska finnas där och det finns en kabelnslutning i trottellocket som är tom. En tanke är att den suger tjuvluft där, ska prova att sätta igen provisoriskt imorgon. Å andra sidan är det samma förgasare och i samma skick som när jag köpte cykeln och då var den körbar. Har bra komp.

Imorgon ska jag ringa en klok gubbe som har hållt på med engelskt i århundraden. Men... alla tips och hejarop från publiken mottages.
Bild

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

kimmen

#102 » 22:14:47, 08-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för fjäder på vevaxeln?

Den ska ha massor av bensin, du kan hälla in i förgasaren, gnistan ska hoppa minst 5 mm, då startar den..

Får den för lite bensin för att kallstarta, blöter den bara ner stiften!..
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

rospigg

#103 » 22:36:03, 08-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den har visat att det finns liv, det är positivt!
Det där löser sig. :thummar:
Man kan väl tusan inte vakna upp efter 20 år och vara pigg som en lärka på en gång, lite morgonsur har den all rätt att vara!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

magnusk750 (trådstartaren)

#104 » 23:11:37, 08-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Vad är det för fjäder på vevaxeln?


Ryckutjämnare.

Gnistorna var väl inte så jättehärliga. Magnet från 1955, säkert med original lindningar och kondensator, men vore skönt att veta att det är liv i maskineriet och sedan skicka magneten på renovering.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#105 » 04:57:34, 09-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

De brukar vara svårt att få de att starta då det inte finns något chokspjäll som fungerar. Är det ett hål i locket för en vajer för choken så kan man plugga det tills vidare. Det brukade även finnas en flödarknapp så att man kunde flöda förgasarna. Man ska flöda förgasarna så mycket att den nästan blir sur. Man får lära sig med tiden hur mycket som är lämpligt vid varje tillfälle.
Det som brukar avta är magnetismen hos magneterna så att det blir svagare gnista. Det är ett problem med magneterna är att man får kraftigare gnista ju högre varv man har på magneten. Den konstruktionsmissen har de avhjälpt på traktormagneterna med impulskopplingen som snurrar till magneten med lite högre fart vid lågt varv.
Man måste ha en bra styrka i kickbenet så att man får till en rask och kraftig spark när man kickar samt att man måste vara uthållig annars så är det att se till att man är kompis med traktens fotbollslag som kan hjälpa en att springa igång den. Det gäller att orka springa i full fart några hundra meter.

Har man inga möjligheter enligt ovanstående råd så kan en sup i tändstiftshålet hjälpa men se upp för baksparkar man behöver god takhöjd för att inte slå huvudet i taket.
Errare humanum est

6 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se