Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Suzuki XR69 inspirerat bygge

103 inlägg • Sida 2 av 7
Snacka om MC här

busse (trådstartaren)

#16 » 21:10:54, 07-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja vi får se vad deg blir av denna, nån klassiskt race stuk är som sagt målet men om man skulle hitta en Drouin kompressor till denna hoj då fasen skulle det nån bli överladdning här också. Har ingen koll på om det gjorts nån Drouin till Suzuki GSX, vet att dom fanns till bla första modellen av Honda CB750 och Norton Commando.

Försöker köra på med Hondan för att få örja ta tag i denna hoj
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960



busse (trådstartaren)

#17 » 20:47:17, 13-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har jag i alla fall testat att starta hojen och resultatet var lite som väntat. Hängde på en extern tank och testade lite, startkretsen glappar nånstans om det är relä eller knapp vet jag inte men det får jag ta reda på.

Efter lite nötande på starten så började den tända till och tillslut gick den på alla fyra om är dåligt vilket ju var förväntat, en eller flera förgasare flödade över och den small lite dock ser jag ändå detta som positivt då jag vet att det finns liv i hojen så förmodligen räcker det med en ordentlig rengöring av förgasarna. Känns ut som att man nu vågar beställa grejer till bromsarna för ok och huvudcylindrar måste gås igenom.

1 person gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#18 » 21:27:48, 16-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har lossat förgasarna idag och rivit isär dom så gott det går, tre av fyra lågfartsmunstycken var totalt igensatt och det var skit i två av flottörventilerna men i övrigt var det hyfsat rent i förgasarna.

Är ju förstå radfyran för mig och det är ju lite skillnad mot stånkar och twinar att skruva i så jag vill helst inte behöva plocka loss bryggan en gång till. Nåt speciellt att tänka på har rengjort med bensin, tryckluft, kardeler från elkabel. Nån som har några fler tips på nåt jag glömt eller nåt annat att tänka på?

Tänker testa att trottlarna lyfter med dammsugaren och fylla upp förgasarna innan innan montering så jag vet att nålventilerna håller tätt. Sen ska det ju synkas men det blir ju när hojen går och allt är monterat och klart. Har fyra synkklockor för jag tänkte att det kan vara bra att ha då Hondan skulle synkas och det visade sig ju vara klokt tänkt :wink:


Bild
Bild
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

torbjorn_forsman

#19 » 21:41:17, 16-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips när det gäller japanska radfyror från den tiden är att kolla ventilspelen. Om en sådan motor går allmänt halvdåligt, har tomgångsproblem mm, så visar det sig ofta att spelet är praktiskt taget 0 på en eller flera insugningsventiler.

När det gäller tomgångsmunstyckena, se upp om de är av typen med en lång "hals" på ena eller båda sidor om strypningen. Det kan sitta kvar smuts på väggarna i halsen även sen man har rensat upp munstycket så det går att se genom det, som bara väntar på att lossna och få sätta igen det på nytt. Man bör inte nöja sig med att bara hålla upp munstyckena mot ljuset, utan titta på dem med mikroskop eller lupp från bägge ändar också.
Hartsavlagringar från gammalt bränsle löser sig mycket lättare om man blandar en skvätt thinner (billigast möjliga cellulosaförtunning) i den bensin man tvättar med.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

busse (trådstartaren)

#20 » 22:31:13, 16-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ventilspelet ska kolla och justeras, det är en av åtgärderna som ska göras så man är på säkra sidan. Detta sja man ju göra innan man synkar förgasarna om jag inte min helt galet så det blir nog nästa steg. Sen är det bensinkran och bromsar som behöver renoveras och även gaffeln räknad jag kallt med att den behöver få nya packboxar.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

dc_lindberg

#21 » 11:32:02, 17-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Senast redigerad av dc_lindberg 18:33:59, 17-02-2021, redigerad totalt 2 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

busse (trådstartaren)

#22 » 18:20:10, 17-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu lever moppen igen :grin:

Monterade ihop allt och satte tillbaka bryggan i hojen utan allt för många svordomar, fyllde upp förgasarna och sen full chokeoch hojen startade direkt och gick jämt och fint och svarade på gasen då den fått gå en nån minut.

Synkningen tar vi en en ny tråd så håller vi igång forumet:wink:

2 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

dc_lindberg

#23 » 18:31:33, 17-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Näe vet'du!
Så lätt får det inte vara!
FUSK!
:lmao:

Dvs - grattis ! - väl förtjänad framgång :thummar:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

busse (trådstartaren)

#24 » 10:08:04, 18-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får vara nöjd att förgasarna verkade bli bra, var betydlig lindrigare ut i dessa förgasare mot hur det såg ut i KLR:en som stått några år. Pillad också isär bensinkranen igår kväll för den som satt fast som berget, vet inte riktigt vad som fastnat men tror det bara var o-ringen som tätar vid vredet men nu funkar den i alla fall och membranet kändes ut bra och fint så jag tror jag testar som den är nu.Nu ska kåpan av så får jag börja se över ventiljusteringen och sen synka förgasarna.

Upptäckte att varvräknaren och indikatorn för 5:ans växel inte funkar så jag får kolla över detta, nu gör det inte så mycket då jag ändå tänk byta instrumenteringen och har redan köpt en Koso RX2 till denna hoj, får se hur jag gör om jag börjar se på hur det går att få dit den instrumenteringen då den ändå ska på hojen. Varvräknare spelar väl inte nån större roll är ju viktigare att hastighetsmätaren fungerar och de nödvändiga lamporna för besiktningen, hoppas hastighetsmätaren i alla fall funkar. Vad jag inte blir klok på är varför inte varvräknaren verkar vara med i elschemat bara belysningen av den, den måste ju få nån signal på nåt vis och på bilden över instrumentet visas en kabel men den är inte utmärkt med nån funktion som övriga kablar är.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#25 » 20:47:11, 18-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då kåpan åkte av inför ventiljustering så lossades framlyktan och blinkers och sen testades lite snabbt kåpan på hojen. Går inte att få den att sitta där den ska pga styret och fästjärnet för original kåpan, tror kåpan ska upp ca 7-8 cm. Tror jag ska köpa ett till original fästjärn till kåpan och sen utgå och modda det för den nya kåpan det borde vara enklast att göra mot att bygga nytt fäste för den nya kåpan helt från scratch.

Tror att man kan använda de clip-on som sitter på för det ska inte vara nåt problem att flytta ner dom mellan gaffelkronorna, hade inte tänkt börja bygga nåt i vinter men vem vet om jag kan hålla mig :wink:

Nåt sånt här blir det

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

dc_lindberg

#26 » 19:26:36, 19-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

...kanske ska botanisera i BMW's lösning för kåpan?
"spindeln"

Själva kåpan sitter i ett stag som sitter fast i syrhuvudet:
Övre fästena i spindeln ser du det vänstra i svart mot bildsidan. Det övre högra är gömt vid den blå hydraultryckmätaren. De två nedre ser du i vitt. U-öppningen "trär" man på M6 skruvar som sitter i kåpan. Går -riktigt- lätt och fort att lysta av hela kåpan (när innanmätet inte finns där...).
Bild

Kåpans sidor sitter fast i ett (två på min) tvärstag - se det vita plattjärnet med kompressorn:
Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

busse (trådstartaren)

#27 » 08:09:39, 21-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ganska klart för mig hur jag ska bygga om originalfästet, kommer att bli fem eller sex fästpunkter för kåpan lite beroende på hur jag ska göra med framlyktan, lyktorna. Frågan är om jag ska ha dubbla lyktor eller en som är förskjuten är sidan sen är frågan om vilken storlek jag ska ha på lampan, lamporna.

Hopas få lite tid att justera ventilerna på hojen med det snöar det är snöröjning som gäller, plus att jag håller på att justera ventilerna på KLR:en och till den måste jag köpa shims så den står med kammarna lösa i väntan på nya shims ska dyka upp. Men med lite tur får jag kanske tid att justera ventilerna och sen synka förgasarna, hur det nu ska gå till?
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

dc_lindberg

#28 » 11:37:49, 21-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dubbla 180 är bäst, 160 näst bäst, 140... tja...
Lagen kräver väl halogen... gör så att du använder LED eller möjligen xenon.

Lagkravet, EU förordning 48, kräver -bara- att föraren -under färd- skall kunna ända inställningen av halvljuset (dip beam). Det svenska trafikverket har -hittat på- att det skall vara -automatisk- inställning i Sverige... Sverige -lyder- under EU förordningarna!
Har du som på Stalamakåpan, en ratt, med vilken du under färd, kan ändra höjdinställningen på strålkastaren, så uppfyller du EU's lag krav.
Sedan -måste- du ha en strålkastare som är -godkänd- av EU för ljuskällan (står på en undanskymt plats i reglemente 48); då ska vare sig besiktning, polis eller Trafikverket få ha synpunkter!
Väljer du LED klarar du dig säker på dubbla 120mm's "H4:a" ;-)

Fall inte i tron att "det räcker med ett" halvljus... För att få en vettig ljusmatta, så du ser osthyvlingsvajrar och betongsuggor, i mörker, duggregn, och andra förbättrande förhållanden som bländande möten, måste du har -minst- 90W glödljus från en 180mm's prima H4:a, Hella Micor DE med 55W +30% ger också en hyfsad "halvljusbild (ger en knivskarp horizont linje).
Dubbla 160mm med 40W LED på var lykta kommer att ge dig -bra- ljusmatta - så bra att du kommer inte att sakna helljus förrän i +++ tempo ;-)

Finns ett alternativ till ovan: Yamaha TR-1 H4:a 220mm (har jag för mig den är på); den största serietillverkade H4:an.
Då ska du kontakta: Stephen Bottcher, Ontario, Canada.
Han valde sådan strålkastare med xenon 35W(?) på min inrådan (90-talet?). Han saknade inte helljuset, o han körde i obyggden i Canada. Tyvärr är hans hemsida borta nu: http://www.stephenbottcher.net/
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Göran Ekman

#29 » 11:56:07, 21-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

220mm H4 satt väl också på den lilla 400/500 ”stampen” SR benämns som ”loklyktan”. Jag personligen som iochförsig inte är känd som någon större estetiker. Är lite smått tveksam till en ”loklykta” på bussen bygge.
Visst satt den väl på Suzukis 1100 tror jag har sett en sådan på någon dragracehoj. Då riktad mot himmelen.
Visst brukar det väl sitta dubbla små runda på långlopp hojar.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

busse (trådstartaren)

#30 » 12:06:14, 21-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu bor jag där jag bor och kör mest lokalt och då det är hoj säsong för mig är det i princip ljus dygnet runt :wink: då mörkret på hösten infaller så är det älgjakt :wink: Några gånger hade det säkert varit fint med bättre lyse men som sagt från maj till augusti är det inte många timmar som det är mörkt på nätterna.

En 83:a behöver väl inte ens E-märkta lysen tro det är från 85 och framåt, denna hoj kommer ju knappast att bli nån långfärdshoj den kommer ju förmodligen att bli betydligt sämre komfortmässigt än originalet men fränare :smile:

Funderar på nåt ungefär som på denna hoj https://www.motorcyclenews.com/news/201 ... emplate-1/

1 person gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se