Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Peugeot moppe Speedfight 4 trögstartad

9 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om MC här

Gunnar i Sörby (trådstartaren)

#1 » 21:36:01, 02-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett barnbarn har en Peugeot Streetfight 4 moppe. Den är trögstartad när den stått still en dag. Flera kompisar har liknande problem. Man får köra startmotorn bortåt 1 minut för att få igång motorn.
Verkar vara bränsleproblem (bytte tändstift för säkerhets skull, men ingen skillnad)
Bensintanken sitter lägre än förgasaren, så man kan ju misstänka bränslepumpen.
Lossade slangen till förgasaren: Det tar 15-20 sekunder med startmotorn innan bränsle kommer fram, sedan 20 sekunder till innan förgasaren har så mycket bränsle att motorn börjar tända. Efter det går moppen problemfritt, startar direkt om den varit avstängd en kortare stund, men nästa morgon är den lika segstartad igen.
Inga tecken att bensin läcker utåt, men troligen rinner all bensin tillbaka till tanken.

Vet någon maskinist hur man löser detta ?
Gunnar i Sörby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:00:10, 12-11-2014
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X, MF 165, MF 550 med Bergsjö 910, BM 650 med Ålö Quicke 3260, Wain-Roy traktorgrävare



torbjorn_forsman

#2 » 21:56:59, 02-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startar den lätt med startgas?
Är det en tryckstyrd bränslepump, dvs tryckvariationerna i motorns vevhus används för att få membranet att röra på sig?

På snöskotrar är det inte alls ovanligt att sådana bränslepumpar krånglar. Ett klassiskt fel är att någon vattendroppe har blivit liggande i pumpen och fått sätena för backventilerna att ärga och bli ojämna. I kyla kan pumpen sluta fungera helt och hållet om en stor vattendroppe har frusit till. Det kan också hända att iskristaller nöter hål på membranet. Repsatser för bränslepumpar är storsäljare hos den branschens reservdelsnasare.
Kolla också att slangen mellan vevhus och pump är hel - perfekt tät och inte igensvälld eller något sånt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Gunnar i Sörby (trådstartaren)

#3 » 21:32:33, 06-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade ingen startgas, men jag fyllde förgasaren manuellt i förväg, kanske startade den något snabbare.
Ja, pumpen är tryckstyrd, men från insugningsröret. Motorn är 4-takt. Pumpen ger 0,1-0,15 bar och trycket sjunker mycket sakta, tar 1-2 timmar att sjunka till hälften (då står väl lite luft i manometerslangen, men membranet är väl OK då).
"Drivslangen" från insugsröret till pumpen känns OK när man suger i den, men skall väl bytas för säkerhets skull.
Efter dessa tester börjar jag tvivla på min tes om pumpfel!
Motorn är modernt komplicerad med lambdasond. Vid förgasaren sitter två magnetventiler (tror jag) som kopplar atmosfärluft till var sin port på förgasaren.
Det finns ingen choke. Kan magnetventilerna ingå i en kallstartfunktion?



Bild
Gunnar i Sörby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:00:10, 12-11-2014
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X, MF 165, MF 550 med Bergsjö 910, BM 650 med Ålö Quicke 3260, Wain-Roy traktorgrävare

G-son

#4 » 21:45:58, 06-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så länge den inte stått oanvänd i månader eller man dränerat förgasaren startar den finfint på soppan som redan finns i förgasaren, inget bekymmer att det tar lite tid för kranen att öppnas.

Har råkat på flera äldre Peugeotscootrar med gurtnerförgasaren där luftskruven (som reglerar bränsleblandningen på tomgång) ofta har specialskalle för att vanligt folk ska ge fan i att justera den, skruven verkar vibrera ut över tid så till slut hamnar den för långt ut och motorn blir mycket svårstartad kall. I samtliga fall löstes problemet genom att skruva in luftskruven - eller snarare genom att pilla ut den med en näbbtång, kapa ett mejselspår i så den går justera med vanlig skruvmejsel, och sedan sattes den tillbaka. Runt 1½ varv från botten brukar vara ett bra utgångsläge på de flesta småförgasarna.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

G-son

#5 » 21:47:52, 06-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ser jag bilden, detta är en helt annan förgasare, men inställningarna på den kan ju vara det som behöver ordnas även på denna.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

G-son

#6 » 21:50:09, 06-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gunnar i Sörby skrev:Det finns ingen choke. Kan magnetventilerna ingå i en kallstartfunktion?

Ser ut att sitta en elektrisk choke uppe till höger. Oftast chokar dom så länge dom är kalla, elen går bara till ett värmeelement i choken som långsamt värmer upp den när motorn startat.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

tracker

#7 » 21:57:32, 06-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Gunnar i Sörby (trådstartaren)

#8 » 18:55:35, 08-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var automatchoken som hade fastnat, ventilen var permanent stängd och gav alltså ingen extra bensin vid kallstart.
Efter rengöring testade jag att lägga på spänning och då kröp nålen fram några millimeter.
Moppen startade direkt efter detta.
Misstanken mot bensinpumpen berodde nog på att moppen stått oanvänd länge, nästa dag kom bensin direkt.
Tack för tipsen!

5 personer gillar det här inlägget.
Gunnar i Sörby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:00:10, 12-11-2014
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X, MF 165, MF 550 med Bergsjö 910, BM 650 med Ålö Quicke 3260, Wain-Roy traktorgrävare

Micke_fixar

#9 » 21:51:34, 08-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där chocken är justerbar. Just de där mopederna är svårstartad så fort det är kallare än 5 grader ute. Startar enklare med kicken än med batteri.
Micke_fixar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:06, 21-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Abene VHF3, Storebro GK195, BM 350-H10, BM 350, BM G612.


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se