Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Suzuki XR69 inspirerat bygge

103 inlägg • Sida 1 av 7
Snacka om MC här

busse (trådstartaren)

#1 » 22:59:57, 04-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startar en ny tråd om mitt kommande bygge, impulsköpte i somras en 83:a Suzuki GSX750ES av min svågers farsa till bra pris. Hojen har stått några år enlig säljaren så jag räknade kallt med lite jobb, som renovera gaffel, renovera bromsar, gå genom förgasare, byte av däck och allmän översyn. Hojen garagerades hos svågern i vänta på tillfälle att hämta den en resa på 136 mil och nu tog den sig tillslut de 68 milen norrut.

Nu står hojen hemma och jag har snabbt kolla över den, motorn går runt och har oljetryck så det är väl positivt men både fram och bak broms låste då jag testade bromsa men släppte då jag lossade bromsslangarna så det är huvudcylindrarna men det kommer att bli total genomgång av bromsarna med renovering av huvudcylindrar, ok och nya bromsslangar, detta var i och för sig inget utan jag räknade med att göra det hur som helst då jag vill veta skicket på bromsarna på en gammal okänd hoj. Tömde tanken på gammal bensin och den var ren och fin ingen rost eller så men bensinkranen sitter fast så den måste fixas till så man har pri läget. Räknar också med att få gå genom förgasarna med att rengöra och synka dom men jag får se om jag gör en fuling och testar att starta upp hojen bara för att se om det finns liv i den innan jag plockar isär förgasarna.

Detta är en hoj som jag normalt inte skulle köpt men fick erbjudande att köpa den billigt men tvekade då jag redan har tre hojar men då jag höll på att googla och kolla upp Suzukis gamla modeller så hittade jag Suzuki XR69 och då jag hittade denna hoj https://raresportbikesforsale.com/bette ... a-sale/var det kört, när jag sen hittade en bild på en GSX750ES utan tank, kåpa och sadel insåg jag att det nog går att knåpa ihop nåt åt XR69 hållet så då köpte jag den, original tycker jag faktiskt den är ganska ful. Jag tänker inte göra nån klon eller nåt sånt utan det får bli nåt eget bygge men inspirerat av XR69 och liknande race och endurance hojar.

Planen är att göra en ny tank något som jag aldrig gjort tidigare, men jag funderar på att mässing löda ihop tanken det borde jag klara av själv, visst hade en aluminium tank varit fränt men det får bli järn för det är nog mer lämpligt då jag har på känn att det kan blir att göra om några gånger innan man får till en tank och sen kan jag inte svetsa aluminium själv. En ny egen kuts i glasfiber vilket jag aldrig testa förut men en sits till detta bygge borde vara ett lämpligt nybörjarprojekt då det kommer till glasfiber jobb. Clip-on styre blir det också och det är redan inhandlat på eBay men jag kan kanske använda originalstyret men mellan gafflkronorna, en halvkåpan och ruta köptes från Ragged Edge Racing i England i fall Brexit skulle ställa till det och skulle hela detta projekt skita sig tror jag att jag kan sälja kåpan utan nån större förlust, en Koso RX2 mätare är också inhandlad för att ersätta den stora lådan till mätare.

Första etappen blir att bara starta upp och fixa till den i originalskick för att kunna besikta den en sista gång till våren, får väl sen när själva byggandet tar fart och om jag tjuvstartar lite under vintern om jag får liv i hojen men troligtvis inte då prio ligger på att fixa kompressor Hondan innan jag börjar med denna hoj. Notera att jag inte tänker börja kapa i hojen eller så utan räknar med att kunna göra ett bygge och ändå ha möjlighet att återställa den till original om nu mot förmodan en GSX750ES skulle bli eftertraktad samlarhoj i framtiden.

Utgångsläget
Bild

Nåt sånt här tänker jag mig bygget, notera att detta är en väldigt grov skiss i paint
Bild

Kåpan en PEM kåpa med Hondan som får agera modell, lite stor på den
Bild
Bild

Ny instrumentering
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960



dc_lindberg

#2 » 10:29:27, 05-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok - nu då?!

Kristall Rallyt 1994; Otta, Rondane Högfjellshotell, Norge. -18'C.
Bild

Suzuki'na i 3D (för den som kan "skela" brett nog - vi andra får klippa ihop bilderna lite)
Bild

Kommer inte ihåg vad Malungspojkarna hette/kallade sig, men det gör Göran på Touringbutiken!
GSX 750 och 1100 - de kom fram till att de ca 120hk som de hade på bakhjulen var för lite. De räknade med att de behövde 200hk.
Trelleborg Army Friction och Special, fulldubbat med isracing dubb. Det gick en smula slingrigt på ren asfalt, men på de norska fjällvägarna med tjock med snö... där gick det undan!!!
Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#3 » 11:55:32, 05-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

GSX 750ES var en lyckad modell från Suzuki jämfört med de större 1100 från samma tid.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

busse (trådstartaren)

#4 » 17:26:25, 05-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Ok - nu då?!

Kristall Rallyt 1994; Otta, Rondane Högfjellshotell, Norge. -18'C.
Bild

Suzuki'na i 3D (för den som kan "skela" brett nog - vi andra får klippa ihop bilderna lite)
Bild

Kommer inte ihåg vad Malungspojkarna hette/kallade sig, men det gör Göran på Touringbutiken!
GSX 750 och 1100 - de kom fram till att de ca 120hk som de hade på bakhjulen var för lite. De räknade med att de behövde 200hk.
Trelleborg Army Friction och Special, fulldubbat med isracing dubb. Det gick en smula slingrigt på ren asfalt, men på de norska fjällvägarna med tjock med snö... där gick det undan!!!
Bild


Jo nu är det bättre ute :wink: Dock tror jag KLR:en får duga dom vinterhoj. Men kompressor Hondan hade ju varit lite frän att köra på nåt vinterarrangemang, inte för farten utan bara för att.

Har förstått att GSX750ES ska vaea en ganska skottsäker hoj, hoppas att detta ex inte har några större defekter maskinellt utan bara småfix.

1 person gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

dc_lindberg

#5 » 19:18:02, 05-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag hörde på 90-talet om GSX'ena var att 750 var ett bättre maskin än 1100.
1100 var "bättre" på autobahn, men betydligt sämre på slingriga bergsvägar.
Dvs - jag tror du fått tag i ett riktigt intressant och lovande ämne ;-)

Kompressor matat 750 - vilken fränhetsfaktor det skulle bli!
Turbomatade "dräller det av" :lmao:

Seriöst - försök få kontakt med de där gynnarna i Malung. Göran finns väl tillgänglig på nått sätt via TrouringButiken (Gagnef ?) ?
Menar, ta in kunskap och erfarenhet av dem som trimmat och donat med GSXn förr - spar tid och kostnader: så onödigt "att uppfinna hjulet på nytt" liksom.
Kan ju höra med Mogge på http://www.kabomab.se - han har erfarenhet av dessadäringa "mopederna" han mä.

Didär "mopederna" gick som skållade troll på 80-talet, se'n kom X10 eller vad den hette, o se´n kom Hayabusa... o så kom Goast Rider Sthlm.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

busse (trådstartaren)

#6 » 20:58:19, 05-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

GSX750ES var väl typ mest sålda hojen i Sverige 83 eller nånstans där omkring. Anti dive funktionen på gaffeln säges att vara inte bra alls så den rekommenderas att kopplas ur.

Helt klart är det ju läge att kolla med dom som trimmat tidigare om man ska försöka skrämma upp hojen mer. Körde grabbarna från Malung överladdat eller hade dom trimmade sugmotorer? En kompressormatad GSX750 skulle ju vara för jäkligt fränt och då skulle nog En Aisin AMR500 sitta som en smäck dock har jag på känn att få klämt in en kompressor på en GSX750 är betydligt värre än på lill Hondan men säkert fullt görligt.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

dc_lindberg

#7 » 22:32:33, 05-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte vad de hade gjort med sina GSX'r :-(
Blev aldrig tillfälle för mig att fråga om det :-(
Vet bara -att- de gjort en hel del eftersom de ökat effekten med kring 20% mot original. Jag -gissar- att det rörde sig om portning, andra förgasare, ev., ökning av kompressionen - men det är bara en gissning baserat på det lilla jag hörde då (de var inte helt... nyktra... i Norge...) och de mycket bristande kunskaper jag hade på den tiden om motorer (inte för att jag kan så mkt mer idag, men lite har jag nog snappat upp under åren, tror jag...).

Vad jag förstod på den tiden, var ju kund hos Schneiders MC i Upplands-Väsby (Lasse Schneider arbetar idag på Honda Center i Upplands-Väsby/Bredden - ring dit; bygg kontakt med honom; han var No 1 i Sthlm på Suzuki), så var just GSX motorn oerhört tacksam att "förbättra" ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

PeterA

#8 » 23:14:02, 05-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite (mer än lite?) Ducati 750 F1 över din skiss, vilket inte är avsett som ett dåligt betyg! Lycka till!
PeterA
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:09, 27-11-2010
Ort: Köping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer 350
MF50B

Ivar Risslén

#9 » 03:05:56, 06-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fanns någon i Piteå trakten som monterade och utvecklade turbosatser till MC.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

busse (trådstartaren)

#10 » 08:11:18, 06-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltid bra att vet var man ska vända sig om det ska trimmas, det jag skulle velat ha tag på är en Mikuni RS brygga mest för att kunna skippa luftburken men dom är ju långtifrån gratis även begagnade. Men nu ska jag nog fokusera på att få liv i moppen innan nåt annat :wink: Blir att ligga på med kompressorbygget så jag får börja med denna.

Om det är Ducati F1 över min skiss har jag faktiskt inte koll på, utgick från en bild på en ren hoj och gjorde lite snabbt en skiss åt vilket håll jag vill ha det. Tanken kommer nog att bli böjd i underkant så den ligger på ramröret hela vägen, tror det blir snyggast efter att man sett hojen utan tank i verkligheten, lär bli mycket ändringar mot skissen men nåt år detta håll inspirerat av tidigt 80 tal är tanken att det ska bli.

Än nog Erik Marklund och MC Xpress du tänker på, tror jag hörde tala om honom för drygt 30 år sen då en klasskamrat på gymnasiet från Norrfjärden kände honom. Han gör turbosater till lite av varje nu förtiden, här uppe är det väl mest turbosatserna till Yamaha snöskotrar det talas om. Rent krasst om man nu skulle få för sig att överladda GSX:en är det nog den enkla vägen att gå men lite tråkigt att köpa nåt färdigt och bara bulta på.

2 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

toker

#11 » 09:28:55, 06-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

MCX är sjukt stora på turbosatser till skoter har sålt flera tusen satser tror det var 1900 satser enbart till Nytro och dom hävdar att deras turbosats sitter på 20% av alla Viper som Yamaha hade sålt -15 troligtvis lite sämre försäljning nu när nästan samma maskin redan säljs med turbo under namnet Sidewinder. Dom tillverkar lite annat också som extra kylare till skoter typ vanlig luft kylare med fläkt.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#12 » 12:23:27, 06-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är -stor- skillnad på:
- kompressor
och
- turbo

Att montera en turbo gör GSXn bara till "en dussin cykel"... att montera en kompressor gör den "unik".

Turbon kickar "bara" in på högre varvtal och ger mer kraft i förhållande till utströmmande avgaser, dvs den regleras av flödesmängder, vilket gör den bara till "topp effekt". Fungerar nog bra på dragracing och kanske road racing, men f.ö. ...

Som fränhetsfaktor är Turbo "ut tjatat", men en läcker kompressor matningskonvertering... det vore en klar fränhetshöjare, samt en mycket kraftfull prestanda höjare över hela registret.

Både och vore ifo grymt macho,...men motor ska väl hålla att köra med också ?...

En sak i sänder.
Hondan först - se'n Suzukin ;-)

Vill minnas att det fanns 1370cc till GSX, om man nu skulle vilja kubba den lite ;-)
Vilka var det som tillverkade kolvarna? Venolia eller Wiseco, eller var det något tyskt företag (Mahler?)?
1400cc + kompressor... -det- vore -unikt- !
Hondan först dock :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#13 » 16:39:53, 06-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kompressor är nog riktigt ovanligt fanns turbosatser att köpa till Yamaha Nytro over there höjde effekten från 130 till 180 hk men tror inte det var nån storsäljare turbo satser verkar sälja bättre och dom ger ju i vissa fall mera effekt upp till 270 hk men då krävs kompsänkning a la alubricka. Såg en bromsning på en GSXR1100 med mcx turbo kitt helt sanslös effekt och det behövs inte speciellt höga varv heller om jag inte minns helt fel spöade den original hojens effekt även om man låg under 5000 rpm. På bilsidan har turbo haft svårt på dragracing tidigare på grund av tiden innan man får ladd tryck men numera verkar dom fått till det bättre.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#14 » 23:49:06, 06-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer så väl toker.
Jag tittade på turbo till BMWn ("mopeden"). Bröderna Olsson i Kil/Karlstad höll på med BMW Martin med Krauser och turbo. Bekant röris här Fjollträsk var Arne Rindars störste kund - hans R100 med turbo "åt reservdelar"...

Turbo systemet på Hayabusan som "Goast Rider" har ska ju tydligen hissa Hayabusan ritkigt duktigt o ger "mopeden" en toppfart på kring 400km/h.

Så, visst, turbo i alla ära - men turbo är idag "standard" tillskillnad från när Saab kom med det på sin 96:a(?) - då var det verkligen en fränhetsfaktor. Idag får man nog se kompressorn som motsvarande fränhetsfaktor. Kompressorn ger ju inte den där absurda topp effekten, utan den ger häftigt med pulver över hela registret. Olika "mål" med effekt förbättringen.

Det jag glömde nämna är att dreven i växellådan måste "under cutt'as" enligt Malungspojkarna - de hade tydligen trimmat först utan att göra det på någon motor... lådan -tvär rasade-... Nu vet jag inte var "under cut gear sprockets" är, men jag antar att man ändrar ingrepps vinkel på dem så att kuggarna -greppar- istället för '"glider" mot varandra. (???)

Vad Busse än kommer att välja när så blir dags... så lär det inte bli mindre häftigt än Hondan ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#15 » 10:22:41, 07-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man under cutar ändrar man vinkeln på delen som gör så dreven ligger i ingrepp brukar tex kunna vara 4 st urfräsningar bredvid själva kuggen de urfräsningarna är i original vinkelrätta så dreven hålls i princip ihop av växelgaffeln när man under cutar ändrar man vinkel på urfräsningen lite grann så dreven tvingas ihop hårdare desto mer man gasar. Blev riktigt rörigt det här men kanske nån hänger med. Turbo är i dag standard på bilar både bensin och diesel finns säkert nån liten snik modell som saknar men de allra flesta nyare har turbo på mc är det fortfarande ovanligt men gissar att det kommer även där. Ski-doo snöskoter har lanserat en 2T turbo vilken inte höjer effekten så mycket här men behåller effekten om man åker upp på höga höjder där 2T har fått pisk av de turbo matade 4T maskinerna så den är nog främst tänkt för andra marknader än Sverige men verkar sälja bra även här.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se