AN skrev:11:1 är kompressionsförhållandet mellan total cylindervolym och volymen i förbränningsrummet. I detta fallet vill man mäta upp kompressiostrycket för att se om tex cylinder eller ringar är slitna. Men ts kanske menar att han mätt upp 11 bar?
ja ja - det var så jag läste och tolkade TS listning. 11:1 säger inte ett skvatt om vilket kompressionsvärde man får.
Har han fullt kompressionsvärde med 11:1, så får han så högt tryck att gnista kommer att antända startgasen, och därefter går motorn när den får startgas på kompressionen (såsom dieselmotorn väl fungerar?).
Vi har alla glömt fråga TS om en liten, obetydlig, detalj... vilken färg har gnistan, och hur lång är den?
På Briggs o Stratton gräsklipparmotorer tycks det inte spela mycken roll, bara det finns gnista. På motorer med -hög- kompression och högt kompressionsförhållande krävs däremot hög enerig i gnistan för att den skall klara av att tända den komprimerade gasblandningen. (så står det i läroböckerna, och så funderar min Avatar "moped").
Vi får anse att TS har uteslutit fel på tändstift då han bytt tändstift men får i alla fall inte motorn att gå.
Nu har jag blivit mycket intresserad av mopedens tändsystem Toost.
Kan du få fram uppgifter/sprängskisser?