torbjorn_forsman skrev:Hmm, den där ledningen mellan tändmodul och instrumentblock (cluster, stavat clauser i schemat) ... är det signal från tändmodul till varvräknare, eller är det signal från hastighetsmätare till tändmodul för nån form av hastighetsstyrd varvtalsbegränsning?
Det bör vara tändningslåset, men varför dom inte kallar det det vete fåglarna. Tändningen dödas genom att jorda den kabeln.
Baserat på kabelfärgerna ser det ut att vara Ducatitändningen. Vit är jord, röd är signalen som talar om för CDIn att den ska ge gnista, grön är drivströmmen till CDIn, och tändningen stängs av genom att jorda denna - antingen på en egen stop-anslutning på CDIn eller så har man skarvat in sig direkt på kabeln från generatorn. Resultatet blir detsamma, CDIn får ingen ström och kan inte ge gnistor längre. (Kabelfärgerna i övriga systemet matchar inte, detta är Ducatis färger medan resten av systemet har hojtillverkarens färger.)
Jag obducerade faktiskt en död Ducati-CDI (kopia, inte original) för ett tag sedan. Givetvis en variant utan varvstopp, sånt får man bara i vissa originalboxar. Originalboxen har nån diod mellan "grön in" och stopanslutningen, i kopian har man valt att spara några ören och koppla ihop dom direkt. Rent praktiskt borde det inte spela någon större roll.