Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Moped som inte startar, senare varvar inte som den ska.

98 inlägg • Sida 6 av 7
Snacka om MC här

torbjorn_forsman

#76 » 22:51:06, 07-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är elstyrd choke, brukar den bygga på en vaxtermostat eller liknande som värms upp av ett elektriskt värmeelement. Kolla att den får spänning när motorn är igång, prova att lägga på spänning från annan spänningskälla och kolla att den rör på sig inom någon minut.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



sundrik (trådstartaren)

#77 » 22:57:41, 07-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående kompression så har jag hittat detta i verkstadsmanualen
Compression ratio ......................................... 6.6 to 1


Med denna kalkylatorn blir det 97 PSI
https://calculator.academy/compression-ratio-to-psi-calculator/

97 PSI är 6,7 bar. Jag har ~9 bar. Så det borde vara i sin ordning med andra ord angående kompressionen.
sundrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:13, 16-05-2020
Ort: Bohuslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21 1952

torbjorn_forsman

#78 » 23:17:47, 07-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en tvåtaktsmotor beror kompressionstrycket inte bara på kompressionsförhållandet i cylindern utan även på vevhuskompressionen. Det är svårare att räkna fram ett kompressionstryck från ett kompressionsförhållare på tvåtaktare än på fyrtaktare. Ska man vara noga måste man ta hänsyn även till fria utrymmet i vevhuset mm.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#79 » 00:19:36, 08-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blanda inte ihop kompressionsförhållande och kompressionstryck. Vad trycket blir är beroende på flera saker som öppningstider och hastighet på kolven m.m..
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

G-son

#80 » 02:30:47, 08-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

sundrik skrev:Angående kompression så har jag hittat detta i verkstadsmanualen
Compression ratio ......................................... 6.6 to 1

Det finns två sätt att räkna kompressionsförhållande i tvåtaktare, dels för hela cylindern, dels för enbart den del av cylindern som ligger ovanför avgasporten. Japanerna gillar att använda det sistnämnda måttet, andra oftast det förstnämnda. Orsakar mycket förvirring, men så låga siffror som du hittat antyder att det bara är delen över porten som räknas (eller gäller en veteranmoped som var strypt genom att kompressionen sänkts).
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

sundrik (trådstartaren)

#81 » 20:41:35, 08-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Är det jobbigt att skruva ur tändstiftet och ta en bild av elektroderna så att vi får se vilken färg de har. Då kan man se om det är för mager eller fet bränsleblandning bl.a..


Dom två första bilderna har den varit igång ca 20 minuter. Varvar en del. Försökt jobba med att dra iväg.

Dom två sista bilderna har jag bara startat den och tomgång någon minut.


Jag ser ingen skillnad.
Bild Bild Bild Bild
sundrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:13, 16-05-2020
Ort: Bohuslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21 1952

sundrik (trådstartaren)

#82 » 20:43:04, 08-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kontrollerat den automatiska choken. Den fungerar.
Har även testat en helt ny, som också fungerar.
sundrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:13, 16-05-2020
Ort: Bohuslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21 1952

Alexn72

#83 » 20:48:55, 08-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag har lärt mig ska man köra den med belastning och stänga den tvärt och plocka ur stiftet för att få nått att analysera.
Men enbart med de bildern så är min tolkning att den går magert
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Jörgen.k

#84 » 20:55:07, 08-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

sundrik skrev:
Ivar Risslén skrev:Är det jobbigt att skruva ur tändstiftet och ta en bild av elektroderna så att vi får se vilken färg de har. Då kan man se om det är för mager eller fet bränsleblandning bl.a..


Dom två första bilderna har den varit igång ca 20 minuter. Varvar en del. Försökt jobba med att dra iväg.

Dom två sista bilderna har jag bara startat den och tomgång någon minut.


Jag ser ingen skillnad.



Är det bara jag eller ser dom inte silvriga ut? I så fall är det aluminium som smält eller något. Men svårt att se på dom pyttesmå bilderna.
Jörgen.k
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:03:25, 22-04-2012
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: TAKEJOB TB260
Volvo L30GS

G-son

#85 » 21:40:28, 08-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tändstiftsläsning går ut på att man kör motorn hårt en stund så tändstiftet färgas av de arbetsförhållanden som råder då, snabbt stänger av och skruvar ur stiftet för att kolla hur det ser ut. Problemet eller snarare problemen med det är att man måste ha rätt värmetal på stiftet, köra motorn på rätt sätt, en motor som måste gå bra, och det mest intressanta området är djupt in i tändstiftet så det är nära nog omöjligt att fotografera och även om man lyckas ta en bra bild förvränger kameror och bildskärmar nyanser litegrann så man behöver kunna läsa det själv, det går inte skicka till andra och räkna med bra svar - tio personer som ser samma stift på tio olika bildskärmar kan säga tio olika saker.

Visst känns det som en lockande genväg, snabbare än att byta munstycken och se hur motorn går, men så länge det inte handlar om den sista finjusteringen av en riktigt vass racemotor (som nyper om man pressar den med mindre än optimalt munstycke) är det bättre att prova sig fram med munstycken.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

magloman

#86 » 21:45:21, 08-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker oxå stiften har konstig färg.

Är det rätt sort? Provat ett annat fabrikat?


Motorn borde inte dö när du ger den lite startgas.

Är alla prylar och nålar i std utförande?

Tillverkaren brukar ha testat fram så det ska funka så bra som möjligt.

Är bensinen färsk?

Vad kör du på för olja?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

sundrik (trådstartaren)

#87 » 23:00:29, 08-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tändstiftet är ganska nytt. Köpte ny eftersom moped hade stått ett tag och jag ville eliminera att det är problemet. Det är exakt samma sort som satt där och nämns i manualen.

Den går fint så länge den inte behöver jobba. Varvar bra och länge utan problem.
Jag testade att spraya lite startgas i förgasaren när jag både körde på tomgång och varvade.
Varje gång så minskar varvtalet.
Jag är inte helt hundra, men borde den inte varva upp när jag gör det?

Då tänker jag att om den redan får mycket bränsle så blir det för mycket och den går ner. Som när man har på chok och motorn är varm?

Men kan det ge samma nedgång i varvtal om den får för lite bränsle?
Eller att den får lagom med bränsle men för lite olja?

Blir inte klok. Men känner att jag behöver testa lite mer senarion för att ringa in det.

Tänker att jag tar bort oljeslangen imorgon och blandar en annan tank med olja och bensin och ser hur den beter sig då med lite startgas.
sundrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:13, 16-05-2020
Ort: Bohuslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21 1952

sundrik (trådstartaren)

#88 » 23:17:19, 08-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Tycker oxå stiften har konstig färg.
Är det rätt sort? Provat ett annat fabrikat?
Motorn borde inte dö när du ger den lite startgas.
Är alla prylar och nålar i std utförande?
Tillverkaren brukar ha testat fram så det ska funka så bra som möjligt.
Är bensinen färsk?
Vad kör du på för olja?


Det är rätt sort. Helt nytt. Har bara haft det sedan felsökningen började. Så inte jobbat något nämnvärt. Därför den ser sånn ut. Inte hunnit blivit smutsig helt enkelt. Har bara provat det gamla tändstiftet. Annat fabrik samma beteende.
Inte allt i standard utförande. Gamla avgasröret var igenbommat. Köpte nytt. Malossi för 2500kr. Dyrt men märket skulle vara bra har jag hört här.

Nytt bensin och olja. Vanlig 2-takt för mopeder. Tror det är Mobil.
sundrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:13, 16-05-2020
Ort: Bohuslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21 1952

braha

#89 » 08:09:29, 09-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testat med Aspen 2?
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

magloman

#90 » 08:25:12, 09-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slog ihop trådarna, det blir så rörigt annars.

Du hade bytt förgasare väl när den inte starta alls? Vad bytte du till, kör du på den nu med? Är det nån eftermarknadstillverkare?
Samma med CDI boxen bytt tillbaks till org?

När du köpte trimavgasröret, stod det nåt om att man måste ändra nåt i förgasaren då?
Ett trimrör till 2-takt brukar ofta ge mindre motstånd som en 2-takt är mkt känslig för. Man tappar vridet och orken.

Kollat om det går att göra rent den gamla som den inte gick med?
Varför gick den inte med det? Igensotat? Kan det ge nån ledtråd i felsökningen?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se