En egenskap till med BMW K1200LT... centralstödet är elektriskt...dvs ingen el, centralstödet är det är... alltså är att ta dän batteriet ur maskinen inte ens ett alternativ.
Tydligen är det så att det är styrelsen som beslutat att stänga av alla el-uttag i garaget (kan det ha något med el-bilar att göra månne?...)
Så från att kunna ha C-teken inkopplad över vinter till -ingen-
ström tillgänglig alls "över en natt" = akut läge att finna nödlösning över vintern.
Jag tänkte i banan likriktardiod likt 1N4004, men som tål lite kräm.
Med en cigg-plugg/strömuttag bör man kunna mata in ström i fordonets
batteri så det klarar sig över vinter.
Måste -givetvis- kompletteras med "varmkörning" ca 1g/mån (om det låter sig göras i garaget); men även om så bara 2-5min så har ju det betydande effekt.
Att enbart parallell koppla två batterier är absolut inte alls bra. Finns många inlägg på Maskinisten om de problem som det medför.
Elverken som har 12V´s
uttag har en begränsning av dessa till 8A (har inte sett annat i vart fall).
Motsvarade åbäke men med en bilgenerator ger fullt ös från generatorn; dvs ex., 770W eller 980W eller vad man nu väljer; och i en lämpligare
spänning än vad
laddare trycker på med.
Problem med elverk är att de blir elvärk...
Tänk nu efter själva - hur skulle du själv lösa motsvarande situation?
Vad skulle du kunna tänka dig för lösning när du i praktiken står där med "2 tomma händer"?
En pirra med ett bilbatteri på som laddas hemma i lägenheten låter som en rimligt "smidig" lösning för min del. Hur ser ni andra på det utgångsläget?
MC-batterier är sällan ens på 30Ah - så ett bilbatteri har mer "pulver" att ta av, så det borde orka "
tryck i" ström i mc-batteriet. Skulle det även fungera mot bil/lastbil/buss?
För att styra strömmen har Towil föreslagit en smart lösning:
Towil @ Hur att ladda fordonsbatteri utan elQV_ har ett intressant förslag också:
QV_ @ Hur att ladda fordonsbatteri utan elMan kan ju gå via en likriktare till bilbatteriet till batteriladdare som laddar mc-batteriet; det är iof över ån efter vattnet, men det är en praktisk lösning på ett knepigt problem.
kimmen's tips passar min buss bra!
https://campout.se/husvagn-husbil/elekt ... e/dcdc.phpDet är också en praktisk lösning.
Ska vi komprimera tänkandet till:
- lägenhet, vad blir rimligt som nödlösning över vintern?
Finns det någon utrustning som ex., skulle kunna skicka en signal när batterispänningen blir för låg? (Little shop of horrors: "feed me!")
Kan man få en varning/påminnelse vid säg 11V så hinner man ju trolla i elektroner som skyddar batterier innan skadorna börjar ske (är väl kring 10V som det blir inte bra och vid 8V blir det väl rent ut sagt riktigt o-bra?)