Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Suzuki XR69 inspirerat bygge

103 inlägg • Sida 3 av 7
Snacka om MC här

dc_lindberg

#31 » 18:45:01, 21-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:ohnej: - glömde att den där stora gatlyktan inte släcker sig hos dig om kvällarna under den tiden som lämpar sig för landvägsräser!

Då -kvittar- det ju vad du stoppar dit - bara det blir snyggt (estetiskt och geometriskt) :thummar:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



busse (trådstartaren)

#32 » 19:41:34, 21-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev: :ohnej: - glömde att den där stora gatlyktan inte släcker sig hos dig om kvällarna under den tiden som lämpar sig för landvägsräser!

Då -kvittar- det ju vad du stoppar dit - bara det blir snyggt (estetiskt och geometriskt) :thummar:


Och andra halvan av året är det precis att den tänder :wink: Har ca en mil tillgodo för att inte få uppleva polarnatt på riktigt.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Göran Ekman

#33 » 20:56:09, 21-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har du alla förutsättningar för att det ska bli bra.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

busse (trådstartaren)

#34 » 22:14:14, 21-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var ute i garaget och gjorde en upptäckt efter att lossat plastbiten på styrkronan, det sitter clip-on på hojen. Telefix 111A verkar märket vara på clip-onet har googlat lite och det verkar ju inte vara det billigaste man kan hitta som jag fattar det och det är ju justerbart åt alla håll.

Tänkte köpa nya bromsslangar till hojen och funderar få på om jag redan nu skulle flyttande styret men då måste jag få tag på en lykta för att då går det inte att ha på original kåpan.

Har vi alla fall beställt grejer för att renovera bromsok och huvudcylindrarna men bromsslangarna ska jag beställa efter att jag mätt upp längden på dessa. Har beställt grejer från MC Shopen i Karlstad dom verkar bra på gamla Suzuki, han rekommenderade Goodridge bromsslangar men tycker jag skulle mäta upp slangarna innan jag beställde. Känns ut som att man vill helrenovera bromsarna på en sån här hoj som dessutom stått.

1 person gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

dc_lindberg

#35 » 13:53:35, 22-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan gå i god för att Goodridge bromsslangar.
De jag fått till BMW från Motorworks i England, har överträffat förväntningarna, med råge.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

busse (trådstartaren)

#36 » 22:42:37, 22-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har Hel på Hondan och Kawan men ett set till en GSX750ES kostar runt 180 pund och då ska det vä frakt och moms på det. Han i Karlstad talade om runt 1800 kr för ett Goodridge set till GSX:en, blir 5 st slangar totalt till Suzukin då den här anti dive.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#37 » 11:02:40, 28-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då det råder stillestånd på kompressorbygget pga acetylenbrist så gav jag mig på att justera ventilerna på GSX:en, Justerade en ventil från ca 0.10 till 0.13 övriga stod på 0.13 vilket är max spel. Hittar dock ingen JIS mejsel för at få loss skruvarna till vakuumpluggarna i insuget och dom satt så hårt att man inte ska försöka dra loss dom med nåt annat. Ett set JIS mejslar är nu beställt.


Bild

3 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#38 » 06:34:11, 24-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är förgasarna synkade med klockor :wink: bytte också olja och filter så motorn kan man väl säga är avklarad inför kommande säsong.

Har fortsatt med framänden och börjat riva isär gaffeln och bromsar för översyn, antidive ventilen på gaffeln var helt ihop ärjad men jag fick i alla fall isär grejerna. Om det nu är nån fördel vet jag inte vissa hävdar Ju att man ska koppla ur antidiven men jag låter den vara aktiv så länge och kommer att plugga den med "blind banjobultar" så bromsoljan inte kan påverka ventilen om den ska kopplas ur.

Bromsoljebytena har nog inte varit en lite rekommendationen för det var en jäkla sörja i botten på behållaren till huvudcylindern så detta är problemet att bromsarna underlätta då returhålet vad helt igen täppt.

Då jag rivit gaffeln så började jag fundera på att strippa den svarta lacken för jag gillar ju rå aluminium bättre, testade att lägga på färgborttagare vid ett skruvhål till bronsoket och det funkade hyfsat bra, testade såg att smeta in antidive ventilerna men det var nog tjockare med färg på dessa för dom var inte så kul att få rena. Litd motvilligt smetades gaffelbenet in men här gick det hur fint som helst att få färgen att släppa. Nu ska grejerna rengöras ordentligt och få lite lätt polering kommer inte att slipa och polera utan låta gjutmärken och sång vara kvar det ska ju ändå bli en "racer" :wink:

Väntar på bussningar och packboxar till gaffel och nya bromsslangar men då det kommer och grejerna är strippade från färg kan jag börja montera ihop det hela.

Lite bilder på färgborttagning
Bild

Hojen som nu är lite lätt isärplockad
Bild
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

dc_lindberg

#39 » 11:44:40, 24-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Koppla ur anti-diven?
Öh... vad har -de- för motivering till det?
På Avataren så har Öhlins "byggt" "anti-dive" åt mig, o vips går BMW att bränna på duktigt hårt med. Med "anti-diven" så går BMW att bromsa hårt med oavsett hastighet, oavsett nedlädd. Utan den hårda fjädringen fram... => dunk bottnade gafflar => pang pang => hela framvagen -slås- upp av backen => framhjulet låser sig =>... att rita gummi i asfalten fram med en sunki gammal BMW à 1923 års högteknologi... slutar med skrapande cylinder och sönder rivna kläder, på den sida som moder jord vill omfamna...

...men det är klart... om -målet- med "mopedåkningen" är att bromsa upp ekipaget och vingla fram på enbart framhjulet längs Sveavägen förbi Mc Donalds... ja -då- är ju anti-diven liksom en irriteraden störande faktor som spolierar -lekstugan-...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

busse (trådstartaren)

#40 » 19:26:44, 24-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag nu läst mig till så fattar jag det som att antidiven på dessa hojar gör gaffeln alldeles för stum vid inbromsning i kurvor så att hjulet vill hoppa men jag vet inte hur det ligger till med det. Jag har köpt grejerna till hojen av MC-shopen i Karlstad och då jag talade med honom så tyckte han att antidive fått lite oförtjänt dåligt rykte på dessa hojar och menade att detta system ska funka okej för att vara en 40 år gammal konstruktion men då under förutsättning att allt är servat och som det ska.

Det räcker ju att som väntat kolla in min gaffel, gaffelolja av nåt slag fanns ju i alla fall men frågan är när det byttes sist, luktade då ve och fan och såg inte ut så trevlig. Samma sak med bromsoljan som var som en gegga så under såna förhållanden funkar nog inte antidive systemet som det ska.

Antidive satt ju på tävligsmaskinerna från denna tid så helt kass kan det ju inte vara men det är ju möjligt att det var bättre mer sofistikerad system på dessa hojar. Enlig han i Karlstad så funkar antidive kretsen bara på och av så gaffeln har bara två lägen på dämpningen, ett mjukare läge obromsat och ett hårdare bromsat, det är bara på och av oavsett hur hårt man bromsar ungefär som en hydraulisk bromsljuskontakt.

Enligt dom på nätet så ska man bypassa antidiven och sen bygga om gaffel invändig på nåt vis för att få det hela bättre, det ska borras hål och sen ska det in med brickor och sånt.

Men som sagt jag kommer att testa systemet som det var original så får jag väl sen se hur jag gör, tycker det ser ut fränt och tidstypiskt rätt på en race hoj från denna eran som detta bygge är tänkt att bli.

1 person gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#41 » 20:10:50, 28-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fortsatt med det tråkiga arbetet att få bort den svarta färgen, gaffelbenen och bromspumpen har gått hyfsat men antidive ventilerna är väldigt poriga i gjutningen, en utformning med som är mindre kul och som också förmodligen samlat färg så den är tjock.

Nu återstår att skrapa i djupare porer och några ställen som är svåra att komma åt med mässingborsten, på Hondan använde jag .30 borstar till läskstång så det får bli såna här med där det är trångt. Är ju tråkigt som fan med dessa jobben men lika bra att göra detta innan man monterat nya tätningar över allt, dock överväger jag att lacka bromsoken istället för att strippa dom med på färg. Är inne på att lacka dom röd eller blåa då tanken är att hojen ska bli vit med röda och blå ränder och fält.

Så här ser gaffeldelarna ut nu, finlir och polering återstår

Bild
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

dc_lindberg

#42 » 20:25:33, 28-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du inte ta å ringa Lasse Schneider på Honda Center i Upplands-Väsby o prata gafflarna med honom?
Han ägde och drev Schneiders MC i Upplands-Väsby på den tiden jag körde Suzuki. De var bland de första att installera en bromsbänk på firma (min Avatar har fått bekänna färg där!).
http://honda-bredden.upplands-vasby.nrespons.se/
https://www.facebook.com/polisen.sodert ... 232760072/
https://www.fastbikes.se/index.php/sv/n ... ands-vasby

När jag såg ovan inlägg om "modifiering" av anti-dive systemet så ringde det klockor i bakhuvudet. Vet att jag talat med mekarna, och troligtvis även med Lasse, om det där. Det var i den vevan som Öhlins "byggde om" min avatars gafflar (1996/97). Suzukin "parkerade" sid 1996... 6kg komp i alla cylindrarna - den -gick- hem från Holland med det! (lite slö... törstig, men gick det gjorde den!).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

busse (trådstartaren)

#43 » 14:17:27, 05-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag tillslut fått rent gaffelbenen och anti dive ventilerna från färg, var inte kul att få rent antidive ventilerna då ytan var ganska grov och ojämn. Frågan är hur jag ska göra med bromsoken om jag ska strippa dom på färg, det borde gå hyfsat bra då dom känns ut ganska släta. Funderar annars på att lacka oken, tänker mig hojen röd, vit och blå så röda eller blå ok hade kanske inte sett ut så dåligt. Värre är det nog med fästbygeln till oket då dessa verkar vara anodiserade det är ju inget kul att om man vill få dessa metallrena.

Gaffelbenen och ventilerna som nu är polerade, har inte slipat dom utan de råa gjutytorna har fått vara kvar. Ska ju bli en racer så det behöver ju inte vara värsta putsen.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#44 » 16:10:09, 10-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit en jäkla följetång med denna hoj, att få tag på delar till gaffeln var inte lätt. Övre gaffelbussningarna har utgått och detta visade sig efter att jag väntat i några månader på grejerna, tillslut fanns det två på cmsnl men dessa verkade aldrig bli skickade men då hittade jag faktiskt två hos Lelles. Samma sak med den fjädrande brickan i gaffeln den hade också utgått men efter många om och men fanns det två på eBay i Tyskland.

Efter många om och men fick jag äntligen montera ihop hojen och idag blev det en premiärtur för att testa att den ska gå de 7 milen till besiktningen på tisdag, körde ca 8 mil men den gick snålt mellan 80-120 km/h så är var baea hem och höja nålarna max, gud så befriande en och två cylindriga hoja är att skruva i mot en radfyra. Har varit en tur igen på ca 6 mil och nu går den nog bra för att köra till besiktningen, går fortfarande lite snålt i 80-100 km/h så nålarna får nog shimsas lite till för att den ska gå bra.

Sitter 4-1 system på hojen och jag tror det är det som spökar med att den här snålt i mellanregistret, huvudmunstyckena är större så det är säkert därför den börjar gå bra igen vid 130-140 km/h då huvudmunstyckena börjar arbeta mer.

En bild från dagens testkörning, till Brudslöjan norr om Jockfall.

Bild
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

dc_lindberg

#45 » 23:45:57, 10-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

4:1 = effekt sänkare (MotorSpeed i Västerås gjorde tester i bromsbänk - kunde bli så mycket som över 30% försämra effekt!), men fränhetshöjare och mullrighets accellerator ;-)

4:2:2 är bäst på nipponeserna.
4 => balansrör => 1+2 och 3+4 => nytt balansör => sedan till 2 ljuddämpare
Många -trodde- på raka rör och Super Trapp... lät mycket gav negativ effekt...

Bygg något snyggt, och fränt!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se