8A är väl mer än nog att ladda ett motorcykelbatteri?
Paralellkopplar du med en diod emellan kan väl mågra ohm motstånd vara klädsamt för att inte få för stora strömmar.
Råden hamnar på ett och samma:
- bilbatteri
(55Ah eller bättre, fritidsbatteri (tål djupa urladdningar) är bättre)
- spänningsvakt för att skydda bilbatteriet mot total urladdning
https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/ ... t-pa8569sv
https://www.swedol.se/spnningsvakt-m-50 ... 30861.html
- 220V¨s konverter
https://www.clasohlson.com/se/Spänning ... r364021000
- C-teken
- varmkör någon gång per månad om det låter sig göras (om tanken är hyfsat tom, häll i Aspen; svindyr soppa, men avgaserna gör det möjligt att låta moppen gå på tomgång i garaget ett tag).
dc_lindberg skrev:
Tydligen är det så att det är styrelsen som beslutat att stänga av alla el-uttag i garaget (kan det ha något med el-bilar att göra månne?...)
torbjorn_forsman skrev:
Nja, för moderna bilbatterier och en del gastäta mc-batterier kan man nog vänta sig att de inte har så hög självurladdning. Men mc-batterier av "öppen" typ självurladdar ofta förvånansvärt fort redan när de är i praktiskt taget nyskick. Misstänker att det beror på att de levereras torrladdade från fabrik och ska fyllas med syra av återförsäljaren vid leverans, och den svavelsyra som sådana batterier fylls med är kanske inte alltid så ren som den borde vara.
Att köpa ett modernare gastätt batteri är inte alltid möjligt, många udda storlekar på mc-batterier säljs än idag bara i öppet utförande.
Ivar Risslén skrev:Har inte BMW möjlighet att ladda genom eluttaget? Den möjligheten fanns åtminstone på 90- och 00-talet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster