Det är nog ganska säkert en riktig Puch florida och inte en Tomos, Tomos började med att licenstillverka kopior av Puch MS50 i Jugoslavien, men gick ganska fort över till att göra kopior utan nån licens, då fick de en egengjord motor utan fläktkylning. Det är lättaste sättet att skilja dem. Samt att det brukar stå Tomos ingjutet i motorblocket på svänghjulssidan. Tomos motorerna var kända för att ha en dålig
växellåda som lät illa och gick sönder ofta...
Något jag skulle kolla på om jag var du är framgaffeln, den ser misstänkt "rak" ut i förhållande till gaffelkronan. Kan vara bilden som lurar, men om gaffeln peka bakåt så har det troligtvis blivit en knäck uppe under lamphuset nånstans. Ganska lätt hänt på äldre mopeder om man körde i för stora hålor eller körde mot nånting. Inte så roligt isåfall eftersom gaffeln blir rätt opålitlig om den har knäck i sig
Ang motorn så vet jag inte om du har nåt
luftfilter på den, ifall det inte finns så sätt på ett, då får motorn mindre
luft i blandningen och kan gå bättre... Annars rengör förgasaren noga, vet inte om den förgasaren har separat lågvarvsmunstycke, kan isåfall ha kommit smuts i det som magrar ut blandningen. Går den fortfarande dåligt vid gaspådrag då så prova att höja trottelnålen ett steg eller två. Den sitter med ett clips och brukar ha 4-5 olika hack att välja på. Ju lägre hack = högre trottelnål = mer bensin vid gaspådrag. det gör mest skillnad på mellanvarvsregistret, men det verkar ju som det är där problemet ligger
Hade en moped som gick bra på tomgång och full gas, men var trött när man skulle axa, höjde nålen två steg, sen gick den som en dröm
Som redan skrivits med så kan det mycket väl vara dåliga packboxar i vevhuset, vanligt på motorer som stått stilla länge...
Bara några tips, lycka till!