Tänkte att en tråd om hur denna ska få komma upp ur sina banankartonger kunde vara av intresse. Bra för egna arbetsmoralen också. Den här cykeln har jag, i princip, ägt sedan 1986. Säger 'i princip', eftersom det inte är mycket kvar av den jag köpte då, motor och lite småbitar av ramen. Enligt papprena var det en 1956 års modell, jag var 17 år och inte en susning om någonting, köpte glatt och förstod med tiden att det fanns bitar från hela 50-talet på cykeln. Den var dock körbar och hade varit ute på vägarna 1980, men säljaren hade sedan börjat att plocka bort caféracerprylar. Ska försöka leta fram bilder från köptillfället ur gömmorna.
Jag bestämde mig för att bygga den som 1955 års modell, den snyggaste årsmodellen i min smak. Har letat bitar sedan dess. Ofta har det förstås gått åratal emellan jag gjort någonting. Volvo villa vovve skilsmässa utlandsflytt tar sin tid också. Jag har alla stora delar och en oherrans massa små dividutter, både nytt och begagnat. Motorn är renoverad av Bill Nilsson, crossåkaren, på 90-talet och jag har två växellådor som inte är öppnade men känns rätt bra utifrån så en av dem åker nog i som den är till att börja med.
Utmaningen är att få ihop allting. Jag har reservdelskatalog och bilder på en likadan hoj, men det är i allafall massor av bitar som ska hamna rätt. Reservdelskatalogen har inte sprängskisser så den ger inte mycket hjälp om vad som ska sitta var. Är medlem i engelska klubben och hoppas att få hjälp på deras forum + och lär väl försöka hitta någon cykel att besöka igen, senast jag såg en i verkligheten var ca 1995.
Så här ska det se ut en dag:
Och så här ser min ut efter en kvälls pyssel:
Och här vi ägaren när han funderar på var någon liten retsam pinal kan tänkas bo. I bakgrunden banankartonger innehållandes Matchless.
To be continued...