Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

"Ny" MC igen...

17 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka om MC här

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 07:25:39, 07-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja i går fick jag för mig att jag skall nog sälja Husabergaren (FE400e) då jag egentligen inte får köra på vägen med den fullt ut. Så jag spanade in Blocket på vad dom är värda. Och då fick jag se den, En Kawa 750 LTD 2 cylindrig som jag haft förut en gång för länge sedan och sen nästan lite ångrat att jag sålde den... så nu står det en "ny" 750 LTD på gården.
Bild
Pga dess ålder så är den skatt och besiktningsbefriad och försäkringen kostar mellan 650 kr till 1100/år beroende på hur man vill ha den försäkrad. Jag vill att alla skall få köra den men tog ingen vagnskada, får se om det är fel eller ej, detta går ju att ändra när som helst.
Sen har jag sedan tidigare också en Gasgas FE 400 som ser ut som en enduro men är väggodkänd fullt ut. Detta hoppas jag blir en bra kompromiss vid övningskörning.
edit: Kawa stavas visst med w...

8 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Towil

#2 » 07:31:14, 07-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så, när börjar bygget av elektronisk tändning?
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

toker

#3 » 09:42:14, 07-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg det satt kick på den också har haft många mc men ingen landsvägs hoj med kick är väl några år för ung för det och det är nu när man blivit gubbe man inser charmen av sånt som tex kick.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Janson1 (trådstartaren)

#4 » 09:52:29, 07-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, den har kick! Men hoppas den inte behövs... Elektroniskt tändsystem? Först får nog originalsystemet gå sönder. Men man vet aldrig.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#5 » 12:36:56, 07-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där har väl med stor sannolikhet elektronisk tändning från fabrik?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1 (trådstartaren)

#6 » 21:08:55, 07-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, den borde ha elektroniskt tändsystem från början. Så länge det inte krånglar så kommer jag inte peta på det oavsett...
Nu ligger Husabergaren ute för försäljning. Det är med en liten tår som jag nu försöker sälja den.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#7 » 06:53:31, 09-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med ny MC så följer det med en massa kringkrafs, typ ett nytt mc-ställ med div skenor för att skydda ryggen, benen, armbågarna mm. En packväska behövs ju också, det fick bli en tankväska med 4 insydda magneter. Jag tror inte den kommer att repa lacken på tanken?, men det återstår väl att se vilket. Det vore väl inte katastrof om tanken behöver målas om en gång eller två på 40 år... Jag funderar på att istället för mer packväskor så kanske man skulle få till en lite släpvagn, enhjulig sak. Det borde väl finnas?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#8 » 07:22:43, 09-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är tillåtet med släpvagn till mc enligt VVFS 2003:23. Det finns några kriterier som måste vara uppfyllda men om man har bakljus, bromsljus, blinkers och skylt och en meter bred kärra så verkar det ok? 150 kg är maxvikt överhuvudtaget men jag tänker mig max 50-60 kg
Hur som helst så behöver den inte vara registrerad. Vilken blir maxfarten med kärra efter? Är det 80 km/h? Ja om så fallet så räcker det då jag inte tycker om höga farter oskyddad på väg. (I luften är det en helt annan sak...)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

dc_lindberg

#9 » 08:33:47, 09-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

...det fanns skäl till kicken, o de var inte enbart "nostalgiska"...
Dagens batterier är mycket bättre än dåtidens syrabatterier, så troligtvis blir kicken till utsmyckning endast.

Brytarspetsar vs elektronisk tändning.
- på min Suzuki GS850GN (den enda modellen med kick ;-) ) så fick jag följande erfarenhet.
Köpte Pirahna av Åke Johnssons Ingergörsfirma i Motala. (En av Sveriges mer namnkunniga trimningsverkstäder på den tiden - 80-talet).
- startade mycket lättare
- gick mycket jämnare
- blev svagare
Med brytarspetsarna hade jag:
- mer, mycket mer, gas-respons; den löft på framhjulet med lätthet! Med den Pirahnan, ingen risk att bli av med lappen pga wheelie!...
- betydligt kraftigare motor
- men tappade "stingen" rätt snabbt efter brytarjustering... behövde trimmas minst en gång i veckan om den skulle vara på topp... eller var 4-500:e mil. Den elektroniska ställde man 1 gång.

Så, som bruks"moped" för pendling - elektronisk tändning! Inget snack!
Men som "rekreationsfordon"... brytarspets! Gav så enormt mycket trevligare karraktär!

Släp.
Ja. 80km/h (gäller även för trailerdragare om någon missat det... vilket väl ungeför 100% av dem gjort... o pliten plockar dem inte utan ser mellan fingarna... svenssons är inte ett dugg bättre med släp... snarare än värre!...
Finns amerikanska släp till MC som är riktig bra! Att ha en låta på 2-hjul bakom som kan välta, "jack knife", ...hm... enhjuling's vagga som jänkarna ha är lång mycket säkrare lösning, men, jag har för mig att EU "förbjudit" dem...
http://www.uni-go-trailers.com/TrailerThirdWheel.html
https://www.bauerautoservice.com/nlinem ... ilers.html
https://www.motorcycletrailer.com/unigo/
Å F! GB tillåter dem!
http://www.mono-trail.co.uk/

LTD 750 är en av de absolut bästa modellerna och motorerna från den epoken!
Gratulerar till den nya "familjemedlemen" :bira:

De "studier" från USA som jag läste om 90-talet gällande mc-släp gav -entydigt- svar: en-hjuling pga dess egenskaper. Följsam. Lutar med dragfordonet. Följer dragfordonet. Långt mycket färre olyckor orsakade av en-hjuligt släp vs två-hjuligt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#10 » 09:24:13, 09-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Brytarspetsar vs elektronisk tändning.
- på min Suzuki GS850GN (den enda modellen med kick ;-) ) så fick jag följande erfarenhet.
Köpte Pirahna av Åke Johnssons Ingergörsfirma i Motala. (En av Sveriges mer namnkunniga trimningsverkstäder på den tiden - 80-talet).
- startade mycket lättare
- gick mycket jämnare
- blev svagare
Med brytarspetsarna hade jag:
- mer, mycket mer, gas-respons; den löft på framhjulet med lätthet! Med den Pirahnan, ingen risk att bli av med lappen pga wheelie!...
- betydligt kraftigare motor
- men tappade "stingen" rätt snabbt efter brytarjustering... behövde trimmas minst en gång i veckan om den skulle vara på topp... eller var 4-500:e mil. Den elektroniska ställde man 1 gång.

Så, som bruks"moped" för pendling - elektronisk tändning! Inget snack!
Men som "rekreationsfordon"... brytarspets! Gav så enormt mycket trevligare karraktär!


En bra förklaring till det beteendet är en egenhet hos så gott som alla äldre brytarlösa tändsystem, nämligen att switchtransistorn som styr strömmen genom tändspolen hålls hårt bottnad så länge det ska gå ström genom tändspolens primärlindning, och när det är dags för gnista och styrströmmen till transistorns bas stängs av, tar det en viss tid innan transistorn slutar leda ström och gnistan kan komma. Det fenomenet kan ge en "gnistförsening" motsvarande över 10° vid medelhöga varvtal (ca 3000 r/min), så om man har konverterat till brytarlöst men behåller tändförställningsmekanismen som användes ihop med brytare oförändrad, blir tändningen alldeles för sen på höga varvtal även om man har ställt in tändningen korrekt vid tomgångsvarv. Äldre motorer med brytarlös tändning från fabrik hade såklart tändförställningskurvan anpassad för den där förseningen.
Vad jag är lite förvånad över är, att det fanns snabbare switchtransistorer utan den där egenheten redan i början av 70-talet, de användes bl a i linjeavlänkningen i tv-apparater och i switchade nätdelar. Men det dröjde tydligen ytterligare 15 år innan sådana transistorer blev kända av tändsystemskonstruktörerna.
Fram på 80-talet blev det, åtminstone på fabriksmonterade tändsystem i personbilar, mer och mer vanligt med s k strömbegränsande tändmoduler, dvs att switchtransistorn går ur bottning och reglerar på konstant ström genom tändspolens primärlindning så snart magnetfältet har byggts upp. På så sätt får man också mindre gnistförsening.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#11 » 09:44:32, 09-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fanns andra tillbehörs tändsystem som funkade bättre än Pirahna. Kicken behölls av gammal vana hos de flesta mc tillverkarna på 1970-talet. Till och med Honda Goldwing var utrustad med kick. Grundmodellen till den avbildade mc kom på mitten av 70-talet och såg ut som en vanlig mc med drag av Z1. Det fanns även en custom med fyrcylindrig 750 cc som var en utveckling av Kawa 650.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Janson1 (trådstartaren)

#12 » 22:30:21, 09-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker mig den vibrerar lite mycket vid gaspådrag vissa varvtal. I dag så skjutsade jag dessutom och då skakade den ganska oroväckande vid gaspådrag. Det jag märkt är att den går för snålt på strax över tomgång, man måste gasa på ganska bra för att det skall "hända nåt".
Så nu hemkommen så höjde jag trottelnålarna ett steg och passade på att även byta olja. Ja egentligen skulle filtret bytas också men jag har inget filter just nu. Men det gamla filtret är uppmätt och blir bytt vid senare tillfälle? Det jag upptäckte var att kedjan är väldigt sträckt. Sitter man två så blir kedjan ännu mera sträckt. Kanske det spelar in också? Hur som så var det inga spånor eller annat skräp i oljan så jag hoppas motor och växellåda är fullt friska...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Ivar Risslén

#13 » 02:46:45, 10-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat synkningen av förgasarna så att de öppnar lika mycket och följs åt under hela pådraget?
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Janson1 (trådstartaren)

#14 » 07:38:01, 10-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kollade så bägge spjällen stänger samtidigt och följs åt och det verkar på utsidan exakt och det hörs på gången att dom är bra synkade.
Men det kan väl kanske vara värt att kolla in i spjällhusen så det ser exakt ut även där?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#15 » 09:14:24, 10-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan vara värt att kolla och justera ventilspel också. Det har hänt åtskilliga gånger att japanska mc-motorer från 70- eller 80-talet, som i princip har fungerat men gått lite diffust halvdåligt, har visat sig ha obefintligt spel på en eller flera insugningsventiler. En ventiljustering brukar lösa alla sådana problem.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se