Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Matchless 500 twin 1955 återuppstår ur lådorna

158 inlägg • Sida 4 av 11
Snacka om MC här

magnusk750 (trådstartaren)

#46 » 22:47:42, 04-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Jag tror att det är lite fel på den tabellen. Första spalten med "Benämning verktyg" har hoppat ett hack. Verktygen heter samma som gängan. Det brukar ibland står det två storlekar på verktygen, ett för W och det andra för BSF.


Det där hänger väl ihop med det som Polarmotor skriver om i Bachonycklar äldre tråden som nämns ovan, att man minskade storleken på skallarna ett steg. Jag har lärt mig att det var under ww2 för att spara material.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet



magnusk750 (trådstartaren)

#47 » 22:52:38, 04-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev: ...(pinnskruvar heter det ju egentligen)...


Jagvetmenjagharfyllt50ochharsåsvårtattkommaöverrensmeddetdärenskruvkanmanjudramedskruvmejselförbövelen :???:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

PeterR

#48 » 23:01:44, 04-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Jag tror att det är lite fel på den tabellen. Första spalten med "Benämning verktyg" har hoppat ett hack. Verktygen heter samma som gängan. Det brukar ibland står det två storlekar på verktygen, ett för W och det andra för BSF.

Det verkar som man under tidens gång ändrat nyckelvidderna. Saxat härifrån: http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... -commando/

Engelska motorcyklar fram till cirka 1970-talet har skruvdimensioner som härstammar från det gamla Whitworth-systemet där man döpte nycklar och hylsor efter skruvens/mutterns gänga och inte som man gör idag – döper verktygen efter skallens storlek. Det är samma sak som att vi skulle kalla en 13 millimeters nyckel för "M8" eftersom dessa skruvar har 13 mm nyckelvidd (undantaget ISO-standard) . En vanlig nyckelvidd på Engelska motorcyklar är 1/4" W (Whitworth) som kommer från riktigt gamla tumskruvar med 1/4"-gänga. 1/4 " W hittar man på förgasarmuttrar och vevstaksöverfall med mera. Denna har då 13,35 mm nyckelvidd och gängan har hunnit växa till 5/16"-gänga (7,95 mm). Detta smått förvirrande faktum kommer sig av att man flyttade ner nyckelvidden ett snäpp så att 5/16"-gängan fick 1/4"-skallen och så vidare.
I slutet på 1960-talet började engelsmännen gå över till det amerikanska Unified-systemet (UNF & UNC m,fl) och lämnade det gamla systemet med Whiworthmått på skruvskallar och BSF-gängor (British Standard Fine). I och med detta har tumskruvar på engelska motorcyklar efter 1960-talet amerikanska mått på nyckelvidden som gäller än idag. När man skruvar engelskt som är tillverkat före denna period får man utrusta sig med Whitworthverktyg

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

magnusk750 (trådstartaren)

#49 » 13:17:16, 14-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att det ska vara så förutsägbart. Köpte 6,35 -19 mm pinnbultsurdragare på IKH, 15 €. Stor som ett hus, innan man hade fått någon kraft så tog den redan i pinnbulten bredvid. 5/16 (7,95 mm) pinnbult på bilden för jämförelse. Köper Kukko a 46 €, den som ser ut som en lång hylsa. Funkar direkt. (Var lite skeptisk, haft lågpris av samma typ, som var så dåliga att dom gick i soptunnan efter första användningen.)

Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magnusk750 (trådstartaren)

#50 » 21:18:14, 04-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag något av milstolpe. Torrbygget, eller vad man kallar det på svenska är klart. Har någon dålig gänga i framgaffeln som gör att jag inte kan testa skärmstaget där, men annars sitter allt ihop som det ska. Har lallat in i det sista om bakskärmen. Nu sitter den faktiskt ganska rakt, men i spänn. Får den sitta som den vill så sitter den snett. Ska fila lite i fästhålen när jag tar loss den så får det duga. För bara några dagar sedan trodde jag att ramen var sned, ringde en veteranfarbror i byn som jag vet känner en rambyggare/-renoverare. Dock var det noga så att farbror satt hemma och hade lite tråkigt så han kom förbi, visade sig att han har byggt road racing ramar på sin tid. Vi mätte och donade och kom fram till om min ram överhuvudtaget är sned så handlar det om enstaka millimetrar, inget att börja rikta på en veteran som kommer att puttra i max 110.

Så, nästa steg: renovera stötdämpare och framgaffel, växellåda. Kromning. Renovera hjul.
Bild
Bild
Bild

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

kimmen

#51 » 22:59:39, 04-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas att allt blir likt original, Eller?
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

magnusk750 (trådstartaren)

#52 » 07:33:02, 05-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Hoppas att allt blir likt original, Eller?


Ja, det blir det. Inte på utställningsnivå, men på det stora hela.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magnusk750 (trådstartaren)

#53 » 07:57:45, 05-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utställningsnivå är förresten ganska fånigt importerat uttryck, men om vi säger som så att den kommer att se ut som original för alla utom ett mycket litet antal originaltalibaner. Typ, att växellådan är rätt typ för årgången, men stämplad med annat årtal och att bakskärmens fram och bakdel sitter ihop med gångjärn istället för en kromad specialmutter och fästvinkel. Jag har faktiskt köpt mutten, men... sen tänkte jag att nej, Henrikssons Magnus, där går gränsen för vad som är meningsfullt att ägna sin tid åt.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magnusk750 (trådstartaren)

#54 » 22:33:29, 24-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gårdagens och kvällens jobb. Tagit isär jampot-stötdämparna. Behövde få marinera i WD40 ett tag, sen gick det förvånansvärt lätt. Kan visst vara helt hopplöst ibland när aluminium och stål har fått oxidera ihop i 70 år. Förvånansvärt fina inuti också. Kanske inte ens behöver byta bussningar, kan räcka med packningar och packboxar + att ytterkåpor ska kromas respektive målas.
Bild

Sen plockade jag ihop en låda med delar att skicka på kromning. Mycket av kromet på cykeln är bra och jag har svårt att bestämma mig för vad som ska kromas om. Cykeln är ju hopköpt i delar och det finns allt från rödrostigt till sådant som är helt felfritt. Somliga kromgrejer är också köpta nya och jag vill ju få ihop en helhet. Just nu lutar det åt att bensintanken, oljetankens två lock och motorns få kromade bitar får ha kvar originalkromet, resten blir nytt eller omkromat. Blir inte så mycket i allafall och delarna på motorn sitter lättåtkomligt om andan skulle falla på att ta dom i framtiden. De liggande bitarna i mitten av bilden är motorplåtar som tidigare ägare blingat till. Ska bara låta ta av kromet och måla svart.
Bild

Till slut hade jag tänkt plocka ur hjullagren till bakhjulet. Har två nav med lager och med lite tur har något ok lager, dom kostar någonstans runt 400 kr st nya. Blev dock inte klok på hur dom sitter och kvällen började bli sen, ska läsa på tills i morgon.

Bild

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

busse

#55 » 07:11:22, 26-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

MIn erfarenhet av jänkebilar är att blanda nytt och gammalt krom brukar vara sådär, då man har gammalt krom som man tycker ser ut fint blir det genast "lite sunkigt" då man har nya kromgrejer. Ta hellre att kroma nån del för mycket än för lite.

Blir spännande att se denna hoj klar, jag gillar ju gamla Engelska hojar.

1 person gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

magnusk750 (trådstartaren)

#56 » 07:53:37, 26-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Busse: ja, håller med, samtidigt som jag gillar känslan av att det är en 70 år gammal yta man har i handen med t ex ett tanklock, men det blir nog som du säger.

Fick loss lager ur baknavet igår, det ena var ok. Har ett nav till, det som sitter på hojen, får se hur det är där.

Hur som haver så har jag funderat. Igårkväll närmare bestämt så det är obearbetat, men just nu känns det vettigt. Planen var egentligen att göra iordning delar en efter en, hjul, stötdämpare, växellåda och framgaffel + skicka iväg till kromning, zinkning och det som ska randas. Sedan lacka det svarta själv, ram, skärmar, mm och till slut montera ihop. Men, det jag lackar själv måste göras utomhus och helst förarbete också, verkstaden är för liten och skulle bli slipdammig från topp till tå. Finns ett kallutrymme bredvid som skulle kunna göras om till provisorisk lackverkstad, men i vilket fall kommer det att bli höst, vinter och kallt innan det är dags att lacka på det sättet. Vore bättre att lacka nu under våren-sommaren och sedan hänga på delar vartefter de blir klara. Får försöka hänga upp färdiglackade grejer i taket tills det är dags för montering.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

busse

#57 » 21:03:04, 26-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet precis vad du menar, min Cadillac som nu är 61 år gammal har original krom, lack och inredning så när som på lacken på en bakdörr och bakskärm och även tror jag tyget är bytt på framsoffan men med original tyg. Den vill jag behålla så original som det bara går för det är ju bara original en gång.

Till den har jag köpt lite beggade delar som V:et på bagageluckan och listen ovanför lyktorna just för att få rätt stuk och inte för blanka delar, skulle ju se ut konstigt med en nytt blankt V på bagaget då övriga lister, emblem och lack inte matchar det, skulle nog bli samma sak om man lackade om och inte kromade om då skulle kromet som nu ser ut bra se ut sjaskigt.

3 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

magnusk750 (trådstartaren)

#58 » 09:02:56, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag utanför min comfort zone. Ska börja lacka idag. Måste bara gnygnälla lite innan jag kommer i kläderna och sätter igång.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magnusk750 (trådstartaren)

#59 » 10:31:38, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu skulle jag försöka få in en bild på hur engelsk gentleman förbereder sig genom att röka en pipa tobak för nerverna, men hur man infogar bilder från telefon förstår jag inte. Tapatalk lika krånglig, måste först ange en massa intressen ?!? Tycker redan att nätet vet mer än vad som behövs om mig. Egentligen blirdet nog inget målat idag, tror att jag har full dags jobb med att slipa.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#60 » 12:59:28, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du göra det riktigt som en engelsk gentleman så glöm inte bort att ta minst en kopp te.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se