En sak som är av intresse är, hur gjorde ägaren innan möjligheten till 230V försvann.
Av lite nyfikenhet angående ladduttaget på brors BMW så finns det tydligen samma på denna typ (kan ha varit en option) dock så går det bara att använda en original laddare på grund av en styrbox.
Så många verkar hänga dit en kontakt under sadeln direkt till batteriet. Ni märker att jag har lite tråkigt hemma ibland, men nu är jag snart återställd efter min tripp i Covid landet.
För har man inte någon form av yttre kontakt med batteriets poler så spelar det ju ingen roll hur smart lösningen är, batteriet måste ju fram hur som helst.
Jag anser ju också att det åtgår typ max 1Ah för att starta ett fordon (som normalt är lättstartat)
Så ett 7Ah blycell som brukar sitta i larmanläggningar ger kraft nog om det får vara inkopplat en 10 minuter innan startförsöket.
Men nu är det ju underhållsladdning.
Hur vi än vrider på det så behöver vi en ytter relativt lättåtkommlig anslutning mot batteriet.
Här kan vi kontrollmäta om vi behöver ladda och kan ansluta laddaren.
Sedan behövs en energikälla
Här lär det bli någon form av 12 volts batteri, dessa finns ju i en mängd utförande och storlekar. Men man lär ta det man har på hyllan i första hand.
Om man sedan har en smidig DC/DC som bara kan användas till denna typ av jobb, vilken då kan vara mera energieffektiv eller
En omvandlare mellan 12V DC till 230 V AC och sedan kör laddaren kan ju vara en smaksak.
Man kan ju bara koppla ihop dom också i den enklaste formen, så länge det är mera ös i det yttre batteriet så.
I just detta fall så om fordonet kräver en originalladdare så är ju valet klart.
Finns det däremot en anslutning mot batteriet lätt åtkomligt så får man välja.
Jag använder min omformare till 230V ett par gånger om året så det är en produkt som i mitt fall kommer att användas mer än en DC/DC omvandlare.
Även om båda väcker mitt intresse.