Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Moped som inte startar, senare varvar inte som den ska.

98 inlägg • Sida 1 av 7
Snacka om MC här

sundrik (trådstartaren)

#1 » 11:44:32, 15-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Har en Peugeot Speedfight 2 från 2007 som inte startar.

Verkar inte ens tända.
Detta har jag gjort hittills.
* Kollat tändstift. Bra gnista. Även bytt till nytt.
* Bytt CDI-box.

Tycker inte tändstiftet blir blött. Eller att jag blir fuktig om handen om jag täcker luftintag på förgasaren. Får bensin fram till förgasaren.
* Testat med startgas i luftintag, men ingenting. Tycker inte det suger nämvärt heller.
* Bytt förgasare. Testat igen med startgas. Ingen tändförsök alls.

Vette fasen vad det kan vara när jag har gnista men den inte ens tänder med startgas.

Tips mottages gärna på vad mer jag kan felsöka eller byta ut.
sundrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:13, 16-05-2020
Ort: Bohuslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21 1952



torbjorn_forsman

#2 » 21:22:26, 15-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon trasig gummikrök, lös insugningsfläns eller liknande mellan förgasare och motor?
Ljuddämparen igensotad?
Topplocks- eller cylinderfotmuttrar lösa? I så fall får man kanske räkna med att byta motsvarande packning också.
Är det tvåtakt eller fyrtakt?

Om tvåtakt: är reedventilen i ordning och packboxarna vid vevaxeländarna hela? Dåliga packboxar märker man ofta på att det är oljigt eller sotigt på tändplattan respektive bakom primärvariatorn. Kolven skuren eller fått brännhål? Kan ev gå att se genom avgasporten eller tändstiftshålet.

Om fyrtakt: Rör sig ventilerna som det ska och finns det normalt spel på både avgas- och insugsventil?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

G-son

#3 » 01:18:04, 16-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra kompression?
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

magloman

#4 » 01:44:22, 16-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis. Måste fattas kompression.
Sliten kolv o ring kanske. Hur uppstod felet?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

sundrik (trådstartaren)

#5 » 11:29:12, 16-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har mätt kompression. Visar ~7,3 Bar / ~7,2 kg/cm² / 105 PSI

Google ger varierande svar. Men många säger att det är för lite och bör ligga 10-12 Bar.
Jag tar och byter kolv och kolvringar till att börja med.
sundrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:13, 16-05-2020
Ort: Bohuslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21 1952

G-son

#6 » 11:56:26, 16-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla skicket på grejerna först och avgör vad som ska bytas sedan. En ny kolv i en dålig cylinder gör ingen glad.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

sundrik (trådstartaren)

#7 » 13:33:01, 16-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset. Ett paket med cylinder och kolv kostade inte så mycket. Så jag beställde det istället.
sundrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:13, 16-05-2020
Ort: Bohuslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21 1952

G-son

#8 » 13:48:35, 16-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland ett bra val, ibland inte. De billiga cylindrarna brukar vara "kopior" av originalet, ibland med fel form/storlek/placering på portarna så dom inte går som dom borde. Lurigt med dagens kinesiska delar.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

sundrik (trådstartaren)

#9 » 15:48:13, 16-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg att det fanns kit för 400kr utan namn på tillverkare.
Sen fanns det för 700kr med namnet Carenzi. Men jag köpte ett kit för 1400kr med namnet Malossi.

Jag vet ingenting om dessa märken. Så jag köpte det dyrare. Men jag tyckte ändå det var billigt.
sundrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:13, 16-05-2020
Ort: Bohuslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21 1952

mats757

#10 » 18:02:59, 16-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Malossi gör väldigt fina grejer. Polini lika så.
Du kommer inte att bli missnöjd.
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125

G-son

#11 » 20:35:00, 16-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, Malossi är en känd tillverkare, främst av trimdelar. Det är grejerna med okända namn som man kan vänta sig mest problem med.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

OlleGunnar

#12 » 13:28:12, 17-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

I startinlägget skriver du att du har "bra gnista". Hur mäter du detta?
Kollar du att du får gnista i ett inkopplat tändstift i vanliga luften?

Detta är inte tillräckligt. Då du i cylindern komprimerat luften ökar luftens elektriska hållfasthet påtagligt.
Om du har tillräckligt bra tändsystem för att ge gnista i cylindern där du komprimerat luften till kanske åtta gånger större
densitet så är elektriska hållfastheten också ca åtta gånger högre.
D.v.s. om stiftet skall ha tändstiftgapet 0,5 mm måste du kunna klara av att få minst en 4 mm lång gnista i vanlig luft.
Har motorn högre kompression måste du kolla med ändå större gnistlängd.

Har du kortslutningar mellan varv i högspänningslindningen kan du få en gnista med ungefär rätt energi men den saknar spänning för att klara tillräckligt gnistgap.
OlleGunnar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:06, 07-11-2022
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24

#13 » 16:57:54, 17-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Gnista vid fel tillfälle?

Kan det ju bli om krysskil eller annan låsning mellan svänghjul och vevaxel är trasig.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

sundrik (trådstartaren)

#14 » 19:23:17, 19-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag bytt cylinder och kolv-kit.
Efter bytet så är kompressionen 8,5 kg istället för 7,3 med gamla. Alltså långt ifrån vad andra forum påstod om 11 kg.

Den startade inte efter bytet heller. Men tändstiftet blev fuktigt. Inte heller med startgas gick den igång.
Jag såg dock att det puffade ut avgaser ur luftintaket på förgasaren.
Började misstänka att det är stopp i avgasröret. Så jag lossar den från cylindern. Då går den igång direkt.
Så det är antingen tvärstopp i avgasröret eller att den inte orkar trycka ut något.

Nu går den på tomgång. Men vid gaspådrag så dör den. Känns som otillräckligt flöde fram med bensin eller något med luftblandningen.

Det sitter en bensikran som är sån vakummstyrd. Jag funderar på om det kan vara den.
sundrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:13, 16-05-2020
Ort: Bohuslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21 1952

G-son

#15 » 19:27:10, 19-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla skicket på reedventilen. Är den dålig kan det trycka ut baklänges genom förgasaren.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se