Förstår dig så väl Toker. Jag har varit -exakt- där du är.
Vi gör den logiska kullerbyttan att antaga. Vårt antagande blir till tro (feltolkat av hjärnan som vetande).
Vi -tror- att om visarna på de olika klockorna visar -samma- så är förgasarna balanserade.
Felet vi gör (notera att jag delar ditt synsätt en gång i tiden) är att vi -tror- att bara för klockorna visar samma värde för samtliga cylindrar, att de därmed -är- balanserade.
Det vi i själva verket gjort är att optimerat var cylinder för sig, utan hänsyn till annan/andra cylindrar.
Så mätvärdet vi får, är korrekt, men -bara- för var cylinder för sig, och inget annat.
Vill vi balansera cylindrarna mot, eller med, varandra, så måste vi mäta skillnaden mellan dem, och det kräver att vi kopplas samman undertrycken. När vi kopplar samman undertrycken mäter vi hur det olika cylindrarna påverkar varandra.
Jag -vet- att detta koncept kan vara "obegripligt"; "eftersom vi mäter ju samma sak" "på samma sätt" (så tänkte jag i vart fall om detta).
Att mäta det pulserande undertrycket -mellan- två, eller flera, cylindrar, visar hur motorns cylindrar arbetar med, eller mot, varandra. Ju jämnare undertrycket mellan dem kan ställas, desto bättre går motorn. ("...men det är ju precis samma sak som det jag gör ju!" - tänkte jag också en gång i tiden).
Vi skulle behöva ett illustrerande diagram tror jag...
Att med ord förklara skillnaden är nog mig övermäktigt (= har inte tillräckliga motorkunskaper).
När du fått prova att ställa med motverkande undertryck så kommer du att förstå vilken enorm skillnad det är jmf med separata klockor. Det är en sådan där sak som man måste uppleva för att tro på (=inse dess faktiska värde/funktion).