Sida 7 av 7

Re: Suzuki XR69 inspirerat bygge

InläggPostat: 21:48:22, 02-02-2022
av busse
Tänkte att jag ska fokusera på det funktionella på hojen nu så man kan ha en körbar hoj till sommaren även om jag inte skulle hinna med ombyggnaden. Räknar med att jag får vara nöjd om jag får ihop tank, sadeln och kåpan grovt tillverkade men utan finish.

Avgassystemet var misshandlat redan innan kraschen så nu har jag börjat fixa till det, blir nya nedre rör och en lös ny kollektor, svetsarn på kollektorn blev inte så snygga så jag slipade dom.

Original rören är okej i godset men är ytrostiga så det blir att slipa, hur är det skulle det bara klokt att elda rören med gasen för att bränna bort sotet invändigt istället för att slipa.


Bild
Bild

Re: Suzuki XR69 inspirerat bygge

InläggPostat: 05:44:19, 28-05-2022
av busse
Blev ett avgassystem men det tog tid att göra detta, har ännu inte mer än testat att det är tätt på hojen. Hade en skitliten por i kollektorn men den var eländigt till så jag i alla fall inte kom åt med tiggen så det fick bli mässinglod för att täta den och då drog jag över samtliga skarvar i kollektorn där jag misstänkte att det kan vara tunnt. Ska ju ändå målas så det synns ju inte då.

Sen har jag väntat länge på en 37 mm klämma till gaffelbenet för monteringen av styrdämparen, då jag fick den visade diet sig att jag hade för kort styrdämpare. Beställde en ny 150 mm lång styrdämpare men då visade det sig att den inte får plats för tanke gaffelkronan och alkt annat elände.

Har försökt hitta bilder på styrdämpare monterade på GSX750ES men hittar inget, enda stället som jag hittar där det går att montera dämparen är i övre kronan på tvären. Detta visade sig inte vaea speciellt lätt heller då det är trångt mellan övre gaffelkronan, tanken plus att låsskruven till styrstammen också är ivägen. Har i alla fall börjat bygga nåt som jag tror ska funka, det som återstår är att boxa konstruktion så den blir styv och sen hoppas att den inte blir för klumpig så att den går att få in mellan tanken och gaffelkronan vid monteringen.

Lite bilder på det hela, ett hemknåpat 4-1 system, som ska vaea avstämt vid 6000 rpm sen är väl frågan hur väl detta stämmer

Bild

Början till monteringen av styrdämparen, inte snyggt men jag vet inte hur man ska lösa detta men original tanken på.


Bild
Bild

Re: Suzuki XR69 inspirerat bygge

InläggPostat: 08:46:15, 28-05-2022
av dc_lindberg
...finns det "gaffel lås" på/till Suzukin?
Monterades i ovankant på underbenen, alternativt bytte man till "upside-down".
Lås av gafflarna motverkar "gaffel fladder" vilket dramatiskt förbättrar framvagnen och motverkar wobbel.

4=>1
Hur blir det med mottryckseffekten (back pressure) och därmed den volymetriska effekten? eller valde du att bortse från den delen av förbränningscykeln då den ändock nog må ses som rätt marginell vid 6000rpm ?

Kan inte få "loss"bilden/-erna:
https://www.sporthoj.com/forum/threads/ ... 6r.290880/
https://www.sporthoj.com/forum/attachme ... if.460591/


Hittar inte, än, något skrivet om MotoSpeeds tester med balanseringsrör på "down-pipes" framför cylindrarna på tvärställda rad-fyror; här är i vart fall en omnämning:
https://books.google.se/books?id=E86bEy ... es&f=false

...man kanske måste gå tillbaka och leta i gamla tidningar från kring 1990 (88-92)?...
https://www.yumpu.com/sv/document/view/ ... 85-2008pdf

http://forums.sohc4.net/index.php?topic=147350.25
https://www.sporthoj.com/forum/threads/ ... 9/page-132

Re: Suzuki XR69 inspirerat bygge

InläggPostat: 08:58:34, 28-05-2022
av dc_lindberg
Hittade 1 system med MotoSpeeds "teknik":
Bike i Trollhättan:
https://www.biketrollhattan.se/2-takts- ... 2016-.html
Bild

Re: Suzuki XR69 inspirerat bygge

InläggPostat: 09:03:14, 28-05-2022
av Lasse A
Mottryck är väl inte något problem på en 4-taktare?

Re: Suzuki XR69 inspirerat bygge

InläggPostat: 09:15:32, 28-05-2022
av dc_lindberg
Mottrycket handlar om den volumetriska effekten. Det handlar inte om "problem" utan om "toppningseffekt" av fyllnadsgrad. Mottryckspulsen hjälper till att överfylla förbränningsrummet, och därmed öka motors effekt, samt förbättra förbränningen.

För ett "pendlarfordon" har det ytterst marginell inverkan, även om den -har- inverkar men främst då på plånbokan (L/mil effekt); på en tävlingsmaskin så har det så stor effekt att det avgör pallplats eller jumbo plats...

Balansrör som syns på Akrapovics systemet påverkar ff.a. låg och mellanregister; dvs ökar vridmomentet i det området vilket ger större kraft i accelleration ff.a. ur inbromsningar/kurvor.

Effekten på höga varv finns dokumenterat av MotoSpeed i Västerås i deras bromsbänk - tyvärr minns jag inte graferna :-(
Mitt intresse var enbart att förstå -varför- BMW /5-7 hade och inte hade balansrör på sina modeller och varför de hade 1 eller 2 balansrör. MotoSpeeds bromsbänksprov stämmer med praktisk erfarenhet av att har testat BMW's olika system; balansrören spelar -stor- roll på låga varv på BMW boxern; vilket är vad jag vill minnas att MotoSpeed ock kom fram till (reserverad mig dock mot ev., minnesfel, har ju inte läst artikeln på 30 år).

Det handlar om att kontrollera och utnyttja puls-effekten i avgassystemet, dels för att maximera den volymetriska effekten, och dels för att förbättra motorns andning. (nästa nivå i detta - hur mottrycket ock skapar ökat genomflöde genom att skapa luftkuddar som minimerar motståndet för avgaserna; gaser som få "fästa mot" rör sida rör sig långsammare än om de få röra sig mot en luftkudde, men det är som sagt nästa nivå av "trimning"; Se Prof. Heywoods lärobok i explosionsmotorn; den finns som pdf i Maskinistens dokument arkiv)

Re: Suzuki XR69 inspirerat bygge

InläggPostat: 09:18:30, 28-05-2022
av torbjorn_forsman
Det kan mycket väl bli problem med mottryck, i synnerhet på en 4-taktsmotor med stort överlapp i ventiltiderna och vid låga varvtal. Det finns exempel på att ett missbildat avgassystem har gjort det helt hopplöst att få en sådan motor att gå på tomgång medan den däremot har fungerat någorlunda vid större gaspådrag och högre varvtal.

Re: Suzuki XR69 inspirerat bygge

InläggPostat: 09:34:30, 28-05-2022
av dc_lindberg
:thumme:

Testade megafoner på min R80. Fina ljuddämpare i rf från Australien.
Såg så snygga ut, men... fanns inget mottryck i... fullständigt okörbart på låga varv!

Testade 800cc ljuddämpare på 1000cc...
Gick finfint, på låga varv... högre varv... som Holmer Simpson tar hand om sin son Bart! Gick inte att använda! Motorn ströps effektivt!

Testat utan balansrör:
- odräglig på låga varv
- märker ingen skillnad på höga varv

Testat med enkelt balansrör:
- bättre på låga varv
- märker ingen skillnad på höga varv, eller... njae... viss sänkning av max km/h...

Testat med dubbla balansrör = det vill jag ha!:
- toppen på låga varv
- märker nästan ingen skillnad på höga varv, men... max km/h är ca 15% lägre (i de farterna har det inte någon inverkan på chansen att få behålla körkortet... så i Sverige saknar det praktisk effekt om toppfarten är 180 eller 205/210, liksom... men det -spelar roll- i stadstrafiken om motorn går stabilt och pålitligt, eller om den tjyvstannar)

Skillnaden i bränsleförbrukning var kring 5%. Lägre med balanseringsrören.

Re: Suzuki XR69 inspirerat bygge

InläggPostat: 13:01:59, 29-05-2022
av östemann
Det ska vara ett litet mottryck i avgassystemet på en vardagshoj om den ska vara körbar på låga varv.

Re: Suzuki XR69 inspirerat bygge

InläggPostat: 15:10:41, 29-05-2022
av Göran Ekman
Till min encylindriga 400 Yamaha SR. Fanns det något som kallades vridmomentets dysa en strypning som man stoppad in avgasröret närmast toppen. Skulle användas när man använde ett avgasrör med enkel vägg. Originalet var imponerande grovt på utsidan. Hålet på insidan var inte lika imponerande, klent kan man säga. Å andra sidan dom som åker Yamaha SR strävar sällan efter höga effekter
Göran i Björnarbo

Re: Suzuki XR69 inspirerat bygge

InläggPostat: 15:52:20, 29-05-2022
av östemann
Det är encylindriga stånksfaktorn o lulllul med krom som gör dom bra det är en glid/allrundhoj.Testade själv det där med att bröla så det hördes över några socknar med borttagna ljuddämpare på en Honda VF en vår.Det lät bra en stund i 4-2 systemet med kollektorn som enda strypning i väntan på att det skulle levereras några ljuddämpare åt den och de nya var inte helt godkända de heller enligt föreskrifterna! :thumme:

Re: Suzuki XR69 inspirerat bygge

InläggPostat: 18:26:44, 31-05-2022
av busse
Om du med gaffellås menar det som kallas "fork brace" på engelska har jag inte det på hojen. Finns att köpa från Telefix och Tarozzi har funderat på det. Ska kolla om man kan få till styrdämparen på nåt vettigare sätt om man skulle kunna montera den mellan gaffelkronorna men det är trångt, i och för sig är det trång att montera styrdämparen var än den ska sitta.

Avgassystemet är nog inte så exakt skulle jag misstänka, jag matade in datan i en enklare app och körde från det. Sen hur exakt det blir vet jag inte och om det kommer alls kommer att märkas praktiskt. Efter mitt vobbel är jag lite skeptisk till att testa avgassystemet fullt ut annat än i bänk, hade tänkt få till styrdämparen innan jag ska testa hojen igen men det verkar ju gå som det går.

Re: Suzuki XR69 inspirerat bygge

InläggPostat: 18:31:55, 31-05-2022
av dc_lindberg
Exakt! Hade bara glömt den engelska beteckningen.
Man sa generellt på den tiden det begav sig att det var en enorm skillnad. Jag kör ju BMW... o de är gjorda att tyskt bambustaket!... svajar, vänder, bänder, vrider, sprätter o har sig - lika stumt och stabilt som... bambu!
Min Z400 var hyfsat stabil, men min Suzuki GS850G, där svajade det i gaffelbenen - jag funderade allvarlig på "fork braces", men så sålde jag bojsänket o har ångrat det ända sedan dess.