Att mäta på växelspänningen från en sådan statorlindning med en billig digitalmultimeter säger egentligen ingenting. Spänningen är ju säkert långt från sinusformad, i synnerhet om batteriet är fulladdat och tyristorerna i spänningsregulatorn kortsluter bort en del av varje halvperiod i växelspänningen, och vad multimetern visar säger då mer om hur den är konstruerad än om vad det egentligen är för spänning.
Dessutom är ju många multimetrar bara kalibrerade för att visa rätt vid 50-60 Hz nätfrekvens när man mäter växelspänning. Det ser ut som om den här statorn är 12-polig, och alltså ger 6 växelspänningsperioder per varv. Om vi t ex antar att motorn går 1200 r/min, alltså 20 r/s på tomgång, så blir frekvensen redan då 120 Hz.
Med så grov tråd i statorn som i den där, så kan man nog utesluta "osynliga" avbrott. Och om det skulle finnas kortslutna varv i någon spole, skulle den snabbt bli så varm att det syns att isoleringen är bränd. Vi kan nog utgå från att statorn är felfri.
Har du
elschema för maskinen?