Sida 6 av 7

Re: Suzuki XR69 inspirerat bygge

InläggPostat: 21:55:42, 13-01-2022
av busse
Har fortsatt på tanken så nu är toppen grovt till fixad, eventuellt så sänker jag kanske toppen något i bakkant. Rundningarna mot toppen får nog bli på sidorna, talade med en kille som nog kommer att svetsa tanken åt mig och ha sa att jag skulle göra bitarna så dom var enklast att tillverka för själva svetsningen spelar ingen större roll för honom.

Bild
Bild
Bild

Re: Suzuki XR69 inspirerat bygge

InläggPostat: 23:32:16, 13-01-2022
av dc_lindberg
...hur ska du få ur soppan ur den bakre delen av tanken?...
Dubbelkransystem som på BMW /5-7?

Re: Suzuki XR69 inspirerat bygge

InläggPostat: 06:56:05, 14-01-2022
av busse
Har inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra om jag ska dra om botten så den slutar ovanför snorkeln men tror jag vill undvika det för att få en svets mitt på en hyfsat plan yta bak på tanken. Annars är nog alternativet att svetsa in två L-formade bitar i botten på var sin sida snorkeln så man får passage på sidan om snorkeln, då jag funderar skulle det kanske vara bra alternativ då man inte skulle få en svets på sidan av tanken.

Det spelar väl egentligen ingen roll om det skulle bli en ficka där rör sig max om nån deciliter soppa som kommer att få plats bakom snorkeln, nackdelen är väl att det kan bli en ficka som det kan samlas skit och fukt i.

Re: Suzuki XR69 inspirerat bygge

InläggPostat: 11:43:56, 14-01-2022
av dc_lindberg
Bensin som blir stående blir snart ett problem...
Tanken om L-formade segment för att skapa passage låter som något att fundera vidare kring ;-)

Re: Suzuki XR69 inspirerat bygge

InläggPostat: 14:35:17, 14-01-2022
av toker
Det lär inte bli stående där om fordonet används då blandas det med resten i tanken.

Re: Suzuki XR69 inspirerat bygge

InläggPostat: 17:15:34, 14-01-2022
av busse
Jag tror som sagt inte heller att bensinen lär bli stående så länge man kör och tankar frekvent, på CB250N är ju tanken designad så det blir två fickor i bakkanten och det är väl inget större problem så länge man använder hojen men tanken på min hoj hade rostporer på dessa ställen vilka fixades genom att byta ut en del av tanken vilket gjordes av han som ska få svetsa åt mig men så kom det nya på andra sidan efter första sommaren och då bytte jag till en annan tank. Kan tänka mig att det dåliga är att det kan samlas vatten i såna här fickor om hojen blir ståendes.

Tror jag kanske slitsar upp böjen runt snorkel väldigt nära kanten och rätar ut plåten på sidorna om snorkeln och sem svetsar in plåtar. Största fördelen med att runda runt snorkeln är att man slipper en svets på en plan yta på sida av tanken som säkert annars kommer att slå sig lite och kräva spackling.

Men jag kom på ett problem och det är fästet till tanken vilket jag tänkte nå efter att lossa sadeln vi får se hur det blir och vad som blir klokast.

Re: Suzuki XR69 inspirerat bygge

InläggPostat: 21:15:39, 14-01-2022
av busse
Fortsatt trimma lite på tanken, nu har jag trimmat bakänden av undersidan på tanken och kapade även ur två snitt i upphöjningen för snorkeln och böjde tillbaka botten så nu ska det inte bli nån större ansamling av orörd bensin. Blir sen att göra två plåtbitar en på varje sida i av upphöjningen.

Största vinsten är nog dock att tanken kommer att svetsas ihop i nederkanten och istället för ett upp och nervänt "U" efter sidan.


Bild

Re: Suzuki XR69 inspirerat bygge

InläggPostat: 22:40:27, 14-01-2022
av dc_lindberg
:thumme: - som bumse förare så... /5-7 tanken är 2-delad i samma. När kranen är paj på ena sidan så blir soppan "ståendes kvar" på andra sidan i botten av den "pontonen" => rosten och vad det andra nu må vara, sedimenterar sig o med tiden (relativt kort... ngr få tankningar) så har man igensatt bensinfilter/kran på den hela sidan... o så får man "riva skiten"...

Det där tycker jag ser mycket lovande ut!

Fördel med /5-7 tankarna är att man -kan- ha dubbla reservsystem om man väljer att använd ena sidans kran enbart.
Original reserv är 4L, vilket gör att man kan krympa det till 2 + 2 så att säga: o det är ett rackarns bra system! Så även om bumsetanken är "två gondoler" (jmf sadelväskor som läggs över hästrygg) som sitter ihop ovanför ramröret, så har konstruktionen en bra extra funktion för oss som inte gillar tankstopp o som åker långt; använder vi kranarna på rätt sätt, så ska det mycket till att råka köra soppatorsk ;-)

Nu ser jag att du kommer inte att göra en sådan tank, så planera för en bra bensinkran, eller två, med reservläge (olika långa rör); eller varför inte göra en fräck liten bensinmätare; infälld genomskinlig slang?
(bild kommer på Dynapac CM13 lösningen)

Re: Suzuki XR69 inspirerat bygge

InläggPostat: 23:02:51, 14-01-2022
av busse
Då det kommer till kranen så får det bli original kran, en kran som är vakuumstyrd med reserv. Vill man rejsa till det blir det ett byte till en Pingle kran. Tanken är ju att detta ska bli en race inspirerad hoj, jag får se hur jag gör med bensinmätare men jag lär nog inte ha nån sån utan får köra på trippmätaren, möjligen vore en lampa inge dumt att ha men jag vet inte hur man får jn en flottörkontakt.

Kruxet är nu att räkna ut hur man ska göra fästet i bakkant av tanken, första tanken var att man ska komma åt skruvarna fn baksidan av tanken efter att sadeln lossats. Tänker att dynan ska hjälpa till att täcka det mellanrummet men jag får se om det blir nog stort att komma åt skruvarna eller om jag får göra ett fästjärn som skruvas i ramen och sen skruvas i tänkt en bakkant.

Fördelen med denna tank är ju att man kommer åt förgasare mm utan att lossa tanken som original tanken så det lär nog bli mindre med lossningar av tanken.

Re: Suzuki XR69 inspirerat bygge

InläggPostat: 14:21:19, 15-01-2022
av dc_lindberg
Bild

Bild

Bild

Re: Suzuki XR69 inspirerat bygge

InläggPostat: 16:08:33, 15-01-2022
av busse
dc_lindberg skrev:Bild

Bild

Bild


Det där måste vara världens säkraste tankmätare på att visa rätt, tror den även fanns på Yamaha ET340 och Volvo BM 830 S. Dock tror jag att det blir nån tankmätare på denna tank, det får bli race stuk :wink:

Re: Suzuki XR69 inspirerat bygge

InläggPostat: 17:11:41, 15-01-2022
av dc_lindberg
Nä hä?!
O den där som är så smäcker, elegant, diskret, ungefär som japanska ungdomar med neonfärgade kalufser ;-)

Bra! Du har övervägt tanken om hur att - det var målet.
Finns väl -bra- flottörgivare (se Suzuki GS750-1100 70:talare)?
Ngt pålitligt som du gömmer inne i tanken.

Det där med att -alltid- först lyfta på tanklocket o kontrollera innehållet...
Iof... en "stolpe" som man kan se genom tankhålet, med gradering på... ökar chansen att man verkligen tittar ned i tanken...

En sak jag funderat på, och funderar på, är att ha en reservtank under/i sadeln. Det är stort "dött" utrymme som skulle kunna ge de där så eftertraktade extra litrarna.

Re: Suzuki XR69 inspirerat bygge

InläggPostat: 18:22:17, 15-01-2022
av Lasse A
När man ändå svetsar, sätta dit ett par muffar o sedan en sådan här: https://www.wiberger.se/templates/m_slv-t.htm

Re: Suzuki XR69 inspirerat bygge

InläggPostat: 18:36:20, 15-01-2022
av dc_lindberg
Det där var ju elegant ju!

Bild

Inte så dum den här heller.
Bild


https://www.wiberger.se/templates/synglas-nivaror.htm

Re: Suzuki XR69 inspirerat bygge

InläggPostat: 22:13:59, 15-01-2022
av busse
Sitter ju tankmätare på GSX750ES men den blir lite svårt att få in då man inte har tunnel över ramen. Kommer inte ihåg hur det är med Koso RX2N om den har tankmätare men jag tror det. Har gått funderingar på om man kunde få in en flottör från undersidan. Eller om man kunde bygga nån spänningsdelare kopplad till en flottör som tex skulle ge tankvloymen i fyra steg.

Trippmätaren och reserv på bensinkranen funkar ju på Hondan och KLR:en, känns nästa bättre än på Trajan där det tänds en lampa. På denna hoj skulle man ju kunna ha en extra tank i kutsen på ganska många liter om man vill det men jag är ganska övertygad att tankvloymen räcker till med en tank. Denna hoj kommer ju knappast att bli en skön långfärdsmaskin efter ombyggnaden :wink: