Hej, sonen försökte hjälpa en kompis med en moppe. vi konstaterade att den både fick bensin och att den hade gnista, men så f...n att den startade. ( den startade och gick på startgas men i princip inte annars.)
därefter letade jag fram mitt gamla stroboskop från den tiden då bilar hade brytarspetsar... ( det kopplar man på + o - på batteriet samt en givare som nyps runt tändkabeln)
Moderna moppar har CDI tändning, och i detta fall icke justerbar tändpunkt !?!?
men , kan nån förklara följande :
svänghjulet roterar medurs i bilden nedan. svänghjulet har en "bula" som en sensor läser.
Min slutsats efter att kört startmotorn med stroboskopet inkopplat var att tändpulsen kom då bulan lämnade sensorn , vilket är efter övre dödpunkt.
där stannar dessvärre mina kunskaper,
borde pulsen komma då bulan går in under sensorn ? då hade gnistan mer sannolikt kommit strax före ÖD.
bulan har hyfsad längd, kanske 15 svänghjulsgrader, har det med saken att göra ?
kan det vara en bränd komponent i tändsystemet som ger detta fenomen ?
jag lyckades som sagt inte hitta nån möjlighet att vrida "tändplattan" där sensor mm sitter monterad.
Svnghjulet sitter på krysskil, både kilen och spåren är oskadade.