Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Suzuki XR69 inspirerat bygge

103 inlägg • Sida 5 av 7
Snacka om MC här

busse (trådstartaren)

#61 » 13:25:50, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite fakta efter testkörning med bredbandslambda hojen går lite fett på tomgång , med AFR på ca 10,5 fett, sen ligger den åt det fetare hållet med AFR mellan 11,2 till 12,5 i 80-120 km/h, ger man då fullgas motar hojen och AFR går ner till 9 eller just under 9. Släpper man av på gasen kan man komma upp i 140-150 km/h men AFR ligger då på runt 9. Hojen verkar alltså gå fett på högfarten och sura ner sig.

Nästa problem vid testkörningen var att jag tappade laddningen, köpte en glass efter att kört ca 7 mil och då fick jag inte igång hojen utan fick kabla igång den och då jag kom hem och kollade verkar jag vara helt utan laddning. Kollade statorn och den verkar vara okej tror han 1 ohm mellan alla lindningarn och ingen kortis till jord då man mäter upp den. Den ger ca 25VAC melkan lindningarn på tomgång och runt 55VAC då man varar till, blir nog att beställa en ny regulator från MC-shopen.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960



busse (trådstartaren)

#62 » 19:01:47, 14-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får väl uppdatera tråden även om det inte är så kul, höll på med förgasarna och justera nålarna och gav mig ut på en provkörning för två veckor sen. Vänder om hemåt och kör över en skada på vägen i ca 70-80 km/h, nu består denna väg av bara skador men just detta ställe brukar inte vara nån större dramatik utan det skakar till lite i dessa farter men nu händer nåt.

Kör över guppen och sen börjar hojen vobbla nåt överjävligt och jag har inte en chans, utan åker av hojen och glider efter vägen till jag stannar. Kliver upp och konstaterat att jag klarat mig väldigt bra, då jag åker av hojen landar jag på höger sida så hela kroppen tar upp smäller och sen glider jag. Har tre små skrubbsår på höger knä, höger axel och underarmen just ovanför handsken och är lite öm i sidan men inget allvarligt eller i alla fall inte värre än att bli översprungen av en 12-taggare. Kläder, hjälm, skydd och skor gjorde det dom skulle.

Kan konstatera att denna gång jag jag nog en jäkla tur, hojen är dock lite tilltygad men inte så farligt som det först såg ut, tändningen är skadat, kåpan är borta och tändplattan är skadat men blocket är helt då det klippt skruvarna till kåpan, cylindrarna är lite skrapade men inte värre än att man nog kan snygga till kylflänsarna med fil, mätarhus, blinkers, styre, tank är skadade troligtvis av att jag försök nypa fast mig med knäna, reglage bör gå att fixa till men som jag ser det är själva grunden intakt så att göra ett bygge av denna hoj bör fungera. Jag går väl se vad som händer här ännu inte fått klart med försäkringsbolaget då hojen tydligen ska till Piteå för skadereglering.

Det hela känns verkligen skumt varför hojen började vobbla, gaffeln är ju repad och genomgången, styrlager, svinglager och hjullager kan jag inte känna nåt glapp i där emot hitta de jag dagen efter en lagning som helt saknar grus som var snorhal med foppatofflor funderar om framhjulet lättat och sen börjat glida på lagningen och sen huggit fast då det kom ut på asfalten igen och sen har börjat vobbla.

Som sagt hade nog en jäkla tur denna gång mot förra vurpan, kraschade på måndagen och på Torsdagen sköt jag en 6-taggade för jämthunden.


Bild

4 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Ivar Risslén

#63 » 19:22:23, 14-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tur du hade klätt dig ordentligt för det är ofta som det slarvas med klädseln när det bara ska vara en liten tur.
Jag tycker att det låter konstigt att den bara skulle börja wobbla i den hastigheten om det inte blir något fel på cykeln. Vad jag kan minnas så var GSX750ES en stadig cykel jämfört med 1100 som var spårkänslig, den trivdes inte alls på fräst asfalt. Får man punka så brukar det bli besvärligast att hålla cykeln när hastigheten går under 50.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

busse (trådstartaren)

#64 » 20:04:22, 14-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just kläder och skydd slarvar jag inte med, visst har det hänt att jag kör hojen och flyttade den på gården eller så utan kläder och skydd men ska jag köra åker allt på. Efter krashen med KLR:en så prutar jag inte med skydd, visst har jag fuskat lite med att köra med skydden i BMW GS stället men det känns lite så där då speciellt då byxorna sitter väl löst för att skydden inte ska kunna vrida sig vid en krasch, framförallt knäskydden känns alldeles för sladdriga även om dom är stora i GS stället.

Lite skumt vad dom hände jag är väldigt konfunderad, har ju kört hojen i hyfsade farter utan att den upplevts som instabil på nåt vis men vad som hände här vete fan? Får väl se vad som händer troligtvis får jag inte det jag vill ha för den utan misstänker att det blir att försöka köpa tillbaka hojen och fixa den själv o h då göra bygget jag funderat på. Jag ju nytt styre, Koso mätare, ny tank var ett ju tänkt ändå att göra,en fotpinne är krökt men rearset var ju ändå tänkt att monteras, tändningen är det jag måste få tag på i första läget om det blir av att bygga.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

dc_lindberg

#65 » 20:13:28, 14-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min R80 är riktigt -dum- när ringtycket bak blivit för lågt... den wobblar när den får full last då... o -det- är spännande!
Kan kanske ha nått med de gamla öhlinarna att göra... de... har fjädring övriga funktioner ss dämpning har..."dämpats"
Är Engan kvar?
http://www.engans.se - har inte hunnit ringa igår o idag. Skickad e-brev på hans Outlook (är det verkligen en aktiv giltig serveradress?) konto; inget svar.

Akut kan jag väl för besiktning montera ett par standard dämpare, om jag har eller får tag i; men till vintern måste jag ha ombyggda ("förlängda").

Gissar alltså, att det var den bakdämpare och/eller ringtrycket som "skojade" med dig.
Börjar bli lite brydd här nu! Testat 2 olika mopeder och fått däng av Moder Jord båda gångerna, den ena värre än den andra.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

busse (trådstartaren)

#66 » 21:27:09, 15-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nåt hände helt klart men vad? Du kanske är har nåt på spåret, en kille från Kalix som skruvar fjädring hade nån teori att kanske mjuk framgaffel och hård bakfjädring skulle kunna ge upphov detta fenomen?

Jag det här med att testköra verkar ju riskabelt, jag kan väl säga att om jag hade krossat knäet och lite mer där till denna gång hade jag varit mindre förvånad än vad som hände då jag la omkull med KLR:en.

Hade nog otrolig tur denna gång och det är väl mycket det som det handlar om såna här gånger, om det sen är slumpen, gud, Jesus änglar eller fan själv som styr över detta har jag ingen aning om, själv tror jag att det bara är slumpen inget annat.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

dc_lindberg

#67 » 21:53:36, 15-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han har 100% rätt!
Om dämpning och fjädring skiljer för mycket får man -lätt- wobbel!
...hur jag vet?... du ser den där avataren till höger?... den har varit med om mycket... o dess operatör lika så...

När din framgaffel tog upp kraften, eftersom den är mjuk (fattade jag det där rätt nu?), då lyfter bakvagen och bakhjulet får för dåligt grepp, styret börjar slå, å då är det "kört"...

På min avatar åkte det i K75 gaffelfjädrar och en 11cm's distans.
Det gick till så här:
- 1997 var jag Distriktsombud för Svenska BMW MC Klubben sektion Stockholm. Ordnade studiebesök på Öhlins åt klubben. Passade på att fråga om de -svampiga- -omöjliga- framgafflarna. Hade provat progressiva pirat fjädrar, men de var inte mycket bättre de... Bromsade man i kurvor kortades försprånget så bakvagnen höll på att slå knut på ekipaget! (gillar alltså inte att sakta farten onödigt mycket bara för att vägen svänger)
Killen försvann. Var borta 15min eller så. "Varsågod" - betala i kassan där.
=> ??? men??? jag har ju inte beställt nått ju!!! (tänkte jag och mål stolpade till kassan och blev ett antal sköna sedlar fattigare.
Se'n låg de där i minst 1 kanske 2 år innan jag kom mig för att testa dem.
Gissa om jag bannade min senfärdighet!!!
De hårda framgaffelfjädrarna och den för långa (10cm räcker; skulle hellre ha en fjäder som kan ge viss mjukhet; letat efter det men inte hitta än; tror det kan finnas som ventilfjäder till lastbilsmotorer) => fick en -helt ny mc-!!!
Nu följde framvagnen vägen och vid hårda inbromsningar så klara fjädrarna att hålla emot så försprånget knappt påverkas!
=> inga som helst problem att bromsa i djupa nedlägg så hårt som asfalten och däcken tillåter!
Men original... då bottnar fjädrarna för ingenting... o det med djupa nedlägg... ingen fjädring kvar... ojämn yta... inge bra alls... s*t*n vad man blir rädd när framhjulet släpper pga ingen fjädringsväg kvar!
Då hade jag redan styva Öhlinare bak. Innan jag skaffade dem hade jag BMW original... jisses vilket svansviftande!!!

Det som bekymrar mig är hur snabbt och illa det gick för dig!
Så där får de inte göra i så låg fart! (iof så finns nu ett farthinder vid Jula/MediaMarkt i Jakobsberg som är "en hög trottoarkant"... o kommer man in i det ens i lagliga 40km/h så smäller gafflarna i botten!...(inte mina iof, men j*vlar vilken smäll man får! Jag kom in i ca 25km/h ovetandes om det nya farthindret som i praktiken inte är utmärkt heller); så om dina gafflar bottnade, så var ödet "förseglat" i samma ögonblick...

Mitt -starka- råd är Omega 699 automatlådeolja; 5W/20. Ger samma dämpning kall, som varm. Skummar inte.
Om dina gafflar accepterar så "tjock" olja förstås.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

busse (trådstartaren)

#68 » 23:44:20, 23-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är jag på gång igen, hämtade hem hojen för några veckor sen i samma veva som Hondan regbesiktades med kompressorn.

Hojen har klarat sig hyfsat bra, styre, tändlås, backspeglar, en bromsslang, kopplingsgrepp, glaset till mätarna, baksidan till mätarhuset, blinkersar, höger fotpinne, avgassystem, tändplattan och rotorn är skadade, sen är cylindrarna repade på höger sida och kåpan över tändningen är bort sliten men blocket har klarat sig.

Hittade en beggad tändplatta och rotor så jag bytte tändplattan och rotorn och testade starta och den startade men gick på tre cylindrar, stiftet på 1:a cylindern hade gett upp men efter byta av det så gick hojen igen. Då hojen startade och gick så känns det ut som att man vågar fortsätta på detta projekt så jag köpte en ny kåpa till tändningen.

Bild

Sökte fram ett clip-on som köptes innan Brexit, och sen plockade jag isär switckarna och fick rengöra dessa från en hel del sand men efter detta funkade allt det elektriska som det ska, fortsatte med att strippa färgen och polera upp dom. Efter detta så monterades kåpan för tändningen och cylindern fixades till med hjälp av morakniv, fil och smörpapper på kloss.

Nu väntar jag på handtag köpta på tradera, kopplings, bromsgrepp och bromsljuskontakt från Tyskland och fotpinne och växel och bromspedal från Spinning Wheel. Köpte pedaler om jag får gör mig att bygga rearset, efter att lossat den krökta fotpinnen så tror jag det blir rearset liknande Hondans men i detta fall borde man kunna flytta huvudcylindern till rearsetet och koppla den direkt till pedalen, för växelpedalen krävs dock att man gör är länkage då den går in direkt i motorn.

Detta är ju i alla fall en början ska fundera på hur man ska göra tanken , snorkeln i luftburken sitter ju väldigt dumt till men jag tror man får göra ett uttag för snorkeln i tanken, tror inte nan ska försöka sig på börja på att försöka få vakuum förgasarna att funka med podfilter. Skulle nu nån ligga med en lämplig förgasarbrygga med Keihin CR eller Mikuni RS förgasare är jag intresserad om dom inte är svindyra.

Styret som börjar ta sig

Bild
Bild

Cylinder efter att den är tillföras, lite ner putsade och lite svårt färg så blir den över vad jag kunde förvänta mig att den skulle bli

Bild
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

dc_lindberg

#69 » 00:27:35, 24-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

...kreativa former på tanken!
Det var väl inte frugan som varit på besök med brödkaveln å letat efter dig å såg rött?

Blir spännande projekt det där!
Styrdämpare?
Tankar om oljekylning än?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

busse (trådstartaren)

#70 » 01:38:26, 24-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligtvis mina knän som gjort plåtformningen av tanken, har väl förmodligen försökt nypa fast runt tanken eller har jag slagit ner med knäna på tanken innan jag lämnade hojen för en egen färd. En tjej som jag jagar älg med som är sjuksköterska menade att det ska vara fullt möjligt att under en adrenalinkick trycka ihop en bränsletank mellan knäna, kan säkert vara möjligt. Vet en tjej som ensam vände runt en fullstor fyrhjuling efter att pojken hamnat under den, tyvärr så omkom pojen i denna olycka.

Funderar på att testa blåsa ut tanken om det kan gå och kanske ta och värma den där det är värsta vecken som dom brukar göra med tvåtaktsavgassystem, får man den hyfsad jämn får man väl spackla det sista med glasfiber spackel. Tanken är ju att tillverka en ny egen tank, har lite funderingar på hur jag ska göra den om jag ska låta den ligga på ramen som på XR69 https://from-a-distance.com/2016/10/29/ ... the-story/ eller om jag ska göra den mer bananformad som på denna Honda https://www.pinterest.se/pin/332422016215172189/ är ju lite skillnad på XR69 ramen där ramrören som tanken ligger på går hela vägen till styrhuvudets överkant medan på GSX:en går dessa framför till nedre kanten på styrhuvudet där XR69 har förstärkningar i form av rör.

Styrdämare ska dit från en är bara vad? Funkar de billigare styrdämarna som finns på eBay och liknande? Har spanat efter beggade om man kan hitta nåt som sitter monterat som standard på nån hoj. Funderar även på styrdämpare till Trajan mest bara för att gardera sig vad tror ni om dessa https://www.tecbikeparts.com/product/te ... scrambler/ man skulle ju säkert hyfsat lätt modda dit en på GSX:en om man köper två. Har deras rearset på Hondan och funderade på att köpa såna igen både till GSX;En och till det kommande 250 turbo bygget. Bara synd att man får betala tull nu för tiden.

Är det inte oljekylare på den här hojen? Blev osäker men jag har för mig att det sitter en kylare framme på ramen, måste kolla imorgon.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

dc_lindberg

#71 » 12:44:07, 24-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snåla inte på styrdämpare.
När di där raketerna börja wobbla...

Öhlins var överlägset de bästa under 90-talet.
BMW /7 har en som är ok, men jag -tror- de är för klena för den där framvagnskonstruktionen.

Tanken.
Det är styret som slagit in bucklorna. Sker vid oplanerad markkontakt à la världens dyraste jordfräs; JAS...
Glas-Harry (BMW dels prånglaren i Eskilstuna) drog en historie om att fylla tanken med ärtor och sedan tillföra vatten... Folk -gick på- den!
Prata med en plåtverkstad. De han utrustning för att dra ut bucklor. Tror de ska kunna fixa de där skönhetsfläckarna åt dig ;-)
*
Å se'n har du Maskinisten Pelin - vilket fin tank han fick gjord till sin Belos 284:a.
*
Jag sålde min Honda CX500C bl.a. pga tanken storlek... 11.7L och med 0.7-0.8L/mil... tyckte enormt mycket om motorn! ...men... fordonet var helt obrukbart för mig med en aktionsradie på ca 7mil...
Att collector boxen under motorn heller inte gick att ens få specialtillverkad i Australien blev "spiken i kistan"; den svaga motorn "krävde" boxens mottryck för låga varv för att gå bra i stadstrafik (mottryckets effekt på fyllnadsgraden).

Oljekylare -tror- jag sitter original på den där. Ser den bara inte på bild.
Du kan förbättra kylningen av motorn ordentligt när du ändock håller på; snegla på BMW "Oil heads" (R1100-1250).
Ta kontakt med http://www.setrab.com/ och/eller Auto-Teamet i Fosie AB, Jägershillgatan 20, 213 75 Malmö, Sweden; just att trimma motor(temperatur)er är deras område (bl.a.) - räkna med kanonbra support! Obs! gäller även modifieringar som kompressormatning och turbomatning och de värme problem som då uppstår.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

busse (trådstartaren)

#72 » 16:54:19, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fortsatt lite på bygget. Köpte Rizoma handtag på tradera, snygga men känns ut oväldigt praktiskta men en hundringen som jag gav är dom nog värda men 800 kr som dom kostar nya skulle jag då inte ge. Dom lär åka av för ett par vanliga handtag. Nu väntar jag på bromsljuskontakt, kopplings och bromsgrepp sen är styret klart.

Har börjat fundera på en ny tank och testat lite med kartong, vet inte riktigt hur detta blir men kollar man rådets från denna tidseran så ligger tankarna många gånger uppe på ramen, fördelen är ju att hojen blir otroligt mycket mer lättskruvad med en sån här tank mot originalet med tanken ner mot ventilkåpan, nackeelen är väl att man tappar hyfsat mycket tankvolym men denna hoj lär ju inte bli nån långfärdstourer i vilket fall som helst. Är väl lite svårt att få en helhet på hur det blir utan att ha på kåpan och sitsen som den ska vara och dessutom står traktorn i garaget så det är svårt att fota bra.

Sen är det detta med avgassystemet, nån som vet var man kan hitta 35 mm "vanliga svarta" avgasrör så hag kan byga ut de dåliga rören som ligger underst, rostfritt hittar jag och även 35 mm 180 graders böjar men inte en rak bit, har bara hittat 32 mm och 38 mm. Har hittat grejer i garage för att bygga en lös kollektor till 35 mm rör om jag bara skulle hitta 35 mm rör.

De värdelösa men snygga handtagen

Bild

Nåt sånt här tänker jag mig en "race tank"
Bild
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#73 » 17:40:01, 28-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är rearsets köpta, köpte likadana som jag har på Hondan, köpte två uppsättningar så jag ska ha till det bygget efter denna.

Har varit ute och klippt och tejpat så nu har jag grovt fått ihop hur det hela kommer att se ut.

Tänker försöka använda originalfästena till sadeln och göra en platta eller ram med fästena i som sadel och kuts kommer att fästa i så man enkelt och snabbt ska kunna lossa hela bakänden på hojen. Bakänden är tänkt att bli i glasfiber så det kommer att bli premiär på både tanktillverkning och glasfibergjutning med detta projektet.


Bild

2 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#74 » 18:08:01, 09-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fortsatt på hojen och börjat tillverkningen av fästplattan till sadeln, en ram av 15x15 profil rör och en 10 mm nylonplatta får bli botten på sadeln.

Vill få till fästet för sadeln så man får koll på vad man har att utgå ifrån. Nästa steg blir att fixa till fästet för original fästjärnet så man får fast det i ramen och sen ska gummifötter monteras så sadeln blir avlastad mot ramen.

Tror detta blir vettigt, hellre att sadeln lutar lite framåt än bakåt.


Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#75 » 23:03:31, 12-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fortsatt lite på bygget, själva ramen och fästplattan för sadeln är klar nu så när som på fyra gummikuddar som ska avlasta den mot ramen.

Efter mycket om och men och funderande så började jag med tanken, har lite grovt kapat till en bottenplåt till tanken, har tänkt att jag ska göra en toppdel som går framifrån och bak hela tanke och sen två sidor.

Funderande hur jag ska lösa snorkeln men jag tror det smartaste är att göra som jag gjort nu att låta hela botten gå upp runt snorkeln. Var och talade med en kille som är duktig att svetsa så det lutar nog åt att jag "bara" gör alla plåtvitar och punktar ihop tanken och sen får han helsvetsa tanken åt mig.

Ska trimma ner tanken lite I framkanten så den blir lite smäckrare och så man får mer plats för styret. Köpte en original tank i fint skick på tradera så hinner jag inte få ihop denna hoj i vinter så kan jag nu få ihop den i körbart skick till sommaren som kommer.
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se