Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Moped som inte startar, senare varvar inte som den ska.

98 inlägg • Sida 7 av 7
Snacka om MC här

Murre o2

#91 » 14:21:32, 09-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varvar den bra, svarar på gasen fint obelastad och inte ryker mycket men saknar ork när den är belastad så tyder det inte på förgasar fel utan otät motor/dåligt komp. Detta baserat på min erfarenhet... Vet sådana som haft liknande fel och blivit av med dem när de bytt till ny cylinder och kolv men det kan finnas andra orsaker också.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



SwedEh

#92 » 16:43:15, 09-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du nämnde nåt om att du bytt förgasare till en som du rengjort mm och då funkade allt bättre.. Har du nåt filter på bränsleslangen?

Tiden före första inlägget.. fungerade den som den skulle då? Är koppling och variator i ordning? Ifall den greppar för tidigt kommer mopeden inte att orka speciellt mycket om den inte kommer upp i åtminstone någorlunda hyfsat varvtal.. Har du testat att ha den på centralstödet, starta och gasa så den varvar max, och då bromsa bakhjulet? alternativt köra den i en utförsbacke så den kommer upp i varv, eller ha nån frivillig som springer och styr på.. M.a.o är den lika orkeslös när den har högre varv som när du försökt köra med den?
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

Volvot24

#93 » 17:59:19, 09-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Fick en gång en Yamaha FS1.
På den satt en trimcylinder, 3.5 eller 5 hp.

Den uppförde sig ungefär som TS beskriver.

Frågade ortens speedwayförare Lillebror om detta.

Svaret var: sätt på original enhästars originalcylindern. Den kommer att passa ditt åkande perfekt.

Så gjorde jag. Och blev nöjd. Gjorde lätt 50 km/tim. Och lättstartad.

Grejjen med många trimcylindrar skulle visst vara att avgasporten var placerad högre, närmre toppen. Även så på många enhästars av ej originalutförande. Detta var Lillebrors förklaring.
Mätte och så var det.

Sådana cylindrar funkar om man har rätt bestyckning och rätt "motstånd" i avgassystemet, på ett smalare register.
Men motorn har inget bottendrag.


- Kände en som höll på med sånna små speedbåtar, typ galoscher eller vad det heter, ca 3 meter långa.
Hårt trimmade 2-taktare, flercylindriga. Kördes en SM-tävling på sjön här hemma.

Det var två spakar i dessa. En för gasen och en för att justera längden på avgassystemet. Alltså avstämning av avgassystemet till ett visst smalt varvtalsregister, när man väl fick upp farten. Var ett jädrans bluddrande på lågvarv.
Själva starten var spektakulär.

Han demonstrerade detta vid ett tillfälle.... Hördes när motorn toppade under gång.
Riktigt tjöt på högvarv.

Så, originalcylinder kolv och originaldämpare /avgassystem, med original innanmäte, är mitt tips.

Snubben med båten typ den på bilden hette Permdahl.
Bild

.
Senast redigerad av Volvot24 18:49:28, 09-08-2023, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24

#94 » 18:42:15, 09-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Själv hade jag en RC-båt, Offshore. För 50 år sedan.
Radiostyrd med en Webra Speed 61, d vs 10 ccm. Metanol, glöstiftsmotor. Snörstart.

Den blev utrustad med avstämd pipa. Från 2 hk till nära 3! Inom ett smalt register.
Vet att jag körde ifrån en HT-båt som vid tillfället gick i 40 knop!

Mycket labbande med totallängd på avgassystemet, bränslemängd och propellerstorlek.

Råkade köra rakt genom sidan på en dukklädd faltkajak, canadesare för väl 25 000 på den tiden.
Puuuh.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

busse

#95 » 22:44:55, 12-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bytt avgassystem till annat än original, eller? Redan detta tror jag kan vara nog för att det krävs ombestyckning. Hur är det med förgasaren, är den också bytt, eller inte? Hur är det med bestyckningen, är det original eller nåt annat?

Då jag bytte ljuddämparna på min CB250N (fyrtakt som väl ska vara mindre känsligt) som då var original, fick jag bestycka upp både båda huvudmunstyckena och även höja nålen med brickor (saknar spår för justering) för att den skulle gå och få gassvar, detta var på en 4-taktare och endast med att byta ljuddämparna till öppnare dämpare.

En med lite erfarenhet brukar ju höra om den går fett och bluddrar och fyrtaktar eller går snålt och stupar och tokvarvar. Jag skulle chansa på att den går snålt då den inte orkar om det inte är nåt med variatorn eller att man flyttat effektregistret så att variatorn växlar för fort så motorn inte orkar upp i varvtalsområdet där effekten finns.

Jag har lärt mig att man ska köra minst 20 sek på med jämn gas dödamotorn utan att rör gasen och sen ut med stiftet och kolla det. Kör på, full, 3/4, 1/2 och 1/4 gas och kolla stiftet så får man ett hum om hur den går i respektive register. Men varmkör jag skulle inte starta och dra fullt i 30 sek med en iskall motor.

I ditt fall skulle jag göra drastiska åtgärder, byta till ordentlig stort huvudmunstycke eller testa utan, höja nålen till max, vad händer då under belastning? Men gör bara en ändring i taget så du vet vad som händer då du ändrar nåt. Blir det bättre eller sämre får du ju en hint om åt vilket håll du ska gå mer eller mindre soppa. Att motorn varvar mer med hjulet i luften med för snål blandning är väl helt normalt, obelastad på stödet skulle jag tro att den precis ska börja fyrtakta vid maxvarv,

Vet inte hur det är med moppar men jag har kört min Honda utan huvudmunstycke i en Keihin CR33 för att försäkra mig om att den fick nog med bränsle genom nålmunstycket på fullgas, den gick hur bra som helst upp till runt 3/4 gas sen surade ner sig.

Bra att veta är att i grova drag påverkar huvudmunstycket från 3/4 till fullgas, trottelnålen från 1/4 till 3/4 gas och lågfartsmunstycket och luft eller bränsleskruv från tomgång till 1/4 gas. Det kan vara så att om den går för snålt i mellanregistret så orkar den inte upp i varv även om huvudmunstycket är lagom stort.

Känner du nån med erfarenhet av tvåtaktare som kan komma och hjälpa dig? Alternativt posta videor här på hur den går under belastning.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

sundrik (trådstartaren)

#96 » 11:11:21, 30-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag plockade isär motorn igen. Likaså förgasaren och reedventil.
Satte ihop allt. Mätte kompression. Samma som tidigare.

Men det går mycket bättre. Nu sist testa med att sätta i munstycke till förgasaren som var föreskriven i manualen.
Tycker den går som den ska nu.

Men jag vet inte vad felet var. Vilket är irriterande.
Den accelererar väldigt bra och toppar på 60 km/h med allt original. Tycker det är för fort för en 45km/h moped.

Tack alla för era idéer, förslag och ovärderliga kunskap.
Jag har lärt mig mycket!

3 personer gillar det här inlägget.
sundrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:13, 16-05-2020
Ort: Bohuslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21 1952

Jac

#97 » 19:50:49, 30-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sett mekare på tuben som ger upp att rengöra en gammal förgasare och köper en ny istället. Att göra rent en förgasare verkar inte vara så enkelt som man tror
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

torbjorn_forsman

#98 » 20:36:45, 30-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns alltid en till synes oväsentlig kanal till, som råkar vara igentäppt. Eller någon ipressad plåtplugg som har ramlat bort som man inte uppmärksammar om man inte vet att den ska finnas där. Eller munstycken som man nöjer sig med att hålla upp mot ljuset och se att det lyser igenom, men vad man inte ser är att halva arean ändå är blockerad av något skräp. Sånt upptäcker man inte förrän man tittar på dem i mikroskop eller med en bra lupp. Munstycken med en lång "hals" på ena eller båda sidorna av strypningen är också lömska, det kan sitta skräp i halsen som man inte upptäcker vid en snabb anblick och som bara väntar på att få en chans att lossna och sätta igen.

Risken att behöva ge upp med en förgasare är mindre om man har bra förutsättningar för rengöring och avsyning - bra lyse och synhjälpmedel, tryckluft, tvättvätskor som är lämpliga för att lösa upp den sorts smuts som har satt igen just den aktuella förgasaren - där kan man inte dra alla fall över en kam, ultraljudstvätt osv osv.
Och inte minst - åtminstone om det är en mer komplicerad eller okänd typ av förgasare - bör man ha läst på om den i VHB i förväg så man har klart för sig vad alla "onödiga" smådetaljer är bra för.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se