Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Suzuki XR69 inspirerat bygge

103 inlägg • Sida 4 av 7
Snacka om MC här

busse (trådstartaren)

#46 » 07:40:53, 11-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför går det inte att snurra bilden från plattan, telefon? Tog den stående för att få med lite av vattenfallet.

4-1 och K&N podfilter (original med snorkel och allt sitter turligt nog kvar i min hoj) direkt på förgasarna är nog överlag effektsänkare då säkert resten av förgaseriet inte justerats efter detta utan huvudmunstyckena byts till större och sen får det vara bra. Kan tänka mig att både snålhet men även problem med att lyfta trottlarna fullt upp med fel vakuum är boven till detta.

Ett rätt anpassat 4-1 med förgaseriet injusterat för 4-1 så lär ju ett 4-1 ge minst samma effekt som ett 4-2-2, utan att veta kan jag tänka mig att man får ut annan effektkurva med 4-1 än 4-2-2 för annars är jag ganska övertygad om att det suttit 4-2-2 på racehojarna på samma sätt som att tvåtaktarna har fyra pipor.

Höjde nålarna ju max och testade igen och den gick betydligt bättre, dock så har jag fått tips på att öka på lågfartsmunstyckena och det är ju troligt för i 80-100 km/h har man ju inte mycket trottellyft men det får vänta till den är besiktad.

Att det ska bli 4-1 på denna hoj är helt klart men för det är ju tidstypiskt race korrekt, nån som har tips på var man hittar 4-1 till dessa GSX:er helst i rostfritt helst, egentligen är det bara själva downpipen jag är ute efter resten kan man ju bygga själv. Hade också velat hitta en Mikuni RS eller Keihin CR brygga för att kunna ha podfilter och fungerande förgaseri så om nån vet va en brygga med trottelgasarna är jag intresserad, köpa en ny känns ut nog så dyrt.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960



dc_lindberg

#47 » 10:08:07, 11-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

4:1 är mycket svårt att få fason på.
Yoshimura hade rykte om sig att vara de bästa, men de gav ca 25% effekt sänkning enligt MotoSpeeds bromsbänkstester.

Varför?
Jo, effekten sitter i fyllnadsgraden som på de här motorerna styrs till stor del av "mottrycket" i avgassystemet.
(glömt termen för det just i skrivande stund... förstås!...)

Ett knep man kan ta till är att ha 2-4mm smalare först ca 10cm efter topparna, de ger en form av mottryck. (Hur? inte läst inte, bara att, finns omnämnt i 4-stroke performance tuning av Bell, Haynes Books).

Vad jag -tror- är att diametern på avgasröret och dess längd inverkas enormt på vilket motstånd som avgaserna får, och att detta ökar exponentiellt med mängden avgaser som "pressas" genom rören.
En teori som var förhärskande var att en helt öppen ljuddämpare (megafon) skulle ge högsta genomströmningsflöde på maxvarv och därmed högsta möjliga toppeffekt.
Men,... F1-cirkusen kom på för ca 6 år sedan att det var en -myt- och man började installera "ljuddämpare" på tävlingsbilarna.

Det som sker i höga avgasflöden är att man -tappar- den volymetriska effekten då mottrycket från avgasporten innan stängning är avgörande för topp fyllningen av förbränningsrummet tillsammas med en optimerad virvelbildning (swirl) både i insuget och i förbränningskammaren. (Prof Heywoods lärobok).

Vi har ett absolut färskt exempel på detta på Maskinisten:
RoXa @ [Trädgårdsmaskiner] Husqvarna 250 RX går bara när den är kall
ur:
[Trädgårdsmaskiner] Husqvarna 250 RX går bara när den är kall

Det MotoSpeed kom fram till var att i princip -alla- eftermarknadssystem gav sämre effekt än fabrikssystemen, och att 4:1 systemen gav största effekt sänkningen, men högsta fränhetsfaktorn.
På den tiden talade man inte L/mil på samma sätt som idag. Finns inget angett om L/mil effekten, den får vi gissa oss till också blev lidande av den försämrade hk och Nm effekten.

OM Schauber hade -rätt- om hur vatten rör sig och hur man kan hjälpa vatten att röra sig och bära med sig partiklar, så -bör- den teorin gå att överföra delvis på hur gaser rör sig. (För det så fick jag tillkväden av en gymnasielärare i Klippan som var medlem av Svea Sidvagnsklubb - visade mera på läraren intellektuella förmåga än min sociala kompeten vilket var vad han angrep - månaden efter såg jag att www.dalhems.com sålde: )
[Trädgårdsmaskiner] Husqvarna 250 RX går bara när den är kall
Vilket är en tillämpning av Schaubergers teorier om vatten ;-)
Som jag skrivit på annat håll på maskinisten - sitter sådan i min VWT4. Effekten blev på den ca 3% bättre L/mil och -det- gör -pengar- "över mil" ! Den har alltså sparat in sin egen kostnad ett antal gånger om sedan jag monterade den kring 200...4,5,...6?



Någon kanske kan få fram den här uppsatsen?
https://espace.library.uq.edu.au/view/UQ:300139
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#48 » 10:24:45, 11-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I sammanhanget erinrar jag mig att tidiga Mazda personbilar med wankelmotor (RX-3 och vad de nu hette), hade nån form av vatten- eller om det kanske var glykolinsprutning i insugningsröret. Det sades att den behövdes för att wankelmotorerna skulle klara ens det tidiga 70-talets avgasreningskrav.

Man kan också notera att i gengasteknikens barndom på 1930-talet, förekom vatteninsprutning men då i primärluften till gasgeneratorn. Syftet med det var att vattnet skulle crackas i härden och vätet bidra till högre värmevärde och förbränningshastighet hos gasen, medan syret kunde hjälpa till att reducera kol till CO. Sedermera visade det sig dock att det nog bara var under laboratorieförhållanden man hade någon nytta av den vatteninsprutningen, i praktiken fick man alltid räkna med att få in mer vatten än önskvärt i härden via fuktigt bränsle och luftens naturliga fuktighet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

busse (trådstartaren)

#49 » 18:54:57, 11-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror mycket väl att ett gängse 4-1 inte ger ökad effekt överlag men jag är ändå ganska övertygad att ett 4-1 kan fungera optimalt för en på en motor men då krävs ju säkert att man verkligen har koll och kan räkna på det hela. Skulle man få ut 25% mer effekt ur en motor med 4-2 man nog se dubbla dubbla rör på tävlingsmaskinerna för då skulle nog viktökningen med råge kompenseras av den ökade effekten. På tvtvåtaktarna örde man ju med fyra pipor

Påverkas inte också vakummet i motorn av ändringar på avgassystemet? Då kan man ju fort tappa effekt om vakuumförgasarna inte orkar lyfta trottlarna så dom öppnar helt.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

torbjorn_forsman

#50 » 20:12:35, 11-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undertrycket på insugssidan bestäms ju av det luftflöde motorn suger i sig samt av strömningsmotståndet i förgasarna. Enda möjligheten för avgassystemet att påverka det är, om det skulle vara så stort strömningsmotstånd i avgassystemet att en mängd avgaser blir kvar i cylindern när avgasventilen stänger. En "vass" motor med stort överlapp i ventiltiderna kan bli mer känslig på den punkten, skulle man få en olycklig resonans i avgassystemet vid något visst varvtal så kan avgaser tryckas bakvägen genom motorn under överlappstiden och delvis ersätta den friska oförbrända bränsleluftblandning man hade hoppats få in genom förgasaren (en slags ofrivillig och okontrollerad EGR). Det där var faktiskt något som det experimenterades med på bilmotorer i avgasreningsteknikens barndom i slutet av 60-talet, bl a försökte VW under ett par år med små avgasventiler och underliga ventiltider på motorer för californienmarknaden, men ganska snart insåg man att det var en säkrare lösning med helt separata, styrbara prylar för EGR.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#51 » 22:26:09, 11-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätt utformat avgassystem ger en "retur" tryck våg som hjälper till med att fylla förbränningsrummet.
Tryckvågen skall "stänga" avgasporten precis innan ventilen stänger.
Finns väl beskrivet i Prof Heywoods lärobok, finns även omnämnt i Bells 4-taktstrimmingsbok.

Är nog snarare som så att 4:1 gör det lättare och snabbare att byta hjul... så det är nog det som fått racing sidan att använda den formen av avgassystem. Dessutom så är deras system avstämda varvtalsmässigt för max effekt, vilket -inte- våra "billiga" system är... o detta finns mycket fint beskrivet av Bell i hans bok. Minns inte hur det togs upp av Prof Heywood.

Det jag minns från MC-tidningsvärlden om det som MotoSpeed testade var Suzuki 750 GSX , 1000GSX, Kawasaki Z-10, o motsvarande.
Listade 100hk maskiner mättes upp med 75-80hk där säljaren av avgassystemet lovat 20% effekthöjning... det är en viss skillnad mellan 120 och 80hk...

Åter dock, det här handlar väl om fränhetsfaktorn igen?
Gäller både utseende och ljud!
Glider en Goldwing 1800 förbi mig på gatan då o då - BMW K för ett hiskeligt oväsen i jämförelse! Hondan går tystare än el-bilarna! ...det är ju absolut ingen fränhetsfaktor i det! (att jag är impad o gillar ljudet, är en helt annan sak)

JA!
Man bestyckade -fel- tändningen var fel, osv - allt som kunde vara "fel" var fel på 80-tals "mopederna" med 4:1 ! Om detta skrev också MotoSpeed. Nu kommer jag inte ihåg hur mycket de lyckades -återställa- av kundernas effektförluster genom att trimma in motorerna på -rätt- sätt, bara att de -kunde- påverka det katastrofala läget.

4:1 låter fränt, häftigt, manligt, macho!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

AN

#52 » 22:37:59, 11-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

4-1 brukar ju vara för toppeffekt och 4-2-1 för att få lite bättre mellanregister på bekostnad av toppeffekten. Så 4-1är ju rejsigt och gör sej bra på din hoj.

Vet inte om jag missat nåt, men har du funderat på vatrdninslrutning? Ganska vanligt på trimmade dieselmotorer. En typ av intercooler. Även använts inom överladdning på bensinmotorer. Satt väl som original på corvair, och såldes av Saab i deras original trimkit till turbomotorerna i slutet 70‐talet.
Men på din motor ytan överlappning vet jag inte om du var nåt att hämta.

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

dc_lindberg

#53 » 14:14:15, 12-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
Toppen idé AN!
Klart Busse måste ha en inter-cooler på "monstret" :thummar:

Har en bekant som är god vän med han som äger och driver Setrab.
Fick beställa specialgjorda hyraulkylare till mina BMW - vilken kvalité! Haft Lockhart innan, o de spricker pga BMWn höga oljetryck. Vi talade lite om intercoolers också (10-15 år sedan iof).

www.setrab.se
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

busse (trådstartaren)

#54 » 18:15:22, 12-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På denna hoj är det inte tänkte att ha vare sig kompressor, turbo vatteninsprutning eller nåt sånt, möjligen skulle jag kunna tänka mig en Keihin CR eller Mikuni RS brygga till den för att slippa undan luftburken. På Hondan med kompressor så hållet jag på att spåna på det för att motverka spikning då jag är rätt för att laddtrycket kan bli lite väl högt med original kompresion.

Har googlat och läst lite och som jag fattat det är 4-2-1 det som nu gäller för race, 1:an och 4:ans cylinder och 2:an och 3:ans cylinder ska då vara sammankopplade innan de går ihop till ett rör, då man får mer vrid. 4-1 gällde förr och då på bekostnad av vrid men med toppeffekt. Får väl köpa fördelar och försöka knåpa ihop ett eget 4-2-1 system för nåt sånt lär knappast finnas att köpa till denna hoj.

Nu är det bara att hålla tummarna att den går genom besiktningen imorgon, hade hoppas på hinna få nya bromsbelägg bak men det har strulat och jag fick fel, sen är jag lite rädd för ljudet med 4-1 men jag tycker den inte låter farligt högt så jag tycker det borde gå bra.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

dc_lindberg

#55 » 21:08:29, 12-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har Ove fått för sig att åldern är inne för att ta det lite lugnare... ? men... han är ju bara 80+ ju!
Midland Stainless Import, Sandviken, startades för att ta hem marknadens bästa rostfria system - de tillverkas i Australien.
Kontakta Ove Hedlund o hör vad som finns. Billigt är det inte, men jag vill inte ha andra system efter köpt de australiensiska.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

busse (trådstartaren)

#56 » 21:59:43, 13-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är i alla fall hojen besiktad för sista gången, hade lite tur att jag fick igenom den, bromsljuskontakten till frambromsen hade ändrat sig och tog väldigt sent och slut bromsbelägg bak som inte kommit med posten innan besiktningen men jag klarade mig ändå med att lösa att fixa detta. Bromljuskontakten är redan fixad och justerad och belägen kommer väl när som helst.

Då jag kom hem och motorn fått lämna lite rev jag loss förgasarbryggan och konstaterade att jag mindes rätt, 135 huvudmunstycken. Lågfarten vad standard 40 så nu har jag beställt två storlekar större 45.

Sen plockade väl är isär instrumentering då varvräknaren inte funkar, mätte det var kunde mäta och det verkar som att ett trådlindat effektmotstånd har avbrott så jag passade på att beställa motstånd från ekectrokit, går man tur så kanske det kan funka. Har annars en helt ny Koso RX2N instrumentering men jag kände inte för att börja montera den nu, är ju en gel del som ska dit som oljetempmätare, hastighetsgivare, alla kontrollampor mm.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#57 » 19:09:31, 21-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya problem, har bytt lågfartsmunstycken och nu går hojen fint från botten upp till 110 km/h men nu händer nåt här, den viĺl inte vara med och det är nästa lurt att jag tappar tändningen eller nåt för i ca 120 km/h börjar hojen skaka, trodde först att jag hade nåt fel med gaffel, hjul eller styrlager men har varit med om en liknande grej på exets 65:a Mustang där det helt plötsligt började vibreraoch då var det ett minimalt hål i kylaren som ångade vatten i fördelaren.

Varvräknaren byte jag motstånd på så nu funkar den och jag har även tagit och kopplat ur den om den på något vis skulle störa tändningen men ingen skillnad. Fick rådet att kolla upp laddningen då dessa hojar visst brukar överladda och kan störa ut CDI:n men min hoj ger 14,2V på tomgång och 13,2V vid varv dock borde väl 13,2V räcka till för att tända vid varv eller kan detta vara felet?

Har kollat igenom anslutningar och luftburk men allt verkar vara som det ska, jag ser inga fel nånstans där den skulle kunna dra tjuvluft så vakuumförgasare inte vill lyfta trottlarna.

Vad har ni för tips nu, lite konstigt att hojen innan jag lossade förgasarbryggan gick bra över 120 och nu slutar den dra i 120 km/h.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

torbjorn_forsman

#58 » 20:38:34, 21-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

CDI-system av den årgången brukar ju normalt klara sig helt och hållet med ström från egna spolar vid svänghjulet, och har ingenting alls med fordonets 12 V-system att göra. Eller kan det tänkas vara ett induktivt, 12 V-matat, brytarlöst tändsystem som folk ändå kallar för CDI?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

busse (trådstartaren)

#59 » 14:09:22, 29-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan mycket väl vara induktivt 12 V matat brytarlöst tändsystem, tändningen spänningssätts med 12V via batteriet. Dock tror jag inte på tändproblem längre, hojen verkar ladda och reglera spänningen möjligtvis någt hårt vid varv så laddar den bara 13.2V och på tomgång 14.2V. Har testat köra utan laddning om det skulle visa sig att nån diod gett upp och det kommer in växelspänning i likspänningen men ingen skillnad.

Har hårdlött in en svetsmutter och kopplat relästyrt kablage för bredbandslambda men sen fick jag inte ihop avgassystemet tätt mot toppen så nya packningar är på väg, vill få reda på om den snålar ner sig eller går fett. Testade spraya startgas runt förgasare och luftburk men det gjorde ingen skillnad på motorvarvtalet.

Tror att det är nåt med förgasarna för gasar man måttligt svara den bättre med då man drar fullt så börjar den gå dåligt, spontana känslan är att den inte får bränsle eller lyfter trottlarna som den ska. På ettan varvar den upp till ca 9000 rpm men sen börjar den små missa och ju högre växel man har ju tidigare börjar den gå dåligt.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

dc_lindberg

#60 » 14:28:46, 29-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

...fel på databoxen...
Obelastat bör du få ut 15V, belastat med varv bör du få 14.4V - det är en "nippones", inte en BMW 2-ventilare i original... ej heller en gammal britt med Lucas...

Allt 3 faserna obelastat kan ge upp till 16V på japanska mc-permanentmagnetsgeneratorer och 15.5V på de med el-aktiverad rotor (aktivt fält ?).
Normalt så får du bara tillgång till 2 faser då fas 3 kopplas in när du slår på belysningen. Kopplade om det på min Suzuki - behövde all el jag kunde kräma ur generatorn... slutade iof i alla fall med en extern bilgenerator... 240W är 240W o drar helljuset 300W "får man låna..."

Beroende på vilken generator du har kan du ha 50-70V mellan faserna eller 140-180V växelström.

13.2V = laddas -inte- ditt batteri!... BMW original har 13.7V...det "laddar" på sommaren, men knappt alls på vintern...
Spänningen antar jag är mätt över batteripolerna? Om så, då har du fel någon stans. Pekar mer mot diod än mot själva generatorn.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se