Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Matchless 500 twin 1955 återuppstår ur lådorna

158 inlägg • Sida 5 av 11
Snacka om MC här

magnusk750 (trådstartaren)

#61 » 18:53:05, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Ska du göra det riktigt som en engelsk gentleman så glöm inte bort att ta minst en kopp te.


Dricker faktiskt ganska ofta te när jag jobbar, både bakom skrivbordet eller med händerna. Med kaffe vill man sitta ner och inte göra något annat, te går bra i farten.

Började slipa på den största ramdelen, efter en kvart var jag på god väg att lägga ner. Kändes helt hopplöst att komma åt i skrymslen och vrår, bara att skicka allt på blästring. Hur det nu var så tänkte jag sen att smågrejer tre, fem, tio cm som det finns en del blir ju larvigt att lämna iväg, slipade dom, några släta motorplåtor, bakdelen av ramen som inte går att blästra för att det är en lagring i den och efter några timmar fanns det en hög bitar som blir ganska lagom att måla imorgon. Återstår bara det att jag inte har målat någonting med spruta på 25 år. Hus med pensel och småplock med sprayburk bara. Skulle vilja öva med någon färg som inte kostar 500 kr litern.

Bild
Bild

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet



magnusk750 (trådstartaren)

#62 » 14:12:29, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Etsprimer lagd. Inte katastrof, men svårare än jag mindes det. Nu paus för att det ska bli lite svalare. Jäkla massa vinklar och vrår på grejerna, och kanter man måste få färg på. Vete... hur det ska gå till att få täckning utan rinningar.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magnusk750 (trådstartaren)

#63 » 20:41:13, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Filler primern var snällare. Gick rätt bra, med den går det ju fint att dutta på lite extra om man ser att det saknas någonstans. Om ett par dagar smäller det, när toppfärgen ska på.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magnusk750 (trådstartaren)

#64 » 17:32:16, 12-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag fått på toppfärg också. Gick rätt ok, lite rinningar och apelsinskal när jag blir ivrig och tror att det inte är tillräckligt med färg.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

texas5020

#65 » 08:38:54, 13-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:popscorn: :mon: :thumme:
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

magnusk750 (trådstartaren)

#66 » 15:41:57, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många av oss har nog sett skämtteckningar om mannen som tar in motorcykeln och lägger den i sängen bredvid sig och sen är det något putslustigt med arg fru. Hur som helst, nu är det nära här också... var ska man göra av färdiglackade delar i väntan på montering, när det är ont om plats, inte ids packa in i bubbelplast och delsbon inte beräknas vara på ingående på ett tag...
Bild

Fick hem delar från blästring i veckan och nu är det 2K grundfärg på dem. Hade hoppats få på toppfärg på en del av dem redan nu, men det strulade. Finns en tråd i färg och lackforumet om det. Brant lärkurva på att lackera. Just nu känns de ca 20 000 kr det skulle ha kostat att lämna bort som en helt rimlig peng. Jag har redan gjort av med ca 4000 på material, där en del gått till spillo pga mina nybörjarmíssar. När jag gjorde en liten testomgång i början av sommaren var jag utomhus, nu är det ju redan åtminstone två årstiden varje dag så jag byggde tält i verkstaden.

Bild
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magnusk750 (trådstartaren)

#67 » 13:46:40, 25-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bryta ihop och gå vidare.... Måla var mer än jag klarade av. Eller, färg blir det ju på grejerna, och jag är ju inte ute efter nyskick, men när det blir damm och apelsinskal och rinningar så är jag inte med längre. Som amatör så står man ju mest och fipplar på måfå när det inte går som det ska. Igår gick hyfsat bra, idag med samma spruta och samma färg blir det bara skit och där står man tränar på grejer som inte är till för att träna på. Kontaktade just estniska veteranmcklubbens hovmålare Uko. 98% sannolikhet så får han ta över. To be continued...

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

SwedEh

#68 » 17:42:18, 25-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magnusk750 skrev:Bryta ihop och gå vidare.... Måla var mer än jag klarade av. Eller, färg blir det ju på grejerna, och jag är ju inte ute efter nyskick, men när det blir damm och apelsinskal och rinningar så är jag inte med längre. Som amatör så står man ju mest och fipplar på måfå när det inte går som det ska. Igår gick hyfsat bra, idag med samma spruta och samma färg blir det bara skit och där står man tränar på grejer som inte är till för att träna på. Kontaktade just estniska veteranmcklubbens hovmålare Uko. 98% sannolikhet så får han ta över. To be continued...



damm kan va lite knepigt beroende på vad det är för damm.. apelsinskal går att fixa med våtslipning och polering. kan även funka på damm. rinningar går att "skära" bort eller skrapa med ett rakblad. sen våtslipning/polering. Pyssligare än att göra om, men kostnaden är närapå obefintlig jämfört med att lackera om.. Många av grejerna är ju rätt små så de kan du sitta inne och fixa istället för att sticka, virka o dyl eller om du brukar läsa innan du sover så byter du boken/tidningen mot nån liten del som behöver slipas och poleras. :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

magnusk750 (trådstartaren)

#69 » 18:01:28, 25-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

SwedEh skrev:

damm kan va lite knepigt beroende på vad det är för damm.. apelsinskal går att fixa med våtslipning och polering. kan även funka på damm. rinningar går att "skära" bort eller skrapa med ett rakblad. sen våtslipning/polering. Pyssligare än att göra om, men kostnaden är närapå obefintlig jämfört med att lackera om.. Många av grejerna är ju rätt små så de kan du sitta inne och fixa istället för att sticka, virka o dyl eller om du brukar läsa innan du sover så byter du boken/tidningen mot nån liten del som behöver slipas och poleras. :grin:


Jo, jag vet, men det är en del tidsaspekt och mental hälsa med i ekvationen också. Har man gott om tid så funkar det att hålla på så. Jobbar nu så att jag är borta två veckor, sedan en vecka hemma och när jag är hemma så är det 12 timmar jobb om dagen redan utan att lägga ner timmar av slipande och polerande per del. + Frustrationen av att måla några bitar och sen se hur det blir skitresultat och veta ett det återigen blir till att slipa och polera och kanske måla igen om man slipar igenom. Har ingen vettig lokal att hålla till i. Verkstad 4 x 4 m där jag har byggt tält ca 2 x 2 m att måla i men färgdamm och elände överallt iallafall.

Bör gå för lackeraren att fortsätta där jag slutat. Matta ned och lägga ny topplack på många av delarna, så att han inte behöver börja från noll med precis allt.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

kimmen

#70 » 22:28:57, 25-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, det är inget kul om lackeringen är dålig, då kanske man lätt fuskar med det andra...

Det är ju en fin cykel du har :thumme:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

magnusk750 (trådstartaren)

#71 » 16:15:18, 07-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen sist har alla delar som ska lackas fått åka till lackeraren + att det varit en del forskande i hur randningen på tank och fälgar ska se ut. Han sa att han skulle kunna sätta igång om ett par veckor. Erfarenheterna av estländare och förmågan att få tummen ur är högst varierande, men den här har åtminstone bra rykte hos estniska veteranmotrcykelklubben. Vi får väl se vad det är värt...

Igår kväll och idag har jag ägnat åt baknavet. Plockat isär, konstaterat att lagren såg dugliga ut, vilket ju är trevligt när nya går på tusenlapp för ett par. Sen stått i ultraljudstvätt bra många timmar, skrubbat med björntunga och satt ihop. Naven har dåligt rykte för att kunna låsa fast hastighetsmätardrivningen så att den far med runt om man sätter åt lagren för hårt eller missar någon bricka inuti. Tror jag fick ihop det som det ska.

Nån som förresten vet var man hittar fettspruta med litet fint munstycke? Min har så stort klumpigt munstycke att det aldrig kommer åt på den här cykeln.

Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Lasse A

#72 » 16:19:28, 07-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, får man fråga vad lagren heter? Eller vilka mått det är på dom, låter mäkta dyrt?
Samt vad är det Du ska smörja?
/Lasse
BM 430 1977, Ferguson TEA-20 1947, BMW K75S 1987, Kawasaki KZ200 1978,
Lasse A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:23, 29-01-2008
Ort: Motala Västra Ny
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Lasse A

#73 » 16:23:39, 07-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 430 1977, Ferguson TEA-20 1947, BMW K75S 1987, Kawasaki KZ200 1978,
Lasse A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:23, 29-01-2008
Ort: Motala Västra Ny
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

magnusk750 (trådstartaren)

#74 » 16:41:32, 07-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lasse A skrev:Hej, får man fråga vad lagren heter? Eller vilka mått det är på dom, låter mäkta dyrt?
Samt vad är det Du ska smörja?
/Lasse


Smörja: allt som är fettsmort. Sitter riktigt tight på en flera ställen. Kan gå att Dremelfila runt omkring, men vore ju enklare om man fick tag på en passlig fettspruta. Ska kolla med Antram om ytterdiametern på nippeln.
Lager: Originalen är totalspecial, men även ersättningslagren är någon modell som verkar vara ganska svår. När jag har googlat har det bara varit firmor i bortre USA som haft, förutom märkesspecialisterna. Dessutom något som måste modifieras i navet för att få dom på plats. Hade på känn att mina lager kunde vara ok så jag har inte gått på djupet i frågan.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magnusk750 (trådstartaren)

#75 » 23:21:42, 25-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plockade isär växellåda ikväll. Den kändes bra utifrån och ser bra ut när jag fick isär. Sitter två kullager i den. Det ena som är ett vanligt 6203 lossade fint, tänk vad bra att vara deltidssingel när man stoppar växellådsdelar i ugnen :) Däremot hade jag tydligen drömt att jag skulle ha ett nytt sådant hemma. Det andra lagret är en specialare, millimeter på innerbanan och tum på ytterbanan, eller om det är tvärtom. Nytt sådant ska jag ha i lådorna, men fick inte ur det gamla ikväll. Ska ändå till stan morgon, blir att köpa lager och något passande att använda som pressverktyg.
Bild
Bild
Bild
Bild

Sista bilden är på det retsamma lagret som blev kvar. Utanpå det en lös krage som enligt engelsmännen skulle lossa fint av sig själv, men den har väl suttit där sedan 1956 och är nöjd med det. Fortsättning följer i frågan.

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se