AN - referenser är till för att dubbelkontrollera påståenden.
Påståenden kan vara korrekta utan att det finns referenser.
När man publicerar -råd- och -påståenden- är det bra att också ha dem underbyggda med referenser/fakta; om ej, så kan det bli besvärligt... man kan både bli stämd, och åtalad.
Man bör hålla isär råd man får från gelikar, ss Maskinisten, från råd man inhämtar från en officiell publikation ss en "lärobok" i trimning. Ger man ut en skrift, som är ämnad att vägleda så har man också tagit på sig ansvaret om något går fel.
När det gäller de områden i 4-stoke tuning som resulterade i att jag ville ha (och vill ha) underlaget (bl.a. referenserna som omnämns i texten men saknas möjlighet att kontrollera!) , så är de av sådan art att författaren håller ansvarig för de resultat vilka erhålles om man följer författarens råd!
Att blanda ihop dessa två helt olika sidor av information för att förbättra sin egen produkt är inte bra.
Ex., MotoSpeed i Västerås gick ut och -testade- så kallade effekt höjande
avgassystem. De mätt upp effekt -förluster- på upp till 30%! De gjorde egna studier i effekten av placering, storlek och form gällande balansrör. Nu kommer jag inte idag ihåg de exakta siffrorna, men i lågfartsregister var effekt -ökningen- med rätt placerade blanseringsrör så hög att den motsvarade "vinna eller försvinna" på banaracing!
I Hr Bells bok om 4-takts trimning saknas -helt- underlaget för hans påståenden om mottrycksbalansering!
Mottryck är en avgörande del i fyllnadsgraden, vilket är ett annat område som Hr Bell inte presenterat adekvat. Valet av ventiler har han heller inte presenterat på en nivå som man kan kräva av en "lärobok" i trimning. Vad som händer vid felaktiga åtgärder vill jag minnas att han "glömt bort att talaom"... vilket är direkt ansvarslöst!
Gällande Professor Heywoods lärobok.
Kan vara bra att öppna en av pdf-länkarna, bläddra till referensförteckningen, och läsa lite, fundera lite, tänka lite...
Att "amatör trimma" - visst kör på. Man kan få många tips o råd. Folk är frikostiga med sådant. Vad de har för effekt och vad man kan råka förstöra genom egen okunnighet... tja... titta till höger... där finns en avatar... en BMW R80... den har kostat mig över 60 000 pga "trimmare" som utgav sig för att kunna men som sedan visat sig vara... låt oss säga... inte fullt så kunnig... (milt sagt!) idag är den trimmaren -död- !
Den man kan "lita" på är endast sig själv!
Man måste läsa på! Man -måste- inhämta egna kunskaper. De råd man får måste man -värdera- ; är råden rimliga, eller orimliga. De råd man får, går de att bekräfta på något sätt? Har andra gjort samma sak och fått samma resultat? osv etc
Svaret på "trimmat efter hans anvisningar och blivit missnöjd?" är:
- Njae... den enda riktigt -kunnig- BMW 2-ventilstrimmaren vi har i Sverige idag, han är är ingenjör (motoringenjör om jag minns helt rätt). Så han hade Heywoods lärobok i utbildningen, men när han började trimma BMW motorer använde han -enkom- Hr Bells bok (tyckte den var lättläst och Heywoods -tung- läst). Dvs, hans -grundkunskaper- från ingenjörsutbildningen -gör- att han -inte- ser det som saknas i Hr Bells bok! (jag har gjort den erfarenheten många gånger själv på andra områden).
- Jaej blir det då jag läste på i Heywoods lärobok om förhållanden gällande ventiler, placering av
tändstift, kompressionsförhållnaden, squissbandseffekter, kolvutförande,
avgasrör,
ljuddämpare, osv etc och kom fram till att Hr Bell kanske har rätt gällande japanska radfyror, men gällande BMW och dess motsvarigheter (djenpr, Ural, Chang Jiang, DKW, så var det lite för stora luckor...). Klara svaret är: det blev bra och dåligt. Det är det -dåliga- som förklarades när jag läste den riktiga -läroboken- i explosionsmotorns funktion.
Med detta är inte sagt att jag kan detta område överhuvudtaget!
Det jag "kan" är att veta hur jag kan söka information och värdera denna. Vilka åtgärder som kan ha önskad effekt och vilka som troligen inte har det; samt varför.
2-takt är något "helt annat än 4-takt"!
Min reflektion in i denna tråd var endast den - ja ha... är den boken lika som 4-takt så är den en "schweizer ost den med" (fylld med hål alltså).
Nu vet jag från en annan tråd, att vi har maskinister som trimmat 2-takt inom ett annat område och lärt sig mycket om vad som går att göra och vad man inte skall göra.
Tycker man skall passa på att dra lärdom av dem - och jämföra den med vad Hr Bell skriver.
Motorsåg, trimma, modifieraFinns säkert en tråd om utombordare 2-takt också som säkert innehåller många goda råd.
Det är -dyrt- att göra fel när man trimmar sin motor!
Har man inte förstått grunderna, så förstår man absolut -inte- vad som går att förbättra; o då skall man låta bli att pilla på grejorna! (sannolikheten för att man gör det sämre eller förstör ökar med graden av okunnighet...)
Lita inte på allt som sägs!
Läs på!
Lär!
Ifrågasätt!
Alla åtgärder som görs bör göras först när man är "väl informerad"! Då kan det bli ruskigt häftigt bra resultat!