Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Matchless 500 twin 1955 återuppstår ur lådorna

158 inlägg • Sida 9 av 11
Snacka om MC här

magnusk750 (trådstartaren)

#121 » 03:37:23, 12-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Går det att på något enkelt sätt att ansluta en slang (klar/genomskinlig) i botten av flottörhuset, och ha den uppåt så att du kan se i nivån i slangen/flottörhuset?

Edit: Jag kom på att jag har en brittisk förgasare, en AMAL 376/78 förgasare Ø 1 1/16, är det något som kan passa din hoj så kontakta mig per PM :thumme:


Rospigg: Kan inte komma på något sätt att få dit en slang. Man kan göra ett flottörhuslock i glas eller plexi och sätta dit. Finns inget riktigt sätt att ställa flottörnivån men man ser åtminstone vad som händer därinne. Din förgasare är gnuttan större, men bör funka om man flyttar över munstycken. PM-ar.

Ivar Risslén skrev:Jag tittade på en bild där förgasaren skymtar lite.
Har du hållit ner flödarknappen så att det har runnit bränsle runt förgasaren ?
Har du monterat luftfiltret så att det blir lite mer motstånd för luften och vakuum i förgasaren?
Ibland så blir det som omöjligt att få förgasaren att ge bränsle i ordning men nästa gång går det hur bra som helst.


Ja, har flödat ordentligt. Har inte kommit mig till att skaffa slang till luftfiltret. Inte tänkt på att det kan vara så kritiskt, luftfilter var tillbehör, många kördes utan, men det är förstås värt att testa.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Manne Johansson

#122 » 00:31:06, 13-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

prova kicka 2-4 gånger utan tändningen på 2-3 kanske.... det gör jag på den gamle harly davidsonen..
det funkar bra ...efter det så på med tändningen!! då blir det eld i maskinen med lite tur !!!
jag väger 72KG....... :grin: :grin: o e rätt klen...
MVN Manne

1 person gillar det här inlägget.
Manne Johansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:36, 27-01-2010
Sverige

Murre o2

#123 » 17:59:24, 13-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade en gång en två cylindrig AJS 500 från slutet på femtiotalet, borde vara ganska samma om jag minns rätt. Den var inga problem att kicka igång för en lättviktare som mig. Minns inte vad jag vägde då min borda varit en 69 kg då. Så är du säker på att du fått tändningen rätt nu? Jag skulle kolla med en tändinställnings lampa om jag var som du. Sedan är det alltid ett elände med gamla förgasare när de flödar över.

3 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Ludde eriksson

#124 » 19:38:34, 13-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förutsätter att kammen står rätt?
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

magnusk750 (trådstartaren)

#125 » 20:47:55, 13-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min analys just nu är att förgasaren är den stora boven. Det blir faktiskt inte mer än lite bensinlukt i cylindrarna efter flitigt kickande, inga fuktiga tändstift och tänder till nästan bara med startgas. En beg förgasare, samma modell men en gnutta större är på väg från Rospigg :eat:. När den har kommit, + kanske lite nya servicedelar och en choke från England sätter stora rengöringsarbetet igång och bygger en bra av de två eller något sådant. Någon av dem måste ju gå att få ordning på. Dessutom tagit med magneten till Sverige. Pratat med Lindom i Järlåsa som ska få ta hand om den. Den ger i o f s gnista men förr eller senare behöver den service. Kondensator och lindningar är 65 år gamla. Kan lika bra få det nu så är det säkert att den är tipptopp.

Tills det där är klart borde jag dessutom hinna bygga ihop cykeln bättre och kanske inte stå i så dålig ställning halvt uppe på en bock och kicka.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magnusk750 (trådstartaren)

#126 » 23:25:08, 24-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bakjul sitter ihop och på plats. Genast ser det lite mer ut som en motorcykel. Bromstrumman kastar lite, lagret i den hamnade visst inte alldeles rakt, men det tar vi inte nu. Ska ju i alla fall av när däcket ska på. Plockat isär framgaffelbenen, såg bra ut. Väntar på att fabror på byn ska svarva ett par distanser eftersom inköpta bussningar var korta. Gängorna i ett fästöra för framskärmen på ena benet paj, som tur var hade jag ett extra gaffelben. Dom har en otrevlig vana att skruva med skruv rakt i aluminiumgjutgods. Inga pinnskruvar. Me don't like.

Bild
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magnusk750 (trådstartaren)

#127 » 23:14:31, 12-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Framgaffeln börjar komma ihop. Ena benet gick utan bekymmer och sitter på plats.
Bild

Bild
Andra benet läcker olja och får stå och skämmas i ett hörn så länge. Tror att det bara är avtappningsskruven som läcker, jag hade bara fiberbrickor som passar halvdåligt.

Läste just Kottens trevliga tråd om nyinköpt fräs och inser att jag knappt har några bilder på hur grejerna ser ut inuti eller vad jag gjort med dom, bara en massa på färdiga bitar med rörig bakgrund av antingen orange verktygsskåp eller blå tvätt. Ska bli bättring på det. Från imorgon.

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magnusk750 (trådstartaren)

#128 » 21:51:19, 14-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland ere´jobbigt... Igår satte jag en annan fiberbricka på avtappningspluggen och fyllde i olja. Idag ser jag att det håller tätt men är för mycket olja i benet. Nu vände jag på det så får det rinna ur. Nu tänker jag göra ingenting.
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Murre o2

#129 » 19:57:04, 17-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

1955 kunde man också köpa en sådan här :
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

braha

#130 » 10:16:31, 18-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som har en tidsmaskin...?
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

magnusk750 (trådstartaren)

#131 » 14:15:29, 18-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fina HD 750 står väl i 100 -150 000 kr idag, hade varit en bra affär att köpa några stycken...Dom där annonserna fanns flera år i Teknkens Värld på 50-talet, det mindre antalet var nog inte så litet. Minns att firman fanns kvar som jeansbutik när jag bodde i Göteborg i början av 90-talet.

Ägnat mig åt att montera dekaler, totalt 8 st spridda över cykeln. Just nu har dom fått första lagret klarlack, ska bli ett lager till.
Bild

Framgaffeln sitter ihop nu. Inte lika snäll när andra benet skulle på plats, satte sig i spänn åt alla håll och skjöt ut ett ben en gång när jag hade lättat på fel skruv. Finns ett specialverktyg för att dra upp gaffelbenen i kronan. Borde ha investerat i det, men jag hade fattat att det var för att ta isär och jag tyckte att stötdämparna bak som i rincip har samma kosntruktion hade kommit isär så fint så jag snålade.
Bild

Drog ihop fjädern med slangklämma.
Bild

Dekaler som satt på framgaffeln när jag köpte den. MC-Nytt firade första motorcykeltävlingen i Sverige som de menade skulle ha skett 2013. Egentligen var det visst tidigare, men de vill väl ha en anledning att fira...
Bild

En rar grej som kom med cykeln när jag köpte den är oanvänd plåtskylt från 70-talet.
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magnusk750 (trådstartaren)

#132 » 14:30:44, 18-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gaffelben inuti. Längst ned på innerröret, till vänster, mörkt på bilden, sitter en bussning som löper upp o ned i ytterbenet. Var rejält rostig i det här gaffelbenet som måtte ha stått länge utan olja. En bit upp på innerröret en svart plastbussning som sitter med presspassning i ytterbenet. Ovanför plastbussningen packbox och inuti innerbenet en oljedämpare. Det här gaffelbenet är ett som jag hade köpt löst någon gång. De två som satt på framgaffeln var mycket snyggare inuti, jag bytte bara övre bussningar och packboxar men fästörat för stänkskärmen var sönderslaget på det ena. Där kom gaffelbenet på bilden väl till pass och det är det ytterbenet som jag har använt.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#133 » 18:53:04, 18-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

magnusk750 skrev:En rar grej som kom med cykeln när jag köpte den är oanvänd plåtskylt från 70-talet.
Bild

Bromtymolblått, det var ett trevligt namn på en motorcykel! :mrgreen:

Jag brukar försöka hitta på förkortningar för att lättare komma ihåg nummerskyltars bokstäver, men den här har ju redan en vedertagen förkortning.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magnusk750 (trådstartaren)

#134 » 19:04:47, 18-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
magnusk750 skrev:En rar grej som kom med cykeln när jag köpte den är oanvänd plåtskylt från 70-talet.
[img]

Bromtymolblått, det var ett trevligt namn på en motorcykel! :mrgreen:

Jag brukar försöka hitta på förkortningar för att lättare komma ihåg nummerskyltars bokstäver, men den här har ju redan en vedertagen förkortning.


BTB för bromtymolblått var mer än jag visste, men förra bilen XXXTGR blev 'Tigern' och nuvarande 561MLJ är 'Miljonen'

BTB880 var bra att borra efter, hann hindra mig från att placera ena skruven ute i fältet för skattevmärket.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

rospigg

#135 » 19:57:04, 18-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Back To Britain, om du besöker ön
Back to Basic, passar en veteran
Back To Back heter en låt av Pretty Maids
(Sen falnade mina idéer)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se