Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

gummistos

7 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om MC här

pereriks (trådstartaren)

#1 » 11:36:46, 20-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har en motorcykel där gummit mellan filterburken ock förgasaren har blivit stenhårt, finns det något sätt att göra det mjukare?
pereriks
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:05, 06-02-2014
Ort: enköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: bm35



G-son

#2 » 12:47:57, 20-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värme mjukar upp det, men bara tillfälligt - det gör det alltså mjukare så man med lite tur hinner montera det, men sedan är det stenhårt igen.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Lasse A

#3 » 14:01:46, 20-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Citat från Classic Motor:
Ett beprövat knep är att blanda glycerol (kallas även glycerin) och finns att köpa på apotek) med vanlig rödsprit. Blandningsförhållandet är 1 del glycerol och 1-2 delar rödsprit. Spriten späder ut glycerolet och gör att det tränger in lättare i gummit.
BM 430 1977, Ferguson TEA-20 1947, BMW K75S 1987, Kawasaki KZ200 1978,

1 person gillar det här inlägget.
Lasse A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:23, 29-01-2008
Ort: Motala Västra Ny
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

torbjorn_forsman

#4 » 16:10:05, 20-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, det KAN fungera ibland. Men det finns många olika gummikvaliteter och det är inte säkert att alla reagerar på samma sätt. Tanken är ju att glycerol, paraffinolja eller vad nu häxbrygderna består av ska ersätta de mjukgörare (oftast olika slags ftalater) som fanns i gummit när det var nytt, men som under årens lopp antingen har avdunstat, lösts upp av bensinångor och försvunnit eller helt enkelt brutits ner kemiskt.

Jag fick ett tips i ett annat sammanhang att prova med paraffinolja på hårdnat gummi. Blötlägg gummidelen i paraffinolja en timme, ta upp den och låt den ligga och rinna av en timme, blötlägg igen osv. Upprepa tills någon förbättring märks, det kan behövas upp till ett tiotal doppningscykler. Har dock inte provat själv.

Det finns också s k kopiatorspray som sägs kunna mjuka upp gammalt hårt gummi åtminstone på ytan. Brukar användas till gummivalsar i kopiatorer, större laserskrivare mm.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

GC59

#5 » 16:27:10, 20-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det nytt att få tag på skulle man nog välja det. Är det en veteranhoj ?
Senast redigerad av GC59 18:37:42, 20-03-2024, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.

Ähee

#6 » 18:10:05, 20-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ibland använt bromsvätska (dot4 om det spelar roll)
Lägga en gummidetalj i en bytta med bromsvätska och låt ligga några dagar. Nackdelen är att gummit sväller även.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#7 » 19:56:45, 20-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även det beror ju på vad det är för slags gummi. Nitrilgummi ("vanligt" oljebeständigt gummi) kan nog mjukna och svälla i bromsvätska, men t ex naturgummi eller EPDM påverkas inte alls.

Kemiskt sett kan det vara rätt stora skillnader mellan t ex DOT 4 från olika tillverkare, de får blanda hur de vill bara bromsvätskan klarar alla testspecar i standarden.
DOT 3 förekommer knappast längre idag, ibland ser man att det säljs DOT 3 för t ex veteranbilsbruk, men med största sannolikhet är det egentligen DOT 4 (eller möjligen ett halvdant misslyckat parti DOT 4) i de flaskorna. DOT 4 uppfyller alla krav i specarna för DOT 3.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se