Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

BMW, MC, manöverenhet, elcentral, kopplingsdosa, ormbo

33 inlägg • Sida 2 av 3
Snacka om MC här

Towil

#16 » 18:04:27, 24-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige



dc_lindberg (trådstartaren)

#17 » 21:15:27, 24-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok Towil - den förtjänade jag nog...
:skratta3:

20A går -lätt- genom mitt startlås, trots att det mesta är styrströmmar.
Hur mycket som går vid start vet jag inte, det är bara en styrström till ett startrelä som släpper på strömmen till solenoiden på startmotorn.
I original sitter det en Opel kadett 320A Bosch startmotor. Jag har bytt till en Valeo 15A med planetväxel => då startar moppen även på vintern.

Går inte att få fram om Autoexperten som tydligen flyttat från Stockholmsvägen 26 till Kanalvägen i Infra-City har öppet imorgon midsommarafton - hemsidan är kryptisk.
Biltema har öppet till 15.
Hansen Racing i Spånga har nog stängt... hemsidan antyder det.

Det löser sig :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Towil

#18 » 21:24:15, 24-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Styr ett relä med nycklen så att du inte behöver köra så mycket ström genom den.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

dc_lindberg (trådstartaren)

#19 » 09:29:16, 25-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du tänker dig ett manöverrelä som aktiverar alla andra reläer?
Då skulle 2A nog kunna fungera :-)

I detta läge är jag -lat- även -bekväm- och... "tjurskallig".
Att byta tändningslåset är "lätt", att byta lådan är... ett dj.* n-göra! Bytt lådan 2ggr. Plasten är inte uv-beständig.
Men att bygga om elsystemt (som även den minst kunnige och oinvigde ser att är det enda rätta och borde göras akut)...är inte gjort i en handvändning... det tar nog 1-2 veckor, o då vill man stå inomhus. Han som gjorde påbyggnaden av elnätet (Ericsson Mobil jobbade han på med installationer i myndighetsfordon) ville göra ett kretskort med Micro-strömbrytare o min moppe skulle varit en perfekt "försökskanin"; men så tappade vi kontakten o planerna rann ut i sanden.

Som sagt - jag -tror- jag har kring 20A genom startlåset idag. Där föll Biltemas lås.
Original startlås sitter i lyckthuset, men det styr bara originalfunktioner. Fjärrljus, dimljus, bromsljus, mm "lullull" som värmehandtag, el-muffar, el-uttag, mm styrs genom lådan på styret.
Skulle problemen bli för stora med lådan på styret - drar jag bara ur kontakten till den och använder original startlås ;-)
"Hängslen och svångrem" - att köra på vintern ställer krav ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#20 » 10:49:28, 25-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får montera ett "huvudrelä" som styrs av tändningslåset. Det borde vara en ganska så snabb åtgärd för att spara på kontakterna i tändningslåset.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg (trådstartaren)

#21 » 11:17:11, 25-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det -är- ett smart och bra sätt att skydda startlåset.
...titta ovan på ormboet... grundkonstruktionen av tilläggsnätet ställer till det... det blir inte "att bara"... o det finns ingen plats för att kunna eftermontera ett eller flera sådan reläer i det nuvarande nätet :-(
Hela dj.* s.* måste rivas dän och byggas upp på nytt, och då väl samt korrekt, genomtänkt... :-)
Planen var att göra det sommaren 2009... fick lite... "förhinder"... som sedan ackumulerade sig till flera års "blockering"... bl.a. av Honda CX500C ;-)

Nu blir det en akut lösning med att försöka få tag i ett nytt startlås som går att montera i befintlig låda.
Jag drömmer om att få mina nya garagedörrar... beställde 2016... har dörrarna, olackade ramar som står i ett släp... karmarna har jag inte fått än... utan dörrar kommer jag inte in/ut i garaget annat än tillfots genom "fotgängardörren"... Crawford vägrade sälja garagedörrar åt mig (orsak = "går inte att montera"), så jag fick beställa av god vän som jobbar med allt; tyvärr har mina garagedörrar på något sätt hamnat på fel prio-lista. Hoppas de dock blir fixade i sommar :-)
Glöm att jag ställer mig på gräsmattan i trädgården o börjar med att bygga om el-systemet på "mopeden" - det är att tigga om problem... djur (insekter upp till 2-benta), väder och fumliga fingrar...

Tycker dock att Maskinist supporten/Hjärn Trusten kommer med bra och goda förslag!
Får planera hur att bygga om el-systemet när så blir möjligt - o då är tips och förslag ovärderliga :-)
:thummar:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

busse

#22 » 05:07:21, 27-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Du får montera ett "huvudrelä" som styrs av tändningslåset. Det borde vara en ganska så snabb åtgärd för att spara på kontakterna i tändningslåset.


Att montera att nytt huvudrelä behöver väl inte vara så tidsödande och komplicerat, kan du inte montera reläet på lämpligt ställe på spänningsmatningen till lådan men utanför boxen? Det blir ju bara två extra kablar som ska genom lådan, en plusmatning in till tändlåset och eventuella förbrukare före tändlåset och styrspänningen ut till reläspolen.

Om all spänning till lådan går genom tänddlåset så inte vissa saker har plusmatning direkt från batteriet för att användas med tändningen av räcker det väl med en kabel ut ur lådan til reläspolen. Jag förutsätter att det finns jord i lådan och då skulle jag istället styra huvudreläet med att jorda spolen med tänddlåset och bygla ihop plusmatningen till spolen med plusmatningen till reläkontakten, 86 och 30 på ett Hellarelä och styra reläet med stift 85 med att jorda det via tändlåset.

1 person gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

dc_lindberg (trådstartaren)

#23 » 08:58:49, 27-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I sak är du helt mitt i prick Busse :-)
I praktiken... "moped"... finns ingen stans att montera... systemet måste byggas om och byggas rätt.
- fullt i kåpan
- packat under sadeln
- ankändan (verktyglådan är där på de här modellerna) är packad med reläer och säkringar
- styret är som det är redan överfullt
=> riv dän s.* "gör om och gör rätt!" är enda -vettiga- lösningen, men det gör man inte ute på gräsmattan i trädgården...
Kvarstående alternativ = få tag i nytt startlås.

Vet att det är något speciellt i lådan... något med separation mellan tändningsnätet och + (batterimatningen)... det var något om bakströmmar, avstängning av nätet. Minns inte exakt vad, bara att det inte går med enkel till-från knapp utan att man måste öppna en anslutning från + till tändningsnätet och parallellt ge matarström och + till reläerna i ankänden (det var -inte- jag som byggde den konstruktionen!)

Ja. Lådan är jordad; i styret och direkt till - på batteriet samt till ramen (säkert också motorblocket).

Detta hade varit ett "inte problem" om det hade varit enkelt att få tag i ett nytt startlås...
Kanske löser det sig hos Autoexperten i Lapplandsväsby? :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

busse

#24 » 09:22:09, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:I sak är du helt mitt i prick Busse :-)
I praktiken... "moped"... finns ingen stans att montera... systemet måste byggas om och byggas rätt.
- fullt i kåpan
- packat under sadeln
- ankändan (verktyglådan är där på de här modellerna) är packad med reläer och säkringar
- styret är som det är redan överfullt
=> riv dän s.* "gör om och gör rätt!" är enda -vettiga- lösningen, men det gör man inte ute på gräsmattan i trädgården...
Kvarstående alternativ = få tag i nytt startlås.

Vet att det är något speciellt i lådan... något med separation mellan tändningsnätet och + (batterimatningen)... det var något om bakströmmar, avstängning av nätet. Minns inte exakt vad, bara att det inte går med enkel till-från knapp utan att man måste öppna en anslutning från + till tändningsnätet och parallellt ge matarström och + till reläerna i ankänden (det var -inte- jag som byggde den konstruktionen!)

Ja. Lådan är jordad; i styret och direkt till - på batteriet samt till ramen (säkert också motorblocket).

Detta hade varit ett "inte problem" om det hade varit enkelt att få tag i ett nytt startlås...
Kanske löser det sig hos Autoexperten i Lapplandsväsby? :-)



Nu är det ju du som har koll på din hoj men finns det verkligen inte nåt ställe i på ca 4x4x4 cm på hela hojen att placera ett relä på? Mycket större plats än så tar ju inte ett Hella relä. Kan ju knappast vara några jätteströmmar så du behöver knappast ha grövre än 2.5 mm2 kabel. Dock så förstår jag om det är bökigt och trångt att få till det hela.

En annan tanke till vidare om du inte hittar tändlås, montera istället dit en vippströmbrytare (gärna lite race inspirerat med sånt där "rött lock" :wink: :mrgreen: ) Sen får du väl montera en huvudbrytare till batteriet som stöldskydd.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Göran Ekman

#25 » 12:03:49, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vippa med rött lock är väl flyg prylar, sitter på tankpanel på DC9 bla.
Göran i Björnarbo
Senast redigerad av Göran Ekman 15:15:29, 28-06-2021, redigerad totalt 1 gång.
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

torbjorn_forsman

#26 » 13:09:02, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allmän flyg/militärstandard för skyddskåpa till strömbrytare som inte ska råka manövreras av misstag och eventuellt kunna plomberas. T ex strömbrytare för att koppla ur jordfelsskydd på fältelverk eller strömbrytare för att kringgå säkerhetsfunktioner och förreglingsslingor i stridsfordon.

Edit: Scrolla ner till "Complementary products" på https://www.apem.com/int/12000x778-series-156.html , där finns några varianter.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman

#27 » 15:22:37, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På DC9/MD80 satt dessa brytare monterade på det viset att dom stängde ventilerna till tankarna när man stängde luckan vid tankningspanelen. Ser proffsigt ut.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

robson

#28 » 22:09:25, 01-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm inte att byta pannan på din "att göra lista"
robson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:02, 30-04-2010
Ort: Nykarleby
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fergusson 175s

dc_lindberg (trådstartaren)

#29 » 23:01:39, 02-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

...som en löntagarfond... nu har jag Baxi den ända hit...

Blev ett Bosch startlås. Många slantar! T-F-Start; 3 poler, flatstiftsanslutning. Bilder kommer.

Autoexperten -har- de gamla vippströmbrytarna i plast, med glödlampa!!!
Priset... 63kr/st... är lite mer än vad jag betalade sist... å då var det ca 15kr/st...



Tillägg:
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Bild

Bild

30 = +
50 = startmotorn/-relä
15/54 = ?...tändningsnätet?
Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#30 » 09:00:50, 05-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, 15/54 är + med tändningen på.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se