Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Trimma moped

19 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka om MC här

Kristian J (trådstartaren)

#1 » 18:48:01, 01-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänker återställa min moped från 60-talet. Eftersom den inte är tillverkad i Sverige, så är den strypt till 1 Hk. Originalet var på gissar jag 2-2,5 hk, och det passar nog bättre.
Om det finns plugg i insuget så ser man det. Men jag undrar om kolven kan ha mindre uttag. Någon som har erfarenhet av den tidens trimningsaktiviteter.
Kristian J
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:07:23, 01-03-2021
Sverige



Jac

#2 » 18:54:33, 01-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hjälper kanske om du säger vad det är för moped..

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Kristian J (trådstartaren)

#3 » 19:10:30, 01-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Hjälper kanske om du säger vad det är för moped..


Japp! Det är en HMW 50 N
Kristian J
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:07:23, 01-03-2021
Sverige

G-son

#4 » 19:16:49, 01-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generellt så gjordes strypningarna mycket seriöst på den tiden, man satte inte bara en plugg i fulleffektscylindern, man tog fram en helt annan cylinder med mindre portar överallt och satte en plugg i den för att göra det svårare att borra/fila upp insuget. Mindre förgasare, troligen topplock som ger lägre kompression, och så vidare.
Är inte bekant med motorn i fråga, men ja, det kan vara betydligt mer avancerat än att plocka ur en plugg för att återställa till effekten motorn egentligen konstruerades för.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

dc_lindberg

#5 » 20:27:51, 01-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://360carmuseum.com/en/museum/57/exhibit/3038

Som vanligt när en fil är för stor... så tappar man allt man redan lagt in...
Nå väl.
Söker du på Österrike, Österriche, så får du fram butiker som säljer reservdelar.
http://hmw-austria.at/

https://www.sn.at/wiki/Halleiner_Motorenwerk

https://mo-ped.se/mopoja/hmw_motor.htm



Som du ser i länken ovan anges en sportmodell ge 2.2hk.
Din modell är listad i Sverige med 0.8hk.


http://www.kotinet.com/korkki/faktaa/hi ... elinen.pdf

https://www.nationalmotorcyclemuseum.co ... -keld3137/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

valberga

#6 » 20:48:18, 01-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Länge sedan jag höll på med sånt
Men förutom pluggen i cylindern, så planade man ned topplocket så kompressionen blev bättre.
Man "jackade" kolven också, men kommer inte i håg riktigt hur. Tror man filade uppe på kolven så att man blottade insugskanalerna mer.

Finns säker någon här som inte har gjort det för över 50 år sedan som jag har gjort.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

torbjorn_forsman

#7 » 21:40:37, 01-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan nog inte säga att det beträffande en 60-talsmoped finns ett enda "originalutförande", som är strypt för just den svenska marknaden. På den tiden hade vartenda land med självaktning sina egna bestämmelser för mopeder och mopedmotorer. Jag har sett en uppgift om att t ex tjeckiska Jawa tillverkade en enda grundmotor i över 50 olika utföranden för olika länder!

Beträffande regelverket för svenska 2-hjuliga mopeder innan EU standardiserade bestämmelserna, så vill jag minnas att tillåten effekt från allra första början var 0,8 hk (0,59 kW), som ganska snart (gissningsvis omkring 1960) höjdes till 1 hk (0,74 kW) , och i mitten av 70-talet höjde man till 1,36 hk (1 kW).
Jag vet dock ej om mätmetoderna alltid var desamma eller om de också ändrades med tiden (t ex om effekten mättes vid kopplingen, vid växellådans utgående axel eller på rullande landsväg), och om det skulle göras något schablonavdrag för mätfel och spridning mellan olika exemplar eller inte.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mats757

#8 » 10:25:04, 02-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.puchverkstan.com/

Projekt teknik /Cylinderportning

Här finns lite vettig information. Porttider och hur bra dessa är avstämda med varandra är väldigt viktigt. Det står bra beskrivet här
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125

Blockstens trollet

#9 » 13:43:18, 02-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här boken är också intressant om två takts teknik men ljuddämpare expansionskammare har jag egen uppfattning om beskriver toppvarvs avstämning med ändring blir det mer register beskrivs inte den sanningen i boken alls.
Bild
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Jac

#10 » 15:12:16, 02-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

1 häst på 50cc tvåtakt motsvarar en litereffekt på 20hk, typ samma som en gammal Volvo bensintraktor från 50-talet. Jämförelsen haltar, små motorer klarar högre litereffekt pga av sitt högre varvtal och tvåtaktare klarar högre än fyrtaktare men det visar bara hur våldsamt strypt den är. Typ tappar du kolven i golvet så det spricker av en bit så har du säkert dubblat effekten (skämt).


Detta hade jag gjort först:
1) Rensa bort eventuella pluggar på insugs och avgassidan
2) Plana toppen så kompressionen passar moderna oktantal. Bra för effekt, vridmoment, bränsleförbrukning och miljö. Skulle nästan tro den blir mer lättstartad också.
3) Kolla porttid på insugssidan och fila upp en lucka i kolven för att få lagom. Står säkert i nån bok.

Jag skulle tro det räcker för att dubbla effekten på en stackars halvt ihjälstrypt 1-hästare och det kräver inga stora ingrepp.
Om det är överströmmningsportarna som är flaskhalsen blir det jobbigare att komma vidare men jag hade börjat med ovanstående och se hur den svarar.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

AN

#11 » 15:33:48, 02-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blockstens trollet skrev:Den här boken är också intressant om två takts teknik men ljuddämpare expansionskammare har jag egen uppfattning om beskriver toppvarvs avstämning med ändring blir det mer register beskrivs inte den sanningen i boken alls.
Bild

Den boken gillar jag. Det var nog den första tekniska bok på engelska jag läste från pärm till pärm. Lättläst och intressant, samt av upphov till många idéer på moped och lätt-mc motorerna.
Vad menar du att boken inte beskriver?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

dc_lindberg

#12 » 15:58:12, 02-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN - jag kontaktade Haynes Books och bad om referenserna till påståendena i 4-stroke boken... se'n begärde jag att de skulle kontakta författaren och be honom återkomma till mig, eftersom Haynes Books -saknar- underlagen till påståendena i boken... Haynes books -tvärvägrade- lämna ut uppgifter liksom att kontakta författaren åt mig. Svammel om att han bekostat studierna av motortrimningar osv -själv- och att han därmed -äger- testresultaten, osv etc - det jag -fick- fram var att han -är- Australiensare och -bor- i Australien, samt att underlagen som han hänvisar till är från hans egna studier (även då uppdrag från andra, ss tävlingsstall, mm) är exklusivt utförda i Australien. Är detta sant?... jag vet inte, för de vägrade ju presentera studierna och/eller låta mig få personlig kontakt med författaren...
Samma sak här alltså, med hans bok om 2-stroke...

Det jag vågar påstå är att mr Graham A Bell (vad han nu verkligen heter?...) lämnar -korrekta- uppgifter i sina böcker, men de -saknas- väsentliga också!
På maskinisten finns en pdf av boken:
http://160592857366.free.fr/joe/ebooks/ ... ngines.pdf
Jag anser boken värd att köpa om man har intresse av motorer. Ex.,:
https://www.amazon.com/Internal-Combust ... 007028637X
Internal Combustion Engine Fundamentals
by Professor John Heywood (Author)
ISBN-13: 978-0070286375
ISBN-10: 007028637X

Det man läser i 4-stroke är "utdrag" ur Prof Heywoods lärobok.
Jag köpte mitt ex., via Karolinska Institutets bokhandel 2000/2002 ngt. Lättläst! Lättfattlig! - jag sträckläste den som en roman! :-)

Den här har jag inte sett förr:
http://www.tfd.chalmers.se/~lada/postsc ... ko-phd.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

AN

#13 » 16:57:58, 02-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag klarar mej nog utan referenser. Han kan så oändligt mycket mer än mej i ämnet, så jag ifrågasätter inget. Lärt mej mycket värdefullt från hans böcker. Lär mej mycket här på maskinisten utan referenser också.
Har du trimmat efter hans anvisningar och blivit missnöjd? Vad för typ av referenser vill du ha? Är det bra med referenser i den andra boken?

3 personer gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

dc_lindberg

#14 » 18:33:37, 02-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN - referenser är till för att dubbelkontrollera påståenden.
Påståenden kan vara korrekta utan att det finns referenser.

När man publicerar -råd- och -påståenden- är det bra att också ha dem underbyggda med referenser/fakta; om ej, så kan det bli besvärligt... man kan både bli stämd, och åtalad.



Man bör hålla isär råd man får från gelikar, ss Maskinisten, från råd man inhämtar från en officiell publikation ss en "lärobok" i trimning. Ger man ut en skrift, som är ämnad att vägleda så har man också tagit på sig ansvaret om något går fel.

När det gäller de områden i 4-stoke tuning som resulterade i att jag ville ha (och vill ha) underlaget (bl.a. referenserna som omnämns i texten men saknas möjlighet att kontrollera!) , så är de av sådan art att författaren håller ansvarig för de resultat vilka erhålles om man följer författarens råd!

Att blanda ihop dessa två helt olika sidor av information för att förbättra sin egen produkt är inte bra.

Ex., MotoSpeed i Västerås gick ut och -testade- så kallade effekt höjande avgassystem. De mätt upp effekt -förluster- på upp till 30%! De gjorde egna studier i effekten av placering, storlek och form gällande balansrör. Nu kommer jag inte idag ihåg de exakta siffrorna, men i lågfartsregister var effekt -ökningen- med rätt placerade blanseringsrör så hög att den motsvarade "vinna eller försvinna" på banaracing!
I Hr Bells bok om 4-takts trimning saknas -helt- underlaget för hans påståenden om mottrycksbalansering! Mottryck är en avgörande del i fyllnadsgraden, vilket är ett annat område som Hr Bell inte presenterat adekvat. Valet av ventiler har han heller inte presenterat på en nivå som man kan kräva av en "lärobok" i trimning. Vad som händer vid felaktiga åtgärder vill jag minnas att han "glömt bort att talaom"... vilket är direkt ansvarslöst!

Gällande Professor Heywoods lärobok.
Kan vara bra att öppna en av pdf-länkarna, bläddra till referensförteckningen, och läsa lite, fundera lite, tänka lite...

Att "amatör trimma" - visst kör på. Man kan få många tips o råd. Folk är frikostiga med sådant. Vad de har för effekt och vad man kan råka förstöra genom egen okunnighet... tja... titta till höger... där finns en avatar... en BMW R80... den har kostat mig över 60 000 pga "trimmare" som utgav sig för att kunna men som sedan visat sig vara... låt oss säga... inte fullt så kunnig... (milt sagt!) idag är den trimmaren -död- !
Den man kan "lita" på är endast sig själv!
Man måste läsa på! Man -måste- inhämta egna kunskaper. De råd man får måste man -värdera- ; är råden rimliga, eller orimliga. De råd man får, går de att bekräfta på något sätt? Har andra gjort samma sak och fått samma resultat? osv etc

Svaret på "trimmat efter hans anvisningar och blivit missnöjd?" är:
- Njae... den enda riktigt -kunnig- BMW 2-ventilstrimmaren vi har i Sverige idag, han är är ingenjör (motoringenjör om jag minns helt rätt). Så han hade Heywoods lärobok i utbildningen, men när han började trimma BMW motorer använde han -enkom- Hr Bells bok (tyckte den var lättläst och Heywoods -tung- läst). Dvs, hans -grundkunskaper- från ingenjörsutbildningen -gör- att han -inte- ser det som saknas i Hr Bells bok! (jag har gjort den erfarenheten många gånger själv på andra områden).
- Jaej blir det då jag läste på i Heywoods lärobok om förhållanden gällande ventiler, placering av tändstift, kompressionsförhållnaden, squissbandseffekter, kolvutförande, avgasrör, ljuddämpare, osv etc och kom fram till att Hr Bell kanske har rätt gällande japanska radfyror, men gällande BMW och dess motsvarigheter (djenpr, Ural, Chang Jiang, DKW, så var det lite för stora luckor...). Klara svaret är: det blev bra och dåligt. Det är det -dåliga- som förklarades när jag läste den riktiga -läroboken- i explosionsmotorns funktion.

Med detta är inte sagt att jag kan detta område överhuvudtaget!
Det jag "kan" är att veta hur jag kan söka information och värdera denna. Vilka åtgärder som kan ha önskad effekt och vilka som troligen inte har det; samt varför.

2-takt är något "helt annat än 4-takt"!
Min reflektion in i denna tråd var endast den - ja ha... är den boken lika som 4-takt så är den en "schweizer ost den med" (fylld med hål alltså).

Nu vet jag från en annan tråd, att vi har maskinister som trimmat 2-takt inom ett annat område och lärt sig mycket om vad som går att göra och vad man inte skall göra.
Tycker man skall passa på att dra lärdom av dem - och jämföra den med vad Hr Bell skriver. ;-)
Motorsåg, trimma, modifiera
Finns säkert en tråd om utombordare 2-takt också som säkert innehåller många goda råd.


Det är -dyrt- att göra fel när man trimmar sin motor!
Har man inte förstått grunderna, så förstår man absolut -inte- vad som går att förbättra; o då skall man låta bli att pilla på grejorna! (sannolikheten för att man gör det sämre eller förstör ökar med graden av okunnighet...)
Lita inte på allt som sägs!
Läs på!
Lär!
Ifrågasätt!
Alla åtgärder som görs bör göras först när man är "väl informerad"! Då kan det bli ruskigt häftigt bra resultat!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

RD350

#15 » 18:57:15, 02-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan gå in på "den lille ligisten" där finns bla. formler för beräkning av expantionskammare och annat kul.

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se