Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Svårstartad varm, Yamaha XT400

12 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om MC här

Ove2022 (trådstartaren)

#1 » 15:09:39, 22-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag har en Yamaha xt400 1982 1cyl 4takt med förgasare som efter att ha haft isär förgasaren gjort rent startar efter cirka 5 kickar, men när den är genomvarm behövs minst 25 kickar för att den skall starta, sedan går den ok igen. Någon idea vad som är felet?
Ove2022
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:49, 20-07-2022
Ort: Lysekils kommun
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Yamaha xt400



RD350

#2 » 19:24:25, 22-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat ventilspelet så ventilerna inte ligger på?
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

rospigg

#3 » 19:28:57, 22-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du ovan, på så vis att du inte lärt dig hojen, eller har den plötsligt blivit dum?
RD´s tips om ventilspel är nog det första att kolla. Hellre för stort spel än för litet.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

dc_lindberg

#4 » 20:11:00, 22-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjyvluft.
Klassiskt problem.
Otätt mellan förgasare och topp.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Lasse A

#5 » 20:31:50, 22-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När den väl startat varm, går den då bra eller bråkar den då oxå?
BM 430 1977, Ferguson TEA-20 1947, BMW K75S 1987, Kawasaki KZ200 1978,
Lasse A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:23, 29-01-2008
Ort: Motala Västra Ny
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

BM425

#6 » 21:22:09, 22-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startar den lättare om ni puttar igång den?
Var med om en Suzuki 4-takt cross som inte gick att kicka igång men att putta igång den gick bra.
Brända, otäta ventiler var orsaken den gången.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

kimmen

#7 » 21:56:36, 22-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försök att snål ställa förgasaren så mycket som möjligt, kolla flottör nivån
Men kolla allt annat först som beskrivets tidigare

Hög CO-halt, då blir dom svårstartade varma
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

AN

#8 » 22:06:04, 22-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Försök att snål ställa förgasaren så mycket som möjligt, kolla flottör nivån
Men kolla allt annat först som beskrivets tidigare

Hög CO-halt, då blir dom svårstartade varma


Varmstartsreglaget på tex Yamaha 426( säkert fler) öppnar väl upp för extra luft, snålare blandning? Om jag inte minns fel. Lite kontrollerad tjuvluft.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#9 » 22:42:54, 22-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Tjyvluft.
Klassiskt problem.
Otätt mellan förgasare och topp.


Stämmer ju bra med den B&S-erfarenhet jag har gjort nu i sommar, även det en encylindrig fyrtaktare om än med sidventiler - en motor som för några år sedan började bli svår att varmstarta och senare blev besvärlig på flera andra sätt, visade sig ha ett insugningsrör som inte satt fast. Efter fastdragning och tätning var alla problem lösta.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#10 » 09:48:06, 23-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kommer inte ihåg hur stosen mellan förgasare och topp ser ut på Hondan, men givet åldern är det säkert en kombi-stos, en del gummi och en del aluminium eller stål, samt en tätande ring mellan stosen och toppen (bara för att krångla till tätningen...).

När man lossar förgasaren från torkat gummi så kommer man -aldrig- att få gummit att täta mot förgasaren igen!
(Se avataren: TYP problem på dem, men så är deras insugsgummit "kylarslang" = billigt!)

Det absolut mest troliga är att gummit i stosen är -stenhårt- !
Är det det, så kan det inte tätat vid återmontage.
DYRT!

OBS!
TS skrev, och jag tar de orden ordagrant:
- fungerade
- tog bort förgasaren
- rengjorde förgasare
- återmonterade
=> får inte åter den gång som var innan

Visst, vi skulle kunna ställa frågor om själva förgasaren och rengöringen av den, men... den som plockar isär en förgasare och gör ren den, har inte tummen mitt i handen.
Kvarstår:
- vad skiljer innan och efter?
Kända egenskaper:
- gummi torkar (fast), blir hårt och stelnar
- gummi upphör med att vara mjukt, följsamt och flexibelt över tid
Slutsats:
- lossar man något som torkat fast i gummi, så kommer gummit efter det att inte kunna täta igen...

Hur jag vet detta?
...kört Suzuki GS850GN, Kawasaki Z400 J-3, Honda CX500C, och BMW /7 totalt kring 50 000 mil, året runt,... "I've been there - done that"

BMW /5-7 har just detta med torkade insugsgummin som en -egenskap-. Innan man förstår att det är de som läcker... "Beckomberga nästa!"...
Eftersom gummit är armerat så är det vanligaste problemet med tjyvlyft att gummit spricker, ser bra ut, känns bra, osv, men läckan går horizontalt inne i "slangen". När slangen blir varm ökar läckans storlek och det blir omöjligt att synkronisera förgasarna, ställa tomgången, osv, till detta kommer att när man kompenserar för den delen så får man startproblem också.
Är skadan/otätheten större, då får man -exakt- det beskrivna problemet. Det som TS ännu inte skrivit är att när han väl får igång motorn så "rusar" tomgången, eller... kanske snarare oscillerar med kraftigt ökat varvtal.

Gällande ventiler.
Alltid bra att kolla ventilspelet, när man ändock håller på :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ove2022 (trådstartaren)

#11 » 11:14:04, 23-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för många tips, bakgrunden är att den var svårstartad även kall när jag köpte den. Numera startar den på 3-5 kickar när den är kall dock 25-30 kickar när den är varm. när den väl startar så går den fint på tomgång och andra varvtal också.
Har kollat ventilerna och ökat spelet till max toleransen. Eftersom den är 40år så är gummit i stoserna mellan förgasare och cylinder stenhårda som backelit. Får börja med att beställa nya. Mvh Bengt-Ove

1 person gillar det här inlägget.
Ove2022
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:49, 20-07-2022
Ort: Lysekils kommun
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Yamaha xt400

toker

#12 » 13:02:48, 23-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom finns i alla fall att köpa nya och har för mig det är samma till XT550 men var rädd om anslutningen mellan förgasare och luftburk för dom finns inte nya och beg är väldigt eftersökta. Har en Xt400 som jag skruvat lite med har verkstads manual till XT550 i stort sett samma motor samt reservdels lista till XT400 om du behöver så bör det funka skicka via mejl.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se