Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Förgasarsynkronisering, hydraulisk förgasarsynkronisering, Carburettor Syncronization, vergaser synchronisieren

52 inlägg • Sida 1 av 4
Snacka om MC här

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 16:43:16, 17-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hämtat från Suzuki XR69 inspirerat bygge

Att synkronisera förgasare förtjänar egen tråd.

Se även tråden [Belos/Gravely/Irus] JLO 372, BING, förgasare, 1/32/331
- visar vikten av att göra ren förgasarna innan man försöker trimma in dem.

Förgasare:
Bara för formens skull, och samvetet: "koka det du kan i u-ljudstvätt" innan du återfogar delarna.
Du har fortfarande delar kvar som går att lossa - jag skulle lossa dem så jag kan komma åt kanalerna och munstyckena under dem. (se tråden om Bing 1/32/331)

CV:
...di där membranen är "lömska" på Bing. Hur de är på Mikuni och Keihan har jag än att lära mig.
På Bing finns ett litet problem... ventilationshål mellan utsidan och insidan av trotteln. Jag har förgasare som har och som saknar ventilantionshålet => modifierade => då fungerade förgasarna. MEN om dina har motsvarande konstruktion vet jag inte. SYNA dem under förstoringsglas!

När fuggarna är -rena- så kommer de att lira ;-)

Gällande synk-klockor...
Glöm sådana... det som -fungerar- är VP (vattenpelare), dvs plastslangar med hydraulolja. Se Svenska BMW MC Klubben; "Mimmi meter".
https://advrider.com/f/threads/looking- ... e.1152671/
https://www.instructables.com/DIY-DualT ... Sync-Tool/
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Kontakta Ove Hedlund, f.d. Midland Stainless Import, Mossvägen 8, Sandviken: han har tillverkat en elegant version för BMW boxer synkronisering.
http://www.midlandbmwmc.se (f.d. http://www.midland.se )
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Helt, totalt, fullständigt, överlägsen klockor! Jag köpte mina klockor kring 1990 - hade jag vetat att lite plastslang, ngr olika dimensioner, och lite hydraulolja, skulle göra samma sak, fast milsvitt mycket bättre, så hade jag sparat tusingen...

Principen är den samma för >2 cylindrar - de som testat på BMW K säger exakt samma sak som vi som kör BMW boxer: överlägsen teknik!

https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... 20&t=23344
Bild

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

I dokumentet finns "byggmanualen" (på tyska).
https://powerboxer.de/werkzeuge/45-diff ... er-motoren
https://redlegsrides.blogspot.com/2007/ ... meter.html
https://www.rt-freunde.de/viewtopic.php?t=15655
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



torbjorn_forsman

#2 » 17:47:33, 17-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Metoden med att jämföra undertryck i insugningsportarna fungerar dock inte på motorer där portarna är hopkopplade med utjämningsrör (kanske inte så vanligt i mc-världen, men desto vanligare på personbilar med dubbla förgasare, t ex alla dubbelförgasarvarianter av Volvo B16, B18, B20 och B30, VW typ 2 och 3 med dubbelförgasare). Där kommer såna där anordningar för att mäta luftflöde genom var och en av förgasarna till användning. En gammal lågbudgetmetod är att använda en plastslang och hålla den vid luftintaget till en förgasare i taget, och lyssna på insugningsljudet via slangen, sedan synkroniserar man så att det låter likadant på alla ställen.

Även metoden att jämföra undertrycken kan slå fel om t ex motorn har en otät insugningsventil eller om ventilspelen är olika, nockarna på kamaxeln olika slitna eller någonting.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg (trådstartaren)

#3 » 18:03:46, 17-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns inte många motorcyklar som faller in under dina påpekanden.
Viking (Volvo B16) är en, Amazonas (VW 1200-2000cc) en annan, och så är det några BMVW (VW 1200-2000cc) i USA (tre olika tillverkare om jag minns rätt), samt en del encylindriga. F.ö. så är det en förgasare per cylinder, eller ett insprutnings(?...) per cylinder.
Givetvis är tråden generellt tänkt, men den ligger under MC, inte bil ;-)

I detta fallet, som jag presenterade så är det inte undertrycker per se som mäts, utan balansen av undertryck mellan förgasarna.
Dvs, man ändrar spjällets öppningsgrad så att det skapade undertrycket är lika för alla förgasare/cylindrar.

Det är korrekt att skillnader i lyft och öppningsgrad kommer att påverka, men, det är den skillnaden som man "kompenserar" (eller man så vill uttrycka det; döljer) genom att stämma av förgasarna mot varandra.

Givetvis handlar just det tipsade om en förgasare per cylinder.
Hur man gör när det är flera förgasare per cylider, eller om samtliga cylindrar använder bara en och samma förgasare; det har jag att lära mig. Har aldrig skruva på sådan motor.

Skillnaden mellan att ställa undertrycken mellan förgasarna mot varandra kontra ställa var förgasare för sig mot sin cylinder kan ge -stor- skillnad i motorns kraft och bränsleförbrukning. På min Avatar"moped" så blev det ca 15% sänkt bränsleförbrukning, och klart mycket piggare samt lugnare motor. Då hade jag ställt förgasarna "enligt konstens regler" med klockor (proff-verktyg i branschen) innan. Kunde konstatera att de dyra redskapen kanske kan ge en form av finsjustering, men vätskepelaren gav ett så mycket bättre resultat. De klockor jag använde visade -exakt- lika för var cylinder för sig! Det är en uppsättning om 4 klockor för synk av rad-4:or. Testade alltid korsvis för kontrollera att det inte var skillnad på klockorna. Att varje cylinder för sig gick "perfekt" visade sig att de inte gör det nödvändigtvis -tillsammans- ...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

busse

#4 » 18:29:58, 17-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en rad fyra måste man väl ha en tät burk alternativt t-rör så man kan koppla ihop samtliga fyra slangar som krävs? En twin är väl lite lättare, den där typen av mätare brukar ju sitta på ventaggregat.

Hur mycket sämre är klockor mot att ha slangar med vätska, slangarna lär ju visa verkligheten men hur mycket sämre är det med klockor? Kanske man skulle testa koppla ihop samtliga klockor till bromsluftare och kolla hur jämt dom visar.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

dc_lindberg (trådstartaren)

#5 » 18:51:14, 17-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror TF slagit huvudet på spiken.
Klockor ger en otroligt exakt mätning, av var cylinder för sig. Tyvärr visar de inte hur cylindrarna arbetar med/mot varandra.

På BMWn så var det nästan hela ena sidan i loopen som skiljde, trots att klockorna sa att cylindrarna gick exakt lika. För att få motorn att gå jämt så måste man tydligen låta cylindrarna arbeta lite olika (?)...
Skillnaden var som skrivet -dramatisk- !
När det gäller "gas respons" så var det "en ny motor" - skillnaden var så dramatisk att den går inte att beskriva, den måste upplevas.

Vad skulle en bromsbänk visa?
...måttlig, men tydligt mätbar, skillnad, är min gissning. Hade upp BMWn i Schneiders MC's bromsbänk (kan ha varit kring 1998?). Den -borde- gett ca 60hk med den "trimning" som gjorts. ...den gav bara 48hk... med 55hk kolvar... fick ut 50hk när jag bytte från 800cc luftintag till 1000cc, men tappade samtidigt -hela- mellanregistret (med -råge-)... (idag vet jag -varför-, men -då- var jag verkligen förbryllad. Dubbeltändning ger som inte kompenserats för... flamfronten bränner klart på ca 38% av den tid det tar för off-set enkelstift...å då har kolven inte passerat TDC... ooops...)

Klockorna reagerar också för fort.
Trögheten i hydraulsystemet ger en tydligare bild av funktionen och hur spelet mellan cylindrarna fungerar.
Jag har inte testat att mäta 4-cylindrar än. Vet heller inte hur man modifierar för 4-cyl. Om det är med ett "strypt T" mellan två av förgasarna eller?...
Ser fram emot att få lära mig hur att konstruera för 4-cyl motor med 4 förgasare/insprutningsmunstycken.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#6 » 19:21:13, 17-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör med synk grej från Carbtune och den har funkat bra att synka både 4 cyl rad samt v förgasar hojar och 2 cyl hojar både v-twin förgasare samt BMW boxer med insprutning så den rekommenderas https://www.carbtune.com/

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

busse

#7 » 22:10:05, 17-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har för mig att jag sett nåt arrangemang där man typ stoppat fyra slangar i en syltburk med vätska och sen justerat till man fått samma höjd på samtliga vätskestaplar i slangarna, kan rent av vara i Haynes boken till Hondan eller nån annanstans. Om man ska balansera mellan fyra förgasare så borde det väl bli samma sak som DC har men att man får ha fyra slangar ihopkopplade.

Hur funkar den där carbtune? Är inte den som fyra klockor där varje skala funkar för sig eller är dom ihop kopplade i botten på nåt vis så att förhållandet mellan förgasarna visas. Jag inbillar mig att man måste koppla ihop samtliga förgasare till ett och samma system som är slutet om man ska åt effekten som DC talar om, fyra slangar ner i en burk med vätska som sen sugs upp till en viss nivå då alla slangar är på samma nivå borde ju ge samma effekt som fyra mätklockor då dom kommer att vis hur mycket respektive cylinder orkar suga.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

toker

#8 » 22:43:48, 17-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Carbtune är inte ihopkopplade dom visar vacuumet från varje cylinder separat och det är väl det man vill se så man kan justera vacuumet så det så det blir hyffsat lika vid önskat varvtal och förhoppningsvis följs åt genom registret.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

kimmen

#9 » 22:44:46, 17-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Minns på Volvo med dubbla SU förgasare, där hade man vakuummätare och jämförde förgasarna, men det blev aldrig bra. I stället dödade man en förgasare genom att lyfta upp kolven helt, då kunde man justera den andra förgasaren så att motorn gick halvbra, sedan dödade man den andra, då skulle motorn också gå halvbra. när man sedan lät motorn gå på båda förgasarna skulle motorn gå bra
Det här var en metod som man använde på alla bilar, båtar med dubbla förgasare
Absolut den bästa metoden för att få den rätta bränslemängden och spjällöppning för varje förgasare
Det här borde nog fundera på en MC också
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

toker

#10 » 22:56:21, 17-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir nog rätt krångligt och osäker justering i och med att man ofta har 4 förgasare och den behöver nog gå på 3 förgasare i taget för att överhuvud taget gå.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#11 » 23:04:02, 17-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Minns på Volvo med dubbla SU förgasare, där hade man vakuummätare och jämförde förgasarna, men det blev aldrig bra. I stället dödade man en förgasare genom att lyfta upp kolven helt, då kunde man justera den andra förgasaren så att motorn gick halvbra, sedan dödade man den andra, då skulle motorn också gå halvbra. när man sedan lät motorn gå på båda förgasarna skulle motorn gå bra
Det här var en metod som man använde på alla bilar, båtar med dubbla förgasare
Absolut den bästa metoden för att få den rätta bränslemängden och spjällöppning för varje förgasare
Det här borde nog fundera på en MC också


Den metoden fungerar bara om det finns utjämningsrör mellan förgasarna, vilket det brukar göra på bilar med dubbla förgasare men, som sagt tidigare i tråden, ytterst sällan på MC. Volvo hade ju på sina senare motorer med dubbelförgasare (t ex B20D och B30A) t o m ett par extra spjäll i insugningsröret som stängde flödet rakt fram från resp förgasare vid tomgång och tvingade all gas att gå genom utjämningsröret och blandas och förvärmas. De kallades avgaskontrollspjäll, lär först ha kommit till för att man skulle klara amerikanska avgaskrav i slutet av 60-talet men sedan visade det sig att extraspjällen gav så många andra fördelar t ex när det gällde jämn tomgång och körbarhet vid kall motor, att de fick sitta där på bilar för alla marknader. Jag har ett gammalt nummer av SAE Journal med en (skryt-)artikel om de där spjällen skriven av någon Volvoingenjör, man kanske skulle scanna och lägga upp den...

En annan variant som fungerar om det är förgasare med fasta tomgångsluftmunstycken, är att strypa tomgångsluftmunstycket i en förgasare i taget genom att sticka in t ex en 0,5 mm järntråd i det, ha samtidigt avgasanalysator inkopplad och kolla att CO-halten stiger lika mycket oavsett vilken förgasare man stör med provtråden.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#12 » 03:34:25, 18-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga hårda föremål i munstycken gjorda av mässing. Det kan skada ytan i hålet så att flödet minskas. När jag ska peta i munstycken så brukar jag använda en fiskelina.

På Triumph Bonneville så fanns det ett utjämningsrör (slang ) mellan insugsrören.

På BMW Boxer så brukade man lyfta av en tändhatt åt gången när man justerade förgasarna. Det var innan det kom elektronisk tändning.

Det finns några saker att tänka på då man ska använda u-rörs manometer och det är att det är lätt att suga ur vätskan ur slangen och in i cylindern.
Mätklockorna är som regel små och det kan vara svårt att läsa av dom noggrant om det är dålig dämpning. Men man slipper vätska i cylindern.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

busse

#13 » 07:32:51, 18-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men vad mäter man med respektive metod? Att man mäter vakuumet för respektive cylinder var för sig om man har mätklockor eller linkande varv runt är ju klart men vad visar då U-röret? Visar U-röret att man har samma vakuum på bägge sidor under påverka av varandra?

Googlade lite snabbt igår och då det kommer till diy "vätskepelarmätare" så verkar den del ha slangar ner i fyra flaskor ochdetta gör de ju bli som fyra separata mätklockor på varje cylinder. Sett en del som kopplat ihop fyra slangar med t-rör, men vissa har en tank med vätska i som de fyra slangarna är anslutna till.

Frågan är väl om och hur de olika cylindrarna påverkar varandra?
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

David, Luleå

#14 » 10:17:41, 18-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken sync-klocka är du inte nöjd med? det finns ju olika varianter.

Denna är ju en klassiker.
Bild

Men jag har inte använt den mycket. Tyckte att den var lite bökig.

När jag synkar mina brukar jag köra med denna
Bild

Kör den på Skotern eller på mina VWs både med dubbla originalgasare eller den med dubbla Dellorto DRLA den kanske börjar likna MC mera då det är två gasare med 2 portar var som kan synkas port för port om man vill.

Jag tycker att den är lätt att använda och det går snabbt och lätt att flytta den mellan trattarna och läsa av värdena för de olika portarna. Men att se alla portar samtidigt med slangar ger ju möjligheten till att riktigt fintuna. Det finns vacumanslutningar på gasarna just för detta. Det jobbiga är ju när man börjar och motorvarvet ändras mycket vid varje justering och man får "börja om" mätningen varje gång. Men när man har en bra grundinställning går det ju fort och lätt att kolla med klockan.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

busse

#15 » 11:21:22, 18-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har i alla fall fyra vanliga runda synkklockor, vete sjutton var jag köpte som men mest troligt på ebay. Har för mig att jag testade dom med bromsluftaren och dom visade samma eller väldigt liten skillnad efter att jag nollställt dom.

Vore intressant att veta varför slangarna skulle vara bättre än klockor, om man har samma vakuum i två förgasare enligt klockorna (under förutsättning att dom visar rätt) så ska man ju få lika mycket sug och då ska man ju få samma nivå i bägge slangarna. Bore ju vara samma sug vare sig om man har klockor eller slangar men blir det nåt speciellt då man kopplar ihop samtliga förgasare med varandra via slangarna och lite olja?
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se