Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

en orkeslös peugeot speedfighet 2015

30 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka om MC här

wipwip (trådstartaren)

#1 » 17:57:03, 13-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

moppen är en peugeot spedfighet 3 2015 års luftkyld 2-taktare .problemet är att den är orkeslös varm som kall ingen killnad varvar ungefär 5000 varv max och den varvade minst 8000 förut i uppförsbackar går jag fortare bredvid den , köpte nytt cylinder kit och sätte på den bytte även till en ny reedventil ,inget av detta har gjort någon skillnad , finns det någon som kan säga vad man ska göra mera eller vad det kan vara för fel . :sad:
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige



nimbus

#2 » 18:02:11, 13-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolv hade du bytt? kolvringarna brukar fastna i spåren på dom där med dåligt komp som följd
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

wipwip (trådstartaren)

#3 » 18:35:27, 13-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

i cylinderkitet ingick cylinder kolv och ringar ,
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige

AN

#4 » 18:52:44, 13-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolvringarna hamnade åt rätt håll? Verkar den ha rätt kompression?

Fritt med luft från luftfilterbox fram till förgasare? Verkar den suga i sej luft som den ska? Läckage i eller runt vevhuset, så att den inte suger?

Verkar den få bränsle? Stiftet svart och el blött?

Får den för mycket? Har kanske chocken hängt sej?

Får den för lite? Skit i något munstycke? Är det fritt ända från tank till flottörhus? Är det vackumbränslekran kanske den inte öppnar för fullt?
Tätt i ventilationen till flottören?

Är nog bara att systematiskt följa luftens och bränslets väg, samt kontrollera gnistan. Går det att kontrollera med stroboskop om den tänder någotsånär vid rätt tidpunkt?

Hjälpte en kompis med en 1cyl offroad en gång. Gick dåligt, klen i motorn. Då hade ljudämparen ett läckage, precis där luftboxen tar in luft. Lite oväntat, men så kanske det inte kan bli här?

Ja bara några idéer jag hade.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

wipwip (trådstartaren)

#5 » 19:11:22, 13-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

automarchoken är ny på den men stiftet blir lite sotigt .
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige

torbjorn_forsman

#6 » 20:13:07, 13-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte nån hastighetsbegränsare som krånglar (t ex saknar någon givarsignal), och därför ser till att tändsystemet begränsar varvtalet till 5000 r/min?
Om motorn når exakt samma varvtal vare sig man belastar mopeden eller tomvarvar med bakhjulet i luften, så kan man misstänka detta. Du kan också kolla med en stroboskoplampa och se om tändläget blir mycket senare när man håller fullgas och den går 5000 r/min, än vid lägre gaspådrag där det ändå påverkar varvtalet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wipwip (trådstartaren)

#7 » 20:27:44, 13-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok ,var kan den hastighetsbegränsaren sitta då tro, eller den som ger den signalen kan den sitta inne i svänghjulet tro ,eller kan man hitta ett elschema till den någon stans tro.
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige

Ivar Risslén

#8 » 20:58:27, 13-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag var yngre så var det vanligt att man blev tvungen att sota ur avgassystemet då och då.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Micke_fixar

#9 » 21:51:05, 13-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan de vara något med variatorn?

1 person gillar det här inlägget.
Micke_fixar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:06, 21-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Abene VHF3, Storebro GK195, BM 350-H10, BM 350, BM G612.

torbjorn_forsman

#10 » 22:12:25, 13-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

wipwip skrev:ok ,var kan den hastighetsbegränsaren sitta då tro, eller den som ger den signalen kan den sitta inne i svänghjulet tro ,eller kan man hitta ett elschema till den någon stans tro.


Hastighetsbegränsarfunktionen kan tänkas finnas inbyggd i t ex instrumentblocket eller tändmodulen (CDI-boxen), om den inte existerar som en egen elektronikenhet någonstans. Givaren måste ju känna av moppens hastighet, så den bör rimligtvis sitta vid något av hjulen, vid sekundärvariatorn eller i slutväxeln. Om du får tag i en VHB så bör allt stå där.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#11 » 08:10:30, 14-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte också på problem med variatorn. De var vanliga på sådan kina-mopeder för 15 år sedan eller så, hur är det fransoser?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

nimbus

#12 » 08:25:32, 14-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se om du kan starta den med bakhjulet i luften utan variator kåpan. När du gasar ska du se att utväxlingen ändrar sej. Remmen börjar på liten diameter fram. När vartalet stiger åker remskivorna ihop och remmen flyttas utåt till en större diameter. Och tvärtom bak. Ändrar sej inte utväxlingen blir den slö
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

wipwip (trådstartaren)

#13 » 11:18:48, 14-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

variatorn funkar som den ska ,kan det vara så att flotör ventilen som ska stänga av flödet på bränslet är otät så den får för mycket bensin helt enkelt ,vi ska testa detta och köpa en renoveringsats till förgasaren tror jag .

1 person gillar det här inlägget.
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige

Ivar Risslén

#14 » 11:31:49, 14-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du lossat ljuddämparen och kollat hur mycket sot det är i den ?
På 2-taktare blir slöa när avgassystemet blir tätt, åtminstone på gamla mopeder.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

AN

#15 » 12:34:43, 14-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

wipwip skrev:variatorn funkar som den ska ,kan det vara så att flotör ventilen som ska stänga av flödet på bränslet är otät så den får för mycket bensin helt enkelt ,vi ska testa detta och köpa en renoveringsats till förgasaren tror jag .
Du har inte sett om det droppar från förgasaren? Om den flödar över kan det ju gå ut lite.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron