Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Hur att ladda fordonsbatteri utan el

48 inlägg • Sida 4 av 4
Snacka om MC här

QV_

#46 » 00:23:44, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak som är av intresse är, hur gjorde ägaren innan möjligheten till 230V försvann.

Av lite nyfikenhet angående ladduttaget på brors BMW så finns det tydligen samma på denna typ (kan ha varit en option) dock så går det bara att använda en original laddare på grund av en styrbox.
Så många verkar hänga dit en kontakt under sadeln direkt till batteriet. Ni märker att jag har lite tråkigt hemma ibland, men nu är jag snart återställd efter min tripp i Covid landet.

För har man inte någon form av yttre kontakt med batteriets poler så spelar det ju ingen roll hur smart lösningen är, batteriet måste ju fram hur som helst.
Jag anser ju också att det åtgår typ max 1Ah för att starta ett fordon (som normalt är lättstartat)
Så ett 7Ah blycell som brukar sitta i larmanläggningar ger kraft nog om det får vara inkopplat en 10 minuter innan startförsöket.
Men nu är det ju underhållsladdning.

Hur vi än vrider på det så behöver vi en ytter relativt lättåtkommlig anslutning mot batteriet.
Här kan vi kontrollmäta om vi behöver ladda och kan ansluta laddaren.
Sedan behövs en energikälla
Här lär det bli någon form av 12 volts batteri, dessa finns ju i en mängd utförande och storlekar. Men man lär ta det man har på hyllan i första hand.
Om man sedan har en smidig DC/DC som bara kan användas till denna typ av jobb, vilken då kan vara mera energieffektiv eller
En omvandlare mellan 12V DC till 230 V AC och sedan kör laddaren kan ju vara en smaksak.
Man kan ju bara koppla ihop dom också i den enklaste formen, så länge det är mera ös i det yttre batteriet så.

I just detta fall så om fordonet kräver en originalladdare så är ju valet klart.
Finns det däremot en anslutning mot batteriet lätt åtkomligt så får man välja.

Jag använder min omformare till 230V ett par gånger om året så det är en produkt som i mitt fall kommer att användas mer än en DC/DC omvandlare.
Även om båda väcker mitt intresse.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



dc_lindberg (trådstartaren)

#47 » 02:41:22, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Innan 2-hål i väggen togs bort var det:
- Q-Tech laddare på underhållsläge
BMW har "standard" 12V's strömuttag och det finns ett antal olika eftermarknads modeller man kan montera.
Jag kör min R11 via 12V's strömuttag gällande laddning, lika så min R80 (avataren) osv

Det var verkligen en nöt att knäcka när ström inte längre finns "på sladd" (2-hål i väggen) att tillgå. Ett problem som uppstått i trådar om Åkermans, hjullastare, traktorer, olika former av personbilar, och nu, även mc.

Jag har utrustning själv, men frågan i sig blev mycket intressant; för, man vill ju kunna få till det med underhållsladdning också, inte bara startström. När det gäller underhållsladdning så blev det genast -knepigare-! Att få med sig startström är en "barn lek", men att få dit underhållsladdning, det är en helt annan femma!

Tycker den listning jag gjorde i tidigare inlägg sammanfattade grovt vad "spelreglerna" pekar mot och omfattar (vad och hur man kan lös på bästa mest vettiga sättet både praktiskt och funktionellt).

Gillar de kreativa idéerna , tankarna och lösningarna!
Jap. Det finns ställbara spänningsvakter. Elfa, Conrad och Clas Ohlson sålde sånt redan på 90-talet. wifi fanns inte då, men sms varning borde inte vara något problem - de finns ju liknande system hos Defa och Calix ;-)

Tanken med tråden är att den skall locka fram kluriga lösningar!
Vi har haft flera som suttit i riktig knipa med sina maskiner ute i skogen med just exakt denna grundfråga - hur att hålla liv och kraft i startbatteri. På stora maskiner är det stora batterier, men problemet är fortfarande det samma - räcker inte ens med skarvsladd för att få fram de två hålen i väggen...
I olika situationer får man ta till olika lösningar. Stora maskiner kräver mycket kraft, så där kanske det inte fungerar med "bärbart", men även mindre maskiner kan vara omöjliga att flytta på med enbart handkraft (försök bärga en Howard GEM som dött på fältet!) - o där har klurigheten i denna tråd möjligheten att skapa något praktiskt -bärbart- som kan hjälpa till att lösa problemet med att fylla på elektroner i startbatteri "ute i ödemarken" ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Mikkel

#48 » 06:41:21, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur vore med ett mindre solcellspaket och typ en Ctec-laddare ? Vad behöver en Ctekladdare för att ladda ? Kanske ladda direkt från solcellspaketet, finns väl system med batteriladdning inbyggt.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se