Jag kommer inte ihåg hur stosen mellan
förgasare och topp ser ut på Hondan, men givet åldern är det säkert en kombi-stos, en del gummi och en del aluminium eller stål, samt en tätande ring mellan stosen och toppen (bara för att krångla till tätningen...).
När man lossar förgasaren från torkat gummi så kommer man -aldrig- att få gummit att täta mot förgasaren igen!
(Se avataren: TYP problem på dem, men så är deras insugsgummit "kylarslang" = billigt!)
Det absolut mest troliga är att gummit i stosen är -stenhårt- !
Är det det, så kan det inte tätat vid återmontage.
DYRT!
OBS!
TS skrev, och jag tar de orden ordagrant:
- fungerade
- tog bort förgasaren
- rengjorde förgasare
- återmonterade
=> får inte åter den gång som var innan
Visst, vi skulle kunna ställa frågor om själva förgasaren och rengöringen av den, men... den som plockar isär en förgasare och gör ren den, har inte tummen mitt i handen.
Kvarstår:
- vad skiljer innan och efter?
Kända egenskaper:
- gummi torkar (fast), blir hårt och stelnar
- gummi upphör med att vara mjukt, följsamt och flexibelt över tid
Slutsats:
- lossar man något som torkat fast i gummi, så kommer gummit efter det att inte kunna täta igen...
Hur jag vet detta?
...kört Suzuki GS850GN, Kawasaki Z400 J-3, Honda CX500C, och BMW /7 totalt kring 50 000 mil, året runt,... "I've been there - done that"
BMW /5-7 har just detta med torkade insugsgummin som en -egenskap-. Innan man förstår att det är de som läcker... "Beckomberga nästa!"...
Eftersom gummit är armerat så är det vanligaste problemet med tjyvlyft att gummit spricker, ser bra ut, känns bra, osv, men läckan går horizontalt inne i "slangen". När slangen blir varm ökar läckans storlek och det blir omöjligt att synkronisera förgasarna, ställa tomgången, osv, till detta kommer att när man kompenserar för den delen så får man startproblem också.
Är skadan/otätheten större, då får man -exakt- det beskrivna problemet. Det som TS ännu inte skrivit är att när han väl får igång motorn så "rusar" tomgången, eller... kanske snarare oscillerar med kraftigt ökat varvtal.
Gällande ventiler.
Alltid bra att kolla ventilspelet, när man ändock håller på