Det är bytt
avgassystem till annat än original, eller? Redan detta tror jag kan vara nog för att det krävs ombestyckning. Hur är det med förgasaren, är den också bytt, eller inte? Hur är det med bestyckningen, är det original eller nåt annat?
Då jag bytte ljuddämparna på min CB250N (fyrtakt som väl ska vara mindre känsligt) som då var original, fick jag bestycka upp både båda huvudmunstyckena och även höja nålen med brickor (
saknar spår för justering) för att den skulle gå och få gassvar, detta var på en 4-taktare och endast med att byta ljuddämparna till öppnare dämpare.
En med lite erfarenhet brukar ju höra om den går fett och bluddrar och fyrtaktar eller går snålt och stupar och tokvarvar. Jag skulle chansa på att den går snålt då den inte orkar om det inte är nåt med variatorn eller att man flyttat effektregistret så att variatorn växlar för fort så motorn inte orkar upp i varvtalsområdet där effekten finns.
Jag har lärt mig att man ska köra minst 20 sek på med jämn gas dödamotorn utan att rör gasen och sen ut med stiftet och kolla det. Kör på, full, 3/4, 1/2 och 1/4 gas och kolla stiftet så får man ett hum om hur den går i respektive register. Men varmkör jag skulle inte starta och dra fullt i 30 sek med en iskall motor.
I ditt fall skulle jag göra drastiska åtgärder, byta till ordentlig stort huvudmunstycke eller testa utan, höja nålen till max, vad händer då under belastning? Men gör bara en ändring i taget så du vet vad som händer då du ändrar nåt. Blir det bättre eller sämre får du ju en hint om åt vilket håll du ska gå mer eller mindre soppa. Att motorn varvar mer med hjulet i luften med för snål blandning är väl helt normalt, obelastad på stödet skulle jag tro att den precis ska börja fyrtakta vid maxvarv,
Vet inte hur det är med moppar men jag har kört min Honda utan huvudmunstycke i en Keihin CR33 för att försäkra mig om att den fick nog med
bränsle genom nålmunstycket på fullgas, den gick hur bra som helst upp till runt 3/4 gas sen surade ner sig.
Bra att veta är att i grova drag påverkar huvudmunstycket från 3/4 till fullgas, trottelnålen från 1/4 till 3/4 gas och lågfartsmunstycket och
luft eller bränsleskruv från tomgång till 1/4 gas. Det kan vara så att om den går för snålt i mellanregistret så orkar den inte upp i varv även om huvudmunstycket är lagom stort.
Känner du nån med erfarenhet av tvåtaktare som kan komma och hjälpa dig? Alternativt posta videor här på hur den går under belastning.