Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Hur att ladda fordonsbatteri utan el

48 inlägg • Sida 2 av 4
Snacka om MC här

Bengt Erik Eriksson

#16 » 16:16:28, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

8A är väl mer än nog att ladda ett motorcykelbatteri?
Paralellkopplar du med en diod emellan kan väl mågra ohm motstånd vara klädsamt för att inte få för stora strömmar.
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 19:20:16, 20-11-2020, redigerad totalt 1 gång.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



Towil

#17 » 16:18:58, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

koppla ett batteri direkt ger för hög laddström och lär koka batteriet efter ett tag om det är urladdat.

Hur var det? blysyra laddas med ström av max 10-15% av sitt AH värde.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Ivar Risslén

#18 » 16:28:40, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan nog vara bättre för både batteri och motorcykel att han kör en liten runda på en halvtimme någon gång då och då. Att starta den och låta den gå några minuter är inte bra för motorn och batteriet hinner inte ta någon laddning. Det hinner inte vakna.

Dc: Du får väl låna ut ditt motionscykelprojekt som du gjorde en gång i tiden. En halvtimme till en timme om dagen så får både ägaren och batteriet längre livslängd.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg (trådstartaren)

#19 » 16:33:21, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Towil!
Som sagt, inte mitt område så jag ser vare mig träden eller skogen.

Bilbatteri + converter till 220V + C-teken => "lagom laddning"
Allt får plats på en pirra eller i en barnvagn = transportabelt = praktisk lösning

Gällande min motionscykel.
Ha ha ha! Den som inte testat har ingen aning om... Jo, lät det sig göras så är det helt klart ett mycket bra alternativ, som -verkligen- fungerar, men, det låter sig inte göras av flera praktiska orsaker.
Towils tips är det som jag upplever ger den mest rimliga lösningen; att sedan ladda bilbatterier hemma i lägenheten med en motionsanläggning ss min Monark är ju givet!
Råden hamnar på ett och samma:
- bilbatteri
(55Ah eller bättre, fritidsbatteri (tål djupa urladdningar) är bättre)
- spänningsvakt för att skydda bilbatteriet mot total urladdning
https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/ ... t-pa8569sv
https://www.swedol.se/spnningsvakt-m-50 ... 30861.html
- 220V¨s konverter
https://www.clasohlson.com/se/Spänning ... r364021000
- C-teken
- varmkör någon gång per månad om det låter sig göras (om tanken är hyfsat tom, häll i Aspen; svindyr soppa, men avgaserna gör det möjligt att låta moppen gå på tomgång i garaget ett tag).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#20 » 18:36:04, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

mopar340 skrev:Ett fräscht batteri behöver inte laddas över en vinter om det inte tjuvdrar ström....


Nja, för moderna bilbatterier och en del gastäta mc-batterier kan man nog vänta sig att de inte har så hög självurladdning. Men mc-batterier av "öppen" typ självurladdar ofta förvånansvärt fort redan när de är i praktiskt taget nyskick. Misstänker att det beror på att de levereras torrladdade från fabrik och ska fyllas med syra av återförsäljaren vid leverans, och den svavelsyra som sådana batterier fylls med är kanske inte alltid så ren som den borde vara.
Att köpa ett modernare gastätt batteri är inte alltid möjligt, många udda storlekar på mc-batterier säljs än idag bara i öppet utförande.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#21 » 18:39:12, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:
Tydligen är det så att det är styrelsen som beslutat att stänga av alla el-uttag i garaget (kan det ha något med el-bilar att göra månne?...)


Det går inte att låna ström ur en taklampa med en lamphållarpropp? Den lösningen tillsammans med en "ointelligent" underhållsladdare som inte kräver knappande varje gång den har varit strömlös, skulle kanske vara möjlig.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ÅÄÖ

#22 » 19:00:06, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om lyset tänds någorlunda frekvent, skulle kanske solcellsladdare riggad nära armaturen kunna ge nödvändiga mA för att hålla spänningen uppe...
Utan några ingrepp i annans armatur/elanläggning eller släpandes på massa grejer

Annars skulle väl en H7-lampa kopplad i serie mellan batterierna fungera som enkel strömbegränsare, ska troligen inte stå hopkopplade flera dar ändå
Diod fyller knappast annan funktion än att sänka spänningen!?
Ingen som är orolig för snabbladdningen som blir när man kopplar startkablar, så torde inte elda upp nått i detta fall heller!!

1 person gillar det här inlägget.
ÅÄÖ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:50, 01-04-2015
Ort: Mitten
Sverige

bonnen513

#23 » 19:00:42, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade satsat på en sån här https://www.electrokit.com/produkt/dc-d ... 25-35v-3a/ visste inte att det fanns såna eller jo det visste jag ju men inte reflekterat över det. Funderar redan på om det skulle vara lämpligt för att kunna använda kassa batterier till elstängselaggregat då jag har flera aggregat som stannar när spänningen går under 12 volt och det funkar ju inte på 10,5 volts batterier

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

wol

#24 » 19:12:12, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett fritidsbatteri som kan laddas upp hemma och ta med det till garaget och koppla det till en inverter för att få 230V till en batteriladdaren som laddar mc batteriet.
Invertern kommer att slå ifrån när fritidsbatteriet går under c:a 10,5V men då borde ju mc batteriet redan vara fulladdat.
Se till att det det är en riktig sinuskurva på invertern för det kanske inte fungerar med en modifierad sinusvåg till en bra batteriladdare.
Det blir en enkel och bra lösning och ett extra batteri är bra att ha stående till starthjälp mm.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

mopar340

#25 » 13:51:09, 21-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
mopar340 skrev:Ett fräscht batteri behöver inte laddas över en vinter om det inte tjuvdrar ström....


Nja, för moderna bilbatterier och en del gastäta mc-batterier kan man nog vänta sig att de inte har så hög självurladdning. Men mc-batterier av "öppen" typ självurladdar ofta förvånansvärt fort redan när de är i praktiskt taget nyskick. Misstänker att det beror på att de levereras torrladdade från fabrik och ska fyllas med syra av återförsäljaren vid leverans, och den svavelsyra som sådana batterier fylls med är kanske inte alltid så ren som den borde vara.
Att köpa ett modernare gastätt batteri är inte alltid möjligt, många udda storlekar på mc-batterier säljs än idag bara i öppet utförande.


Visst ja, hade förträngt varför jag inte innehar sådana längre.... alltid problem med såna... :smile:

Gissar att BMW:n i fråga har ett tätt modernt batteri men den även har "modern" elektronik som tjuvdrar ström när den står parkerad precis som nyare bilar.

Men hur som helst, att köpa ett mindre läkagesäkert batteri, en billig inverter och batteriladdare. sen så laddar man extrabatteriet i lägenheten, bär ner hela rasket och laddar hojen var eller varannan månad borde väl vara görbart?

Låta den stå där nån timme så bär man tillbaka hela rasket?

Borde gå att få loss ett sånt kit för dryga 1000 lappen.

Finns 20-30 ah batterier på biltema för trädgårdstraktorer för ca 600 kr, har med framgång använt ett sånt till ett backupsystem under förvånansvärt många år.
Biltema har en 12-230v inverter för 329 som faktiskt funkar....
Sen brukar Jula ha rea på nån slags Hamron automatisk batteriladdare (köpte en sån i fjol för 149 kr) den funkar ochså någolunda.

in alles så väger det nog in på under 10 kg och ryms i en enklare väska....?

1 person gillar det här inlägget.
mopar340
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:40, 21-05-2019
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fråga mig om oljor...

G-son

#26 » 14:36:28, 21-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller som jag nämnde tidigare, en step up regulator likt denna.
https://cdon.se/hem-tradgard/step-up-sp ... -p49789523

Justera in önskad laddspänning på ena potentiometern, önskad max laddström på den andra, komplettera med säkring på ingång och utgång (sunt förnuft när man har batterier som kan ge MYCKET ström ut vid fel) och ett batteri att mata den med and Bob is your uncle. Du får inget automagiskt frånslag när matarbatteriet är tomt, men det borde inte ske om batteristorleken väljs tillräckligt stor och laddningen inte får pågå orimligt länge.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

dc_lindberg (trådstartaren)

#27 » 14:46:10, 21-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många bra kreativa svar.

Den centrala nöten är hur att få elektronerna från det ena batteriet till det andra utan att den andra får dumheter för sig.

Tänk vilka problem som kan skapas av ett "pen sträck"... vissas slöseri drabbar alla... rackarns knepigt för dem som drabbas.
Åter kommer i tråden med återkoppling om hur det löst sig när jag vet mera. Låt dock tråden spinna vidare kring frågan - ser den inte som helt löst och svaren helt uttömda. De olika elektroniska styrningar som måste finnas har ännu inte bollats fullt ut, bara naggats lite i kanten.

Finns flera Maskinister som frågat om liknande, gäller ff.a. traktorer och grävmaskiner, men en och annan bil och lätt-lb har också väckt frågan; hur att koppla in reservbatter, batteri 2-3-osv i förhållande till no 1 och hur att sköta laddning av det livsavgörande startbatteriet från annat batteri; av detta skäl valde jag att ställa frågan gällande -fordon-, att den blev publicerad här bland frågor om mc är endast pga frågeställare kör en tysk tegelsten, blyklump, åbäke, bojsänke, osv som -kräver- fungerande startbatteri för att ens flyttas på; vilket på sätt och vis gör den till samma klassning som vilken bil, entreprenadmaskin, osv som helst (=man kan inte flytta på dem själv med enbart egen muskelkraft...)

Ser med -spänning- fram emot hur I bollar olika elektroniska och praktiska lösningar kring detta att vara tvungen att ladda ett startbatteri från ett annat batteri utan lyxen av 2-hål-i-väggen eller ens tillgång till portabelt elverk.
:eat: :popscorn:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#28 » 14:50:46, 21-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte BMW möjlighet att ladda genom eluttaget? Den möjligheten fanns åtminstone på 90- och 00-talet.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Towil

#29 » 14:59:54, 21-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är hur vill du ladda batteriet.
Gamla klassika "battrikokare" men fast spänning-
Eller aktiv högfrekvens laddning med övervakning av spänning,ström och tid för att följa rekomenderad laddprofil.
Om det senare är det bättre att köpa en DC/DC ladddare än att först göra om till 230V AC och sedan ner till 12V DC.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

toker

#30 » 16:13:21, 21-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Har inte BMW möjlighet att ladda genom eluttaget? Den möjligheten fanns åtminstone på 90- och 00-talet.

Jag laddar min R1150GS genom eluttaget med original BMW laddare men hojen är hemskt kinkig står den 1 månad eller nått sånt utan laddning startar den bra som vanligt men den larmar för abs fel och abs funkar inte trots att man kör 1/2 timme och startar om hojen så larmar den ändå men kör man lite underhållsladdning så funkar det som det ska. I ts fall skulle nog jag hoppat över laddning och startat den kanske 1 gång i månaden sen kan man ju ladda riktigt om man får problem med tex abs när man börjar åka.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se