Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

hjälp mopedtändning, CDI

20 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka om MC här

Toost (trådstartaren)

#1 » 00:13:23, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, sonen försökte hjälpa en kompis med en moppe. vi konstaterade att den både fick bensin och att den hade gnista, men så f...n att den startade. ( den startade och gick på startgas men i princip inte annars.)
därefter letade jag fram mitt gamla stroboskop från den tiden då bilar hade brytarspetsar... ( det kopplar man på + o - på batteriet samt en givare som nyps runt tändkabeln)
Moderna moppar har CDI tändning, och i detta fall icke justerbar tändpunkt !?!?

men , kan nån förklara följande :
svänghjulet roterar medurs i bilden nedan. svänghjulet har en "bula" som en sensor läser.
Min slutsats efter att kört startmotorn med stroboskopet inkopplat var att tändpulsen kom då bulan lämnade sensorn , vilket är efter övre dödpunkt.
där stannar dessvärre mina kunskaper,
borde pulsen komma då bulan går in under sensorn ? då hade gnistan mer sannolikt kommit strax före ÖD.
bulan har hyfsad längd, kanske 15 svänghjulsgrader, har det med saken att göra ?
kan det vara en bränd komponent i tändsystemet som ger detta fenomen ?
jag lyckades som sagt inte hitta nån möjlighet att vrida "tändplattan" där sensor mm sitter monterad.
Svnghjulet sitter på krysskil, både kilen och spåren är oskadade.

Bild
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



rospigg

#2 » 01:34:31, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan ju vara en CDI (kondensatorurladdningständning, när det är översatt till Svenska)
som känner av motorns varvtal, och ställer tändförställningen efter det.
(nån eller några grader efter övre dödpunkt på låga varv och c:a 20 grader på toppvarvet)
"Abriss" är ett ord de lärde talar om när det handlar om spolar i roterande magneter. Det ska betyda avresa, ögonblicket då magneten lämnar spolen och när spolen är riktigt laddad- då passar man på att låta dess ström gå vidare till, jaa, välj själv.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

dc_lindberg

#3 » 01:47:34, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toost skrev: vi konstaterade att den både fick bensin och att den hade gnista, men så f...n att den startade.

( den startade och gick på startgas men i princip inte annars.)


...uhum...
Du skriver att den går, men bara på startgas.

Vad var det som hände fram till och när den slutade gå?

I annan tråd har far till dotter råkat ut för liknande... då hade dotter fyllt på bränsle till gräsklipparen (åk-?) från den där dunken som säkert var till bilen... o den hade iof också 4-taktsmotor, men... inte bensin... jag har testat att köra Avatar mopeden på fotogen, ca 80%, det går men den var rackarns svår att starta! (fuskar dessutom med att ha dubbeltändning)

Dvs - byt bränslet först.
Var -säker- på att det är -rätt- bränsle!
Min ECHO ryggflåsare klagade grovt idag över att fått 3% 2-taktssoppa (som den alltid velat haft förr...) nu vill den helt plötsligt bara ha 2%.

OM mopeden har en automatisk oljeblandare - den kan vara trasig o pumpa i för mkt olja... då startar inte moppen på "bensinen", men den går utmärkt på startgas!...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

G-son

#4 » 01:57:43, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig att möjligheten att justera originaltändsystemen togs bort 2002 (eller nått sånt) för att ändrad tändningsinställning kan påverka avgasutsläppen. Vissa äldre mopeder som Yamaha DT50MX hade ingen justeringsmöjlighet alls ens 1983 när dom började säljas här. Kan man inte justera en sak så kan man inte justera den fel, så det är en felkälla mindre - å andra sidan en begränsning när man vill trimma, men det är inte trimning mopederna byggs för.

Honda MB5 har retarderande CDI-tändning, alltså att förtändningen minskas med ökat varvtal redan från produktionsstart i slutet av 70-talet. DT50MX har inte det, men vi kan nog utgå från att de flesta hyfsat moderna mopederna har såna finesser.

Gnista nära övre dödpunkt låter rätt vid startförsök, det är vanligt att ha det för att minska risken att motorn ska vilja gå baklänges/slå tillbaka kicken som den kan göra när den tänder för långt före övre dödpunkt på väldigt lågt varvtal. När motorn startat och varvtalet kommit upp till något mer rimligt tomgångsvarvtal kan CDIn flytta tändpunkten till något helt annat som är rimligare då.
Så, din tändpunkt låter helt rimlig, och även om den inte är rätt brukar motorer starta med den tändpunkten. Kanske går pissigt och ger dålig effekt, men startar gör dom.

Startar den med startgas låter det mer som ett bränsle- (eller luft)relaterat problem.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Janson1

#5 » 09:10:45, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förr när tändningen stod bywest, då hade oftast svänghjulet vridit sig på axeln... För det mesta satt det en kil som då var av på mitten.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

tommen1

#6 » 09:21:02, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är även bra att kolla kompressionen även om den går på startgas..

1 person gillar det här inlägget.
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

Blockstens trollet

#7 » 11:28:16, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak som kan ändra saken är motståndet i tändspolen ca 1 ohm om det ökar till max ca 2.8 ohm och oxid kan göra saken så i annslutnigar för tändningen ändra läget.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Toost (trådstartaren)

#8 » 11:38:24, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

1) vi vet inte mer än att "den dog plötsligt under färd"
2) vi har bytt bensin till samma soppa som vår moppe går på.
3) att den är översmord skulle kunna vara ett tips, oljepumpen dreglar/läcker .
3) vi provade med en helt annan förgasare , förvisso till en 4takts 50kubiks motor, ( moppen med problem är en 2takts Italjet), inga starttendenser då heller.
4) kompression 11:1
5) kilen och kilspåren i svänghjul/axel är hela.
6) vi har kollat packboxarna på bägge sidor om vevhuset, båda ser ok ut
7) reedventiler ser ok ut
8) provat med ett helt nytt tändstift
9) provat att tändstiftet ger ihållande gnista då vi kör startmotorn typ 30 sek ( inte bara första ögonblicket)
10 ) vi har kollat igenom förgasaren flera gånger, inklusive tryckluft.

Mysterium än så länge.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#9 » 12:07:51, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det inte finns någon justermöjlighet för tändläget, så blir det ju också ett arbetsmoment mindre på fabriken så man kan spara några kronor. På personbilar började ju fast, icke inställbart tändläge förekomma redan på 1980-talet.

Tänk på att stroboskoplampor brukar vara polaritetskänsliga. Vanligtvis triggar de på positiv flank (alltså början av tändpulsen om den är positiv), om pilen på strömtången pekar mot tändstiftet. Men om tändsystemet arbetar med negativ tändpuls, så kommer triggningen då på slutet av pulsen och då ser det ut som om tändningen är för sen (i synnerhet om man mäter vid högt varvtal). Så prova att vända på strömtången och se om det fortfarande ser ut som samma tändläge.

Många CDI-tändsystem, även ganska gammaldags sådana, har någon primitiv anordning för centrifugaltändförställning. Förutom funktionen att ge senare tändning vid högre varvtal som G-son nämnde, så är det också vanligt att det finns ett läge för tändning ungefär vid ÖDP som används vid start, men så snart motorn har kommit upp till nånstans mellan startmotor- och tomgångsvarvtal går den över till kanske 15 grader tidigare tändning. För att bestämma när övergången sker kan det ibland finnas någon varvtalskännande krets i CDI-boxen, om det ingår elektrolytkondensatorer i den så är det mycket möjligt att funktionen blir konstig när de börjar åldras. Om det inte är löst på det sättet, så kan det förekomma att det finns dubbla generatorspolar för tändsystemet innanför svänghjulet, en med många varv och en med färre varv. Där sker övergången när toppvärdet på spänningen från spolen med färre varv har nått över en viss gräns. Denna lösning blir istället känslig för om magneterna i svänghjulet försvagas med tiden eller för fel i endera spolen (t ex dålig skarv mellan den tunna spoltråden och utgående kabel från tändplattan, som börjar få övergångsmotstånd när den har fått oxidera några år).

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#10 » 16:45:29, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går själva givaren, den utanför bulan att tillfälligt flytta mot tidigare tändning och se om det blir någon skillnad? Sen tror jag att vid start/lågvarv så tänder den när bulan försvinner och sen på högre varv tänder den när bulan börjar och på riktigt höga varv tänder den innan bulan är riktigt framme. Om givaren sitter för långt ifrån så får man lite tidigare tändning på lågvarv och lite mindre tidig på högvarv fast den är givetvis bra tidig ändå. och sitter givaren för nära så blir förloppet tvärtom... På Rotax 4 taktsmotorer för flyg är detta avstånd lite halvkritiskt och dom har samma system med CDI då i från Ducati.

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

QV_

#11 » 16:57:20, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toost skrev: ( den startade och gick på startgas men i princip inte annars.)


Test nummer 2 blir då att snappsa soppa och se om den går på det.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

nimbus

#12 » 17:50:54, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir stiftet surt?
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

1 person gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

dc_lindberg

#13 » 18:38:52, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toost skrev:1) vi vet inte mer än att "den dog plötsligt under färd"


Det är den väsentliga informationen.

Nu vet vi att det är CDI boxen (hallgivarsystemet?) som är trasigt (med extremt hög sannolikhet).
Med den nya informationen låter det som en kina-moppe (skoter); de är ökända för dåliga CDI-boxar (i vart fall för 10-20år sedan).


I som kan - hur katten kan toost kolla synkroniseringen på tändningen?
låter det sig ens göras med enkla redskap (en glödlampa eller stroboskop) ?

Hur jag kan vara så säker?
...jag kör BMW -motorcykel-... de har hallgivare och tändregulatorer från 1981 och framåt... som... gör så där... oerhört frustrerande tills man klurat ut att det är så de beter sig.
- Bensin finns
- gnista finns
- går inte på bensin
- går på startgas
11:1
11:1 => "självantändning" av gasen vid TDC; motorn lurar dig att det är gnistan som antänder gasen.
...eller så har jag helt galet fel! :vissla:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Janson1

#14 » 22:11:18, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den har nog ingen hallgivare utan det är en induktiv givare, en magnet med en fasligt massa väldigt tunn koppartråd lindad runt magneten?

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

AN

#15 » 22:28:05, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

11:1 är kompressionsförhållandet mellan total cylindervolym och volymen i förbränningsrummet. I detta fallet vill man mäta upp kompressiostrycket för att se om tex cylinder eller ringar är slitna. Men ts kanske menar att han mätt upp 11 bar?

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se