Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Förgasarsynkronisering, hydraulisk förgasarsynkronisering, Carburettor Syncronization, vergaser synchronisieren

52 inlägg • Sida 3 av 4
Snacka om MC här

dc_lindberg (trådstartaren)

#31 » 19:01:17, 19-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår dig så väl Toker. Jag har varit -exakt- där du är.

Vi gör den logiska kullerbyttan att antaga. Vårt antagande blir till tro (feltolkat av hjärnan som vetande).
Vi -tror- att om visarna på de olika klockorna visar -samma- så är förgasarna balanserade.
Felet vi gör (notera att jag delar ditt synsätt en gång i tiden) är att vi -tror- att bara för klockorna visar samma värde för samtliga cylindrar, att de därmed -är- balanserade.

Det vi i själva verket gjort är att optimerat var cylinder för sig, utan hänsyn till annan/andra cylindrar.
Så mätvärdet vi får, är korrekt, men -bara- för var cylinder för sig, och inget annat.

Vill vi balansera cylindrarna mot, eller med, varandra, så måste vi mäta skillnaden mellan dem, och det kräver att vi kopplas samman undertrycken. När vi kopplar samman undertrycken mäter vi hur det olika cylindrarna påverkar varandra.

Jag -vet- att detta koncept kan vara "obegripligt"; "eftersom vi mäter ju samma sak" "på samma sätt" (så tänkte jag i vart fall om detta).

Att mäta det pulserande undertrycket -mellan- två, eller flera, cylindrar, visar hur motorns cylindrar arbetar med, eller mot, varandra. Ju jämnare undertrycket mellan dem kan ställas, desto bättre går motorn. ("...men det är ju precis samma sak som det jag gör ju!" - tänkte jag också en gång i tiden).

Vi skulle behöva ett illustrerande diagram tror jag...
Att med ord förklara skillnaden är nog mig övermäktigt (= har inte tillräckliga motorkunskaper).
När du fått prova att ställa med motverkande undertryck så kommer du att förstå vilken enorm skillnad det är jmf med separata klockor. Det är en sådan där sak som man måste uppleva för att tro på (=inse dess faktiska värde/funktion).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Ivar Risslén

#32 » 19:04:44, 19-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu börjar det blandas olika äpplen. Ska vi äta dom hela eller göra mos av dom. :mrgreen:

Som jag uppfattade frågan från början var det för att synkronisera förgasarna.

På 30 till 70 talet var det inte ovanligt att kolla vakuumet i insugsröret för att kolla hur motorn mådde. Man såg om det var fel inställda eller läckande ventiler, dåliga kolvringar, felaktig eller felställd tändning och en massa andra fel. Det fans listor från tillverkare på vad som kunde vara fel.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg (trådstartaren)

#33 » 19:35:20, 19-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo IR - det är olika äpplen som gör "samma sak" fast "olika" ;-)

Om det hade varit -enkelt- , så hade inte tråden tagit sådan fart :skratta3:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#34 » 19:49:48, 19-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Förstår dig så väl Toker. Jag har varit -exakt- där du är.

Vi gör den logiska kullerbyttan att antaga. Vårt antagande blir till tro (feltolkat av hjärnan som vetande).
Vi -tror- att om visarna på de olika klockorna visar -samma- så är förgasarna balanserade.
Felet vi gör (notera att jag delar ditt synsätt en gång i tiden) är att vi -tror- att bara för klockorna visar samma värde för samtliga cylindrar, att de därmed -är- balanserade.

Det vi i själva verket gjort är att optimerat var cylinder för sig, utan hänsyn till annan/andra cylindrar.
Så mätvärdet vi får, är korrekt, men -bara- för var cylinder för sig, och inget annat.

Vill vi balansera cylindrarna mot, eller med, varandra, så måste vi mäta skillnaden mellan dem, och det kräver att vi kopplas samman undertrycken. När vi kopplar samman undertrycken mäter vi hur det olika cylindrarna påverkar varandra.

Jag -vet- att detta koncept kan vara "obegripligt"; "eftersom vi mäter ju samma sak" "på samma sätt" (så tänkte jag i vart fall om detta).

Att mäta det pulserande undertrycket -mellan- två, eller flera, cylindrar, visar hur motorns cylindrar arbetar med, eller mot, varandra. Ju jämnare undertrycket mellan dem kan ställas, desto bättre går motorn. ("...men det är ju precis samma sak som det jag gör ju!" - tänkte jag också en gång i tiden).

Vi skulle behöva ett illustrerande diagram tror jag...
Att med ord förklara skillnaden är nog mig övermäktigt (= har inte tillräckliga motorkunskaper).
När du fått prova att ställa med motverkande undertryck så kommer du att förstå vilken enorm skillnad det är jmf med separata klockor. Det är en sådan där sak som man måste uppleva för att tro på (=inse dess faktiska värde/funktion).

Jag tror du har använt defekta klockor och därmed fått ett felaktigt resultat vi mäter exakt samma sak och är mät utrustningen korrekt blir resultatet lika korrekt. Men gör gärna ett illustrerande diagram som förklarar skillnaden på att mäta undertrycket med 2 olika utrustningar för det är det vi gör.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

toker

#35 » 19:52:45, 19-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Nu börjar det blandas olika äpplen. Ska vi äta dom hela eller göra mos av dom. :mrgreen:

Som jag uppfattade frågan från början var det för att synkronisera förgasarna.

På 30 till 70 talet var det inte ovanligt att kolla vakuumet i insugsröret för att kolla hur motorn mådde. Man såg om det var fel inställda eller läckande ventiler, dåliga kolvringar, felaktig eller felställd tändning och en massa andra fel. Det fans listor från tillverkare på vad som kunde vara fel.

Men hur vet man vad som är fel om det är olika vacum det kan ju vara osynkade förgasare men var kanske osäkerheten som gjorde att metoden försvann.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#36 » 19:55:46, 19-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var inte så vanligt med flerförgasmotorer på bilar på den tiden.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

toker

#37 » 20:07:21, 19-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo då är jag med trodde man gjorde det på hojar också vilka ofta har flerförgasare.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg (trådstartaren)

#38 » 20:37:31, 19-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att utesluta den felkälla du påpekar Toker, så korstestade jag mellan alla 4 klockorna (skrev det i inlägg ovan).
För dig Toker - de ser, din poäng om visar fel är jag helt med dig på. Visar mätare fel, eller är skadad, så blir det... tok...




Vi börjar här - likhet och skillnad vid individuell mätning med klockor vs kvicksilverstaplar:




Hittade inte något klipp där man jämfört motverkande undertryck med klocka/kvicksilverstapel per cylinder.
Blir till att titta och lyssna -noga- på nedan klipp:
BMW 2-ventilare:


Samma på BMW 4-ventilare:


Skillnaden mellan ovan och när det görs med klockor:

Hör du obalansen jmf med ovan ?
Visarna på klockorna visar "exakt lika", men cylindrarna drar lite olika/ojämnt. I ovan klipp syns den ojämnheten som 1-2dm höjdskillnad på staplarna.




Ah!
För 4-cylindrar:




Från Australien - påpekar att den är gjord för BMW K (=insprutningsmotorer):



Hur det ska se ut när man balanserar en rad-4:a :


Fint visat för rad-4:a, på franska - kolla slutet! SÅ ska det se ut ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#39 » 21:01:31, 19-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inte höra hur mycket obalans det är mellan cylindrarna i så fall är det ju onödigt använda klockor så det är för mig omöjligt att jämföra mellan olika klipp på olika hojar och om du kollar på den 4de filmen så visar inte klockorna lika så den hojen är inte riktigt synkad det är helt enkelt ett handhavande fel och då blir det inte bra. Just den hojen i filmen har enkel wire från gasen som sen delas upp till 2 st olika långa wirar som töjer sig olika så R1100GS behöver synkas lite oftare än många andra hojar men det är inte svårare att utföra.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg (trådstartaren)

#40 » 21:42:59, 19-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Korrekt iakttagelse Toker.
Klippet med BMW 1100GS och klockor visar på en skillnad mellan cylindrarna som ger upphov till den lite ojämna gången, bluddrandet och avgassmällarna. På en 2-ventilare skulle skillnaden i visarnas position kunna skapas av att locket i toppen på förgasaren till den högra klockan sitter löst (konstruktionsfel av Bing). På insprutningsmodellen ifråga kan det vara glapp i spjället på höger sida i färdriktningen (ökänt fel).

Vi har alla olika förmåga att höra. Så är det bara.


Tråden är ämnad att ge inspiration och byta kunskaper - för att ställa in och synkronisera förgasare är banne mig inte lätt!
Idag tycker jag att synka BMWs dinga bingar är -lätt- men så har jag timtals träning också! Hur det är att trimma in mina dell'orto PHM 40 vet jag inte! Har bara gjort en grundinställning en gång, med klockorna. Principen är nog den samma, men man måste utföra det för att lära sig de italienska fullblodens egenskaper och egenheter för att kunna tygla även dem ;-)

Tycker det är tråkigt att du inte kan höra skillnaden :-(
Men så är det. Far min kan inte höra översta oktaven på pianot längre - allt han hör är "dunk" när tangenten knackar i botten :-(
Kapten Hornblower var tondöv - för honom var all musik ett besvärande oväsen!
Sista klippet, det franska, den fyran blev till ljuvlig musik i mina öron när han fick till det sista i balanseringen. Innan dess var det som när en i kören sjunger falskt.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#41 » 21:52:12, 19-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en rep sats över till spjällaxel som ska passa R1150GS om du nån gång behöver.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg (trådstartaren)

#42 » 22:21:56, 19-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
Har ju en R1100RT som går som en Atlas Copco Cobra... "shake rattle and roll"...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#43 » 19:50:41, 20-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om det är samma spjällhus på dom men kanske ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg (trådstartaren)

#44 » 20:11:39, 20-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte heller. Kan bara /7 och lite uppfattning om /5, /6. R11 och K11 är nyheter för mig - båda är i behov av TLC.

Eftersom tråden är fokuserad på mc, så är inläggen ovan om Volvo helt rätt!
För hur gör man inställningen på stånkor med dubbla förgasare (jmf med just ex., Volvo B16, B18, med förgasare, Saab V4 och V2, osv).
Hur "balanserar" man två förgasare som skall arbeta gemensamt mot en eller flera cylindrar med gemensam "insugskammare"?
Eftersom jag -aldrig- satt mig in i det problemet, så har jag inte den minsta uppfattning om tillvägagångssätt, problem, lösningar, osv
:popscorn:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#45 » 22:03:37, 20-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den enda stånka jag haft med dubbelförgasare var en TT600 kan ha varit en -86 den hade bara 1 komplett förgasare den andra hade bara högfartdel och det var ett spjäll med utväxling som öppnade den delen vid kraftig gas ungefär som vissa bilar hade en gång i tiden.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se