Sida 2 av 2

Re: hjälp mopedtändning, CDI

InläggPostat: 11:07:29, 16-11-2020
av dc_lindberg
AN skrev:11:1 är kompressionsförhållandet mellan total cylindervolym och volymen i förbränningsrummet. I detta fallet vill man mäta upp kompressiostrycket för att se om tex cylinder eller ringar är slitna. Men ts kanske menar att han mätt upp 11 bar?

:ohnej:
ja ja - det var så jag läste och tolkade TS listning. 11:1 säger inte ett skvatt om vilket kompressionsvärde man får.
Har han fullt kompressionsvärde med 11:1, så får han så högt tryck att gnista kommer att antända startgasen, och därefter går motorn när den får startgas på kompressionen (såsom dieselmotorn väl fungerar?).

Vi har alla glömt fråga TS om en liten, obetydlig, detalj... vilken färg har gnistan, och hur lång är den?
På Briggs o Stratton gräsklipparmotorer tycks det inte spela mycken roll, bara det finns gnista. På motorer med -hög- kompression och högt kompressionsförhållande krävs däremot hög enerig i gnistan för att den skall klara av att tända den komprimerade gasblandningen. (så står det i läroböckerna, och så funderar min Avatar "moped").

Vi får anse att TS har uteslutit fel på tändstift då han bytt tändstift men får i alla fall inte motorn att gå.




Nu har jag blivit mycket intresserad av mopedens tändsystem Toost.
Kan du få fram uppgifter/sprängskisser?

Re: hjälp mopedtändning, CDI

InläggPostat: 21:14:26, 16-11-2020
av Janson1
Toost: Du vill ju ha hjälp. Jag hade börjat med en ny CDI-box, det är ju ändå mest troligt...

Re: hjälp mopedtändning, CDI

InläggPostat: 18:52:28, 18-11-2020
av Toost
problemet har dessvärre/dessbättre flyttat härifrån, ägaren tyckte vi tog för lång tid på oss ... - Vi la rätt många timmar på felsökning .
vi mätte 11 bar kompression.
Stiftet gav en, som jag tyckte, "mesig gnista", sen jämförde vi mot en annan moppe som både startar och går snällt, den hade lika mesig gnista.
Varken tändplattan eller givaren gick att justera/flytta som jag kunde se. ( låg länge och försökte se om det fanns justermöjligheter)

Det jag gjorde för att kolla synkronisering :
jag ritade ett streck med en smal tuschpenna på fläkthjulet ( som sitter ovanpå svänghjulet) sen kör jag motorn med startmotorn, tändstiftet jordat så att stroboskopet går.
jag ser då var mitt streck finns. Därefter sätter jag en bit målartejp på motorn ungefär där strecket var vid tändning, kör igen och ritar ett matchande streck på målartejpen. Kör igen och korrigerar strecket om det behövs.
Nu vet jag att då strecket på fläkthjulet står mitt för tejpstrecket kommer tändpulsen. ( det spelar alltså inte nån roll var på varvet jag ritade första strecket, bara att tejpens streck ska matcha.)
Därefter plockar jag ur tändstiftet ur cylindern och kollar ÖD. Det finns rekommendationstabeller för trimning av mopeder där man tex rekommenderar 3,2 mm före ÖD och liknande.
I mitt fall kunde jag mäta med skjutmåttets djupsticka, men som sagt, jag hade förväntat mig att tändpulsen skulle komma före ÖD och inte efter.

Re: hjälp mopedtändning, CDI

InläggPostat: 19:22:25, 18-11-2020
av Janson1
Toost: Nu måste du återkomma när dom lagat moppen så vi alla vet vad felet var...

Re: hjälp mopedtändning, CDI

InläggPostat: 01:14:03, 19-11-2020
av Blockstens trollet
Typ Duckati tändning känner till typen från snöskoter rotax den kräver konding uppladdning rotervarv innan gnistan kommer i gång inte som nipons direkt ett tom var rotera för uppladdning på duckati systemet sedan som nipon direkt.