Startar en ny tråd om mitt kommande bygge, impulsköpte i somras en 83:a Suzuki GSX750ES av min svågers farsa till bra pris. Hojen har stått några år enlig säljaren så jag räknade kallt med lite jobb, som renovera gaffel, renovera bromsar, gå genom förgasare, byte av däck och allmän översyn. Hojen garagerades hos svågern i vänta på tillfälle att hämta den en resa på 136 mil och nu tog den sig tillslut de 68 milen norrut.
Nu står hojen hemma och jag har snabbt kolla över den, motorn går runt och har oljetryck så det är väl positivt men både fram och bak broms låste då jag testade bromsa men släppte då jag lossade bromsslangarna så det är huvudcylindrarna men det kommer att bli total genomgång av bromsarna med renovering av huvudcylindrar, ok och nya bromsslangar, detta var i och för sig inget utan jag räknade med att göra det hur som helst då jag vill veta skicket på bromsarna på en gammal okänd hoj. Tömde tanken på gammal bensin och den var ren och fin ingen rost eller så men bensinkranen sitter fast så den måste fixas till så man har pri läget. Räknar också med att få gå genom förgasarna med att rengöra och synka dom men jag får se om jag gör en fuling och testar att starta upp hojen bara för att se om det finns liv i den innan jag plockar isär förgasarna.
Detta är en hoj som jag normalt inte skulle köpt men fick erbjudande att köpa den billigt men tvekade då jag redan har tre hojar men då jag höll på att googla och kolla upp Suzukis gamla modeller så hittade jag Suzuki XR69 och då jag hittade denna hoj https://raresportbikesforsale.com/bette ... a-sale/var det kört, när jag sen hittade en bild på en GSX750ES utan tank, kåpa och sadel insåg jag att det nog går att knåpa ihop nåt åt XR69 hållet så då köpte jag den, original tycker jag faktiskt den är ganska ful. Jag tänker inte göra nån klon eller nåt sånt utan det får bli nåt eget bygge men inspirerat av XR69 och liknande race och endurance hojar.
Planen är att göra en ny tank något som jag aldrig gjort tidigare, men jag funderar på att mässing löda ihop tanken det borde jag klara av själv, visst hade en aluminium tank varit fränt men det får bli järn för det är nog mer lämpligt då jag har på känn att det kan blir att göra om några gånger innan man får till en tank och sen kan jag inte svetsa aluminium själv. En ny egen kuts i glasfiber vilket jag aldrig testa förut men en sits till detta bygge borde vara ett lämpligt nybörjarprojekt då det kommer till glasfiber jobb. Clip-on styre blir det också och det är redan inhandlat på eBay men jag kan kanske använda originalstyret men mellan gafflkronorna, en halvkåpan och ruta köptes från Ragged Edge Racing i England i fall Brexit skulle ställa till det och skulle hela detta projekt skita sig tror jag att jag kan sälja kåpan utan nån större förlust, en Koso RX2 mätare är också inhandlad för att ersätta den stora lådan till mätare.
Första etappen blir att bara starta upp och fixa till den i originalskick för att kunna besikta den en sista gång till våren, får väl sen när själva byggandet tar fart och om jag tjuvstartar lite under vintern om jag får liv i hojen men troligtvis inte då prio ligger på att fixa kompressor Hondan innan jag börjar med denna hoj. Notera att jag inte tänker börja kapa i hojen eller så utan räknar med att kunna göra ett bygge och ändå ha möjlighet att återställa den till original om nu mot förmodan en GSX750ES skulle bli eftertraktad samlarhoj i framtiden.
Utgångsläget
Nåt sånt här tänker jag mig bygget, notera att detta är en väldigt grov skiss i paint
Kåpan en PEM kåpa med Hondan som får agera modell, lite stor på den
Ny instrumentering