Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

BMW F650GS -04

8 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om MC här

forddaniel (trådstartaren)

#1 » 21:33:40, 14-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer en kille med problem, hoppas det finns någon med bra idéer.
BMW F650GS -04 Det är en encylindrig motor med torrsumpsmörjning och insprutning.
Problemen börjar med att oljevolymen i oljetanken ökar. Det är inte vatten för då brukar det bildas emulgering och oljan blir grå, den enda närvarande vätska som kan späda oljan är då bensin. När motorn är varm och på tomgång så händer det att oljetryckslampan tänds. Tänker att det kan bero på att oljan späds och blir tunnare och den kan då inte hålla oljetrycket. När jag kollar stiftet så ser den inte ut att ha gått för fett så varför späder den bensin i oljan? Jag tycker att den svarar bra på gasen och går som den ska. Kan möjligen ligga och rycka lite vid jämn gas.
Efter en runda så kan det också ligga skum i oljetanken.
Har någon en ide eller erfarenhet av något liknande så är jag tacksam.
Skulle också behöva tillgång till en verkstadshandbok för denna och någon har en länk.
forddaniel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:43, 19-12-2010
Ort: Robertsfors
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: med flera



torbjorn_forsman

#2 » 21:28:33, 15-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problem med vevhusventilationen så att bensinångorna aldrig ventileras ut ur vevhuset till insugningsröret utan blir kvar där?
På en- och tvåcylindriga fyrtaktare krävs ju någon form av backventil eller styrd slidventil i vevhusventilationen, så det finns många felkällor som den som är van vid flercylindriga motorer aldrig tänker på.

Kommer motorn upp i full arbetstemperatur eller går den lite väl kall (t ex pga korta körningar eller trasig termostat)?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

forddaniel (trådstartaren)

#3 » 18:39:07, 16-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset Torbjörn, ska kolla vevhusventilationen när det blir en stund över.
forddaniel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:43, 19-12-2010
Ort: Robertsfors
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: med flera

Eje Forsmark

#4 » 20:30:02, 16-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Till 90% så är det vacum kranen som inte håller tätt och då rinner det ner bensin i oljan genom förgasare och vidare via kolv ner i oljan. Väldigt vanligt på 80tals hojar. Stanna motorcykeln och ta loss bränsleslangen antingen vid tanken (bättre) eller vid förgasare. Kranen ska vara tätt när motorn inte går.
Eller har du kranen ställd på ett läge som kallas prim då rinner också bränslet rakt igenom o då hamnar den i oljan. Lågt oljetryck varm på tomgång tyder på tunn/utspädd olja.
Skummet beror troligen på att bensinen dunstar i oljan när den är riktigt varm
Användarvisningsbild
Eje Forsmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb

Eje Forsmark

#5 » 20:45:35, 16-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Eje Forsmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb

forddaniel (trådstartaren)

#6 » 22:08:51, 16-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för länken. :-)
Motorn har insprutning och tanken är lågt liggande, så det är nog inte det felet. Men det hade varit enkelt om så varit fallet. :-)
Fick ett tips som jag inte kollat upp än och det är om vevhusventilationen blivit tät. Övertryck i vevhuset skulle kunna vara orsaken till de bubblor jag kan se på den returpumpade oljan från torrsumpen.
forddaniel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:43, 19-12-2010
Ort: Robertsfors
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: med flera

Ivar Risslén

#7 » 22:56:57, 16-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att det blir bubblor i returoljan är inte onormalt då returpumpen har större kapacitet än den som trycker in oljan i motorn. Hade den inte det så skulle motorn fyllas av olja efter ett tag. Men att det blir mer olja är inte normalt. Tappa ur oljan och lukta på den om det luktar mycket bensin och fyll på ny olja sedan.

Jag har varit ut för samma saken gång för länge sedan. Det var på en VW 1600 TLE som hade fått för sig att det var kallstarter för jämnan och gick på kallstartläget med mer bränsle. Felet på den var att det fanns en givare som kände av vakuumet i insuget att det var lågt. Men den hade ett helt annat insprutningssystem än vad en en-cylindrig BMW från -04 har.
Finns det något diagnos uttag för att kolla insprutningssystemet på den? Du får ta ett snack med någon verkstad som har vana från cykeltypen.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

forddaniel (trådstartaren)

#8 » 07:14:33, 17-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, tänker att jag måste ta mig iväg och få gjort en diagnos på den. Får återkomma om resultatet.
forddaniel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:43, 19-12-2010
Ort: Robertsfors
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: med flera


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se