Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Moped vill inte varva

16 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka om MC här

Osaka (trådstartaren)

#1 » 15:58:08, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är pappa till en moppeåkare som har en Reiju Mrx. Tror dom ska varva upp mot 10000rpm men nu vill den knappast mer 4000. Det är ingen skillnad mellan när man kör och står stilla utan belastning, så för mig betyder det att det inte direkt är att den får för lite bensin.
Kan någon ge tips om hur man ska felsöka och komma fram till vad det kan vara för fel? Kan tändningssystemet sluta ge impulser och bara hålla ett visst varvtal?
Tror det går tre sladdar från svänghjulet, en av dem borde ge läget på motorn och styra cdi-enheten.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor



G-son

#2 » 18:04:29, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns många mopeder med varvtalsbegränsning i tändsystemet, vissa kan ligga så lågt som kring 4000rpm om jag förstått rätt. Och så finns det varvtalsbegränsare att koppla in i efterhand, för att försöka dölja trimning. Så vi behöver lite mer bakgrundsinfo.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Osaka (trådstartaren)

#3 » 18:18:11, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den köptes i vintras och varvade bra fram tills för några veckor sedan. Kolv och cylinder har bytts för de var kraftigt slitna. Förgasaren har han också bytt för att den gamla kunde trotteln rotera fritt på. Någonstans där med förgasaren hände något men med tanke på att den inte vill varva friskt ens stillastående vill jag inte riktigt fokusera på den helt, men jag har kanske fel där?
Tyvärr hittar vi inte den gamla (...) förgasaren för att prova att sätta tillbaka den. Tändkabeln rycktes loss från tändspolen en vända också men jag tror den sitter som den ska, men han påstår att den började gå dåligt i samband med det.
Kan köpa ny tändspole men vill helst hitta fel först och inte börja byta delar tills den går bra.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

Ivar Risslén

#4 » 18:20:28, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En enkel fråga är. Hur fort går den på högsta växeln vid 4000 rpm?
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Osaka (trådstartaren)

#5 » 19:00:17, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte riktigt men 30-40 tror jag. Det trimm som fanns från början var en ostrypt och ej original krök, samt att bakdrevet har en lugg mer än det som står angivet på en typskylt på mopeden.
Från början gick den i 60-70 trots bedrövlig kompression men jag tyckte den var alldeles för slö i acc och i uppförsbackar.
Är ingen vän av trimm överhuvudtaget utan anser att man bör kunna åka omkring utan någon som helst polisfobi. Bättre ägna tankarna åt mer produktiva saker. Men nu blev det så.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

Claes Folkesson

#6 » 19:02:33, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har den varvat bra med nya cylindern?
Jag och min kollega bytte till standardcylinder TNT från TS.
Min Yamaha med strypning, hans reiju utan.
Båda gick Max 30 och varvade inte alls.
Gjorde rent orginalcyl och nu gör den 45 som den ska men är slö.
Samma för kollegan.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

Osaka (trådstartaren)

#7 » 19:07:14, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Claes Folkesson skrev:Har den varvat bra med nya cylindern?
Jag och min kollega bytte till standardcylinder TNT från TS.
Min Yamaha med strypning, hans reiju utan.
Båda gick Max 30 och varvade inte alls.
Gjorde rent orginalcyl och nu gör den 45 som den ska men är slö.
Samma för kollegan.

Tyvärr minns jag inte turerna helt och i vilken ordning, får återkomma om det.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

G-son

#8 » 19:23:36, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var det när nått hände med tändkabeln den började gå dåligt är det rimligt att ta en närmre titt där. Kan ju ha blivit brott i tändkabeln om den utsattes för våld exempelvis. Om gnistan måste hoppa onormalt långt kan det bli problem att den inte orkar något alls på högre varv, så helt orimligt är det inte.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#9 » 19:31:09, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla med stroboskoplampa hur tändläget är, om t ex tändningen börjar ställas sent vid högre varvtal eller om gnistan blir så svag att stroboskoplampan får svårt att trigga, så är det dags att misstänka saker i tändsystemet.
Vissa CDI-system kan vara känsliga och så att säga störa ut sig själva om t ex någon jordförbindning är dålig eller om tändkabeln ligger för nära kablar med svaga givarsignaler.
Det finns ju också tändsystem med varvtalsbegränsning som även får hastighetssignal (t ex från hastighetsmätaren eller från en givare vid framhjulet), om hastighetssignalen saknas så är det inte omöjligt att ett sådant system går över till en fast (och odrägligt låg) varvtalsbegränsning.

Finns det någon VHB för en sådan pryl, där det finns elschemor och beskrivningar för tändsystemet?

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

G-son

#10 » 19:39:30, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket tändsystem är det? Ducati är rätt vanligt (vit, röd & grön kabel från generator till CDI).
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Osaka (trådstartaren)

#11 » 19:42:13, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

Johanolof

#12 » 21:25:13, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte den kan varva mer än 4000v med original cdi.
Och på vissa trim cdi har jag för mig man kan ha en vippbrytare att ändra om den ska varva fritt eller vara strypt.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor

Mattias Petterson

#13 » 21:31:46, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat så den inte är drevad?
Går de fort blir de svaga och sega
Senast redigerad av Mattias Petterson 23:33:31, 14-06-2022, redigerad totalt 1 gång.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

torbjorn_forsman

#14 » 22:42:54, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, den där ledningen mellan tändmodul och instrumentblock (cluster, stavat clauser i schemat) ... är det signal från tändmodul till varvräknare, eller är det signal från hastighetsmätare till tändmodul för nån form av hastighetsstyrd varvtalsbegränsning?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Osaka (trådstartaren)

#15 » 23:08:42, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Hmm, den där ledningen mellan tändmodul och instrumentblock (cluster, stavat clauser i schemat) ... är det signal från tändmodul till varvräknare, eller är det signal från hastighetsmätare till tändmodul för nån form av hastighetsstyrd varvtalsbegränsning?

Hastighetsmätarn drivs av vajer till framhjulet. Har försökt tyda diagrammet men får ingen rätsida på det och vet inte vad för strömmar som borde komma från svänghjulet annat än växelström ca 30v till regulatorn. Men till tändspolen som väl är sammanbyggd med cdi går det tre ledningar till. En av dem minst måste ju vara att typ ge läget på motorn till tändningen.
Har ingen stroboskopslampa men ska försöka få tag på en.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se