Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Sym jet som tappat gnistan efter vintervila.

13 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om MC här

Ingoberra (trådstartaren)

#1 » 19:47:35, 08-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kompisens euro x har ingen gnista längre. Trodde det berodde på nån ärjad kontakt men alla väsentliga ser ok ut. Tändspolen får jag riktiga mätvärden på så den är nog ok. Statorn är jag osäker på. Triggern verkar ok. Imellan grön å vit får jag 0.9ohm. Imellan kabel å jord nada. Imellan kablar under startförsök strax under 11v. Brukar ju vara fler kablar ifrån statorn än 2.
Bild
Bild
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206



G-son

#2 » 21:15:44, 08-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En enda lindning som inte är ansluten till jord? Låter rätt så långt då. Kan användas när man vill helvågslikrikta all ström från generatorn, för att köra allt på likström.

Det antyder att även CDIn går på 12V från batteriet, och kan få svårt att fungera utan ett friskt och laddat batteri.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Ingoberra (trådstartaren)

#3 » 21:24:29, 08-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte mätt batteriet men startmotorn har bra snurr iaf. Får prova å kicka så kanske elektroniken får bättre förutsättningar å ge gnista
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

G-son

#4 » 22:58:39, 08-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värt ett försök, men är det bra snurr på elstarten är den biten antagligen okej.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#5 » 00:11:41, 09-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att om det är något enstaka kortslutet varv i tändspolen eller triggerspolen, så märks det ingen större skillnad på resistansen vid ohmmätning men den kan ändå bli helt oanvändbar för sin funktion i ett tändsystem. Ska man mäta på dem så måste man mäta induktans och förlustfaktor med t ex RCL-mätare eller mätbrygga.

Har du tillgång till oscilloskop?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ingoberra (trådstartaren)

#6 » 16:59:16, 09-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med nyladdat batteri får jag ut 11,5v på statorkablarna. Det låter lite. Hittade några ärjade stift i kontakten till voltregulatorn men rengöring gav inget resultat. Ny stator går på 1300 spänn då det bara verkar finnas org å välja på. Nej inget osciloskop att tillgå.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

torbjorn_forsman

#7 » 17:08:29, 09-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att mäta på växelspänningen från en sådan statorlindning med en billig digitalmultimeter säger egentligen ingenting. Spänningen är ju säkert långt från sinusformad, i synnerhet om batteriet är fulladdat och tyristorerna i spänningsregulatorn kortsluter bort en del av varje halvperiod i växelspänningen, och vad multimetern visar säger då mer om hur den är konstruerad än om vad det egentligen är för spänning.
Dessutom är ju många multimetrar bara kalibrerade för att visa rätt vid 50-60 Hz nätfrekvens när man mäter växelspänning. Det ser ut som om den här statorn är 12-polig, och alltså ger 6 växelspänningsperioder per varv. Om vi t ex antar att motorn går 1200 r/min, alltså 20 r/s på tomgång, så blir frekvensen redan då 120 Hz.

Med så grov tråd i statorn som i den där, så kan man nog utesluta "osynliga" avbrott. Och om det skulle finnas kortslutna varv i någon spole, skulle den snabbt bli så varm att det syns att isoleringen är bränd. Vi kan nog utgå från att statorn är felfri.

Har du elschema för maskinen?

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ingoberra (trådstartaren)

#8 » 18:09:57, 11-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen regulator är ansluten vid mätning. Mäter på lösa tåtar ifrån statorn.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

torbjorn_forsman

#9 » 19:54:44, 11-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är säkert i sin ordning att det inte blir högre spänning än så vid det låga varvtalet vid startförsök. Om statorn är obelastad, så ökar ju spänningen i samma proportion som motorvarvtalet.
Om vi skulle anta att det är en ren sinusspänning med effektivvärdet 11,5 V, så blir ju toppvärdet 11,5 x √2 = 16,26 V. Även om vi drar bort ett par diodspänningsfall från den spänningen, så skulle det räcka till för batteriladdning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ingoberra (trådstartaren)

#10 » 21:30:39, 11-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån tändspole borde jag kunna låna av nån. Å chansköpa en cdi box verkar hamna på 3-400. Nån annan ide har jag nog inte.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

torbjorn_forsman

#11 » 21:43:01, 11-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du hade haft tillgång till oscilloskop (kanske finns någon oscilloskopägare i dina trakter som kan kidnappas för projektet), så hade du kunnat kolla dels att det kommer pulser från triggspolen och dels om det kommer pulser från CDI till tändspole.
Kan du få upp triggspole och tändspole till Sundsvall på något sätt, så skulle jag kunna kolla dem med RCL-mätare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ingoberra (trådstartaren)

#12 » 15:21:55, 23-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har chansbeställt en cdibox som finns å hämta ut så fort en passande sommarförkylning lämnar min kropp
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

Ingoberra (trådstartaren)

#13 » 21:58:21, 25-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny cdi monterad utan resultat. Tänk om man hade en likadan å låna grejer ifrån va lätt felsökning skulle va.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se