Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Förgasarsynkronisering, hydraulisk förgasarsynkronisering, Carburettor Syncronization, vergaser synchronisieren

52 inlägg • Sida 4 av 4
Snacka om MC här

torbjorn_forsman

#46 » 22:15:10, 20-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tvåstegsförgasare var mycket vanliga på bilar fram tills insprutningen tog över helt och hållet. Den enklaste lösningen var att andra steget styrdes mekaniskt och öppnade från kanske 70 % gaspådrag på första steget, men det förekom också vakuumstyrning som var mekaniskt förreglad mot första stegets gaspådrag, så att andra steget inte ens öppnade vid fullgas om varvtalet låg under en viss gräns. På så sätt slapp man risken för så liten lufthastighet i förgasaren att den inte klarade att finfördela bränslet, eller kanske inte ens suga upp det genom huvudmunstycken och emulsionsrör, om man försökte segdra med fullgas och riktigt lågt varvtal. I en del fall styrdes andra steget av en pendel, så det bara kunde öppna i uppförsbackar eller vid acceleration.

En mer udda lösning fanns på en del Peugeot på 70-talet, med två helt separata Solex enportsförgasare som var installerade som första och andra steg.

Vissa VW Transporter hade två förgasare som öppnade parallellt och försåg två cylindrar var med bränsle från förgasarnas huvudsystem, men bara den ena förgasaren var utrustad med tomgångssystem. Tomgångsbränsle till andra sidan av motorn fick alltså gå genom utjämningsrören.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



busse

#47 » 11:47:11, 21-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får se hur jag gör nu om jag synkar med klockorna på GSX750ES:en och sen får det duga just nu, ska ju ändå plocka isär hojen och modda hojen. Hur högt behöver man ha slangarna för att vara på säkra sidan att inte orka sugs in oljan i hojen eller krävs det då flera meters höjd?

Ska köpa slang och t-rör, får hoppas jag hittar det på macken men tyvärr börjar den lokala macken blir nåt annat än mack även om dom kämpar i mot och har försökt behålla sortimentet som jag anser ska finnas på en mack, tydligen ska dom bla bara få ha hemna 5 olika modeller av oljefilter.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

torbjorn_forsman

#48 » 19:49:54, 21-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låt oss anta att undertrycket i en insugningsport som mest kan bli 50 kPa (0,5 bar). Det motsvarar ju 5 meter vattenpelare. Oljan är lite lättare än vatten, så det blir kanske 6-7 meter oljepelare. Om du ska vara ABSOLUT säker, så behövs alltså 7 m höjd.
I praktiken torde den ju dock aldrig lyckas suga i sig så mycket olja på en enda insugningstakt att det blir någon fara för vätskeslag. I synnerhet inte om du har någon form av strypning på vägen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

busse

#49 » 21:45:13, 21-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Låt oss anta att undertrycket i en insugningsport som mest kan bli 50 kPa (0,5 bar). Det motsvarar ju 5 meter vattenpelare. Oljan är lite lättare än vatten, så det blir kanske 6-7 meter oljepelare. Om du ska vara ABSOLUT säker, så behövs alltså 7 m höjd.
I praktiken torde den ju dock aldrig lyckas suga i sig så mycket olja på en enda insugningstakt att det blir någon fara för vätskeslag. I synnerhet inte om du har någon form av strypning på vägen.



Skulle kunna funka i höladan 12 m i nocken :wink: Men jäkligt långa slangar och allmänt bökigt.

Är det nån fördel att synka med klockorna för att sen finlira med vätskepelarna så man inte startar helt galet?
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

torbjorn_forsman

#50 » 12:18:58, 22-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man "bara" ska göra en grovinställning, så föreslår jag att man först utgår från samma läge på alla spjällstoppskruvar (eller enligt VHB om den säger något annat), och sedan tar den gamla metoden med en slang, ena änden mot örat och med andra änden lyssnar man på insugningsljudet från en förgasare i taget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#51 » 17:55:16, 22-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fasiken vad ni gör det komplicerat att kolla förgasarna på en japs fyra. Det har gått bra att använda klockor för att kolla synkningen av förgasarna på den typen av motorcyklar de senaste 50 åren så varför inte nu.

På slutet av 70-talet hade jag en Kawasaki som jag experimenterade lite med. Jag bytte luftfilter och avgassystem m.m.. Då var jag loss med förgasarna och plockade isär dom minst varje vårvinter. Efter att jag hade gjort en noggrann synkronisering en gång så kunde jag plocka isär och sätta ihop dom utan att det behövdes göra någon ny justering. Jag kollade bara. Värre var det för kompisarna som envisades med sina blyvingar. De hade problem synkningen på sina förgasare. De förgasarna var av samma typ som S.U. med en vakuumstyrd trottel som brukade kärva då och då. Knepet som man lärde sig då var att börja med att plocka loss trottellocken och smörja in trottlarna med en tunn olja (ATF) så funkade de utan att man behövde röra skruvarna för att justera synkroniseringen. När Mikuni kom med sina CV förgasare så var det till att kolla dom varje service att dom inte stod fel. De sista 35 åren så har jag bara hållit mig till 2 cylindriga europeiska mc med vajerstyrda förgasare. Med en eller 2 vajrar från gashantaget. Det jag tyckte funkade bäst var 2 långa vajrar från gashandtaget då fanns det inte det någon delningsbox där vajrarna kunde hänga upp sig.
Det man måste förvissa sig om är att motorn är i bra skick avseende tändning, ventiler och kompression innan man börjar justera på förgasarna.
Men det är bara mina egna erfarenheter.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Ivar Risslén

#52 » 18:08:24, 22-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

busse skrev:
torbjorn_forsman skrev:Låt oss anta att undertrycket i en insugningsport som mest kan bli 50 kPa (0,5 bar). Det motsvarar ju 5 meter vattenpelare. Oljan är lite lättare än vatten, så det blir kanske 6-7 meter oljepelare. Om du ska vara ABSOLUT säker, så behövs alltså 7 m höjd.
I praktiken torde den ju dock aldrig lyckas suga i sig så mycket olja på en enda insugningstakt att det blir någon fara för vätskeslag. I synnerhet inte om du har någon form av strypning på vägen.



Skulle kunna funka i höladan 12 m i nocken :wink: Men jäkligt långa slangar och allmänt bökigt.

Är det nån fördel att synka med klockorna för att sen finlira med vätskepelarna så man inte startar helt galet?


Enligt min erfarenhet så räcker det med att använda klockor för att justera synkningen.
Blir du osäker så går det alltid att flytta om slangarna så att man ser om någon av klockorna visar olika mot de andra.
De klockorna som jag hade tillgång till på 70- och 80-talet funkade bra men jag har provat andra klockor som var otillförlitliga då de hade som det verkade ojämn dämpning i slangarna eller för mjuka slangar. På 90-talet så började jag att experimentera med U-rörs manometer. Jag började med en liten från en ventilationsanläggning men det var inte så lyckat för den hade för liten volym. Du gjorde jag en liknande som på bilder som har visats här. Det tyckte jag bara var klumpigt jämfört med klockor som var lätta att flytta på. Det hände flera gånger att jag sög den tom. Då kom jag på att jag skulle ha olika grova slangar. En smal i u-et och sedan 2 grövre en bit upp som kunde rymma vätskemängden från u-et sedan 2 smalare som passade på förgasarna.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se