Dubbla 180 är bäst, 160 näst bäst, 140... tja...
Lagen kräver väl halogen... gör så att du använder LED eller möjligen xenon.
Lagkravet, EU förordning 48, kräver -bara- att föraren -under färd- skall kunna ända inställningen av halvljuset (dip beam). Det svenska trafikverket har -hittat på- att det skall vara -automatisk-
inställning i Sverige... Sverige -lyder- under EU förordningarna!
Har du som på Stalamakåpan, en
ratt, med vilken du under färd, kan ändra höjdinställningen på strålkastaren, så uppfyller du EU's lag krav.
Sedan -måste- du ha en strålkastare som är -godkänd- av EU för ljuskällan (står på en undanskymt plats i reglemente 48); då ska vare sig besiktning, polis eller Trafikverket få ha synpunkter!
Väljer du LED klarar du dig säker på dubbla 120mm's "H4:a"
Fall inte i tron att "det räcker med ett"
halvljus... För att få en vettig ljusmatta, så du ser osthyvlingsvajrar och betongsuggor, i mörker, duggregn, och andra förbättrande förhållanden som bländande möten, måste du har -minst- 90W glödljus från en 180mm's prima H4:a, Hella Micor DE med 55W +30% ger också en hyfsad "halvljusbild (ger en knivskarp horizont linje).
Dubbla 160mm med 40W LED på var lykta kommer att ge dig -bra- ljusmatta - så bra att du kommer inte att sakna
helljus förrän i +++ tempo
Finns ett alternativ till ovan: Yamaha TR-1 H4:a 220mm (har jag för mig den är på); den största serietillverkade H4:an.
Då ska du kontakta: Stephen Bottcher, Ontario, Canada.
Han valde sådan strålkastare med xenon 35W(?) på min inrådan (90-talet?). Han saknade inte helljuset, o han körde i obyggden i Canada. Tyvärr är hans hemsida borta nu:
http://www.stephenbottcher.net/