Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

cdi-box derbi senda ingen tändning

27 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka om MC här

wipwip

18:10:24, 08-04-2024

håller på med en derbi senda sm xrace 2006 , moppen går inte ingen gnista på stiften och det är nu nytt jag hadde en cdi-box till min piaggio som jag testade med och då startar den direkt så då tog jag för givet att det va cdi-boxen som va kass , jag beställde en ny på rinab för 300 spänn som skulle passa enligt deras sida men inte att den funka dom skickade en till men det va samma så dom fick tillbaka båda två , jag beställde på nytt från twostroke för 400 men inte heller den funka då sa han på towstroke att jag får pengarna tillbaka och så kan jag kasta den boxen , men nu har jag även kollat med en dyrare sort som är exat som orginalet men den funka inte denna heller , min fråga är nu hur kan jag få den till att gå med min box som är till piaggion men inte dom andra .



torbjorn_forsman

18:51:41, 08-04-2024

Har du något elschema för tändsystemet? Bilder på CDI-boxar och kontaktdon mm? Jag har varit med om att det har varit felstiftat i kontakter så man fick flytta om ledarna för att få saker att fungera, t ex en givarspole som gav puls med fel polaritet.

wipwip

19:41:53, 08-04-2024

har tyvär inget elschema och hittar inte de heller , men här är lite bilder på cdi boxarna som jag har provat då , den med tre kablar i är den som moppen funkar felfritt med , den med blå kabel är orginalet och den med grön kabel är den senaste jag köpte hos twostroke för 1400 spänn och ska va som orginalet

wipwip

19:43:31, 08-04-2024

Bild
Bild
Bild

wipwip

19:55:43, 08-04-2024

jag hittade elschemat till den det är en hel bok nästan längst bak ligger elschemat

https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... manual.pdf

björken

20:32:16, 08-04-2024

Du har säkert funderat på det redan, men det verkar ju vara dödarswitchen "STOP" som saknas på den som funkar?
Du är säker på att den ledningen inte ligger jordad på moppen? Då blir det ingen gnista.

BM Jens

20:38:07, 08-04-2024

Vad säger pigge om dom nya boxarna ?

G-son

21:00:50, 08-04-2024

björken skrev:Du har säkert funderat på det redan, men det verkar ju vara dödarswitchen "STOP" som saknas på den som funkar?
Du är säker på att den ledningen inte ligger jordad på moppen? Då blir det ingen gnista.

Dessa Ducatitändningar med fyra anslutningar har förvirrat många för att det varierar hur dom kopplas in. Några har en dödarkabel som kopplas in på det dedikerade stiftet, medan andra skarvar ihop dödarkabeln med den gröna från statorn (den gröna i bilden är bara jordkabel, hopkopplad med anslutning märkt vit).

Resistansmät de olika spolarna på statorn. Kan hända att någon är halvkass, fortfarande bra nog för att ge gnista med fel box men inte så det duger med rätt grejer. Annars är ett populärt misstag att sätta 12V kabeln från statorn (gul) på dödarkabelns plats när den inte används.
Anyway. Koppla bort dödaren oavsett variant och se vad som händer. Enkelt att utesluta den delen av systemet.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

G-son

21:12:27, 08-04-2024

Obducerade förresten en död sån box för ett tag sedan. Kanske intressant för någon.

Original Ducati till vänster, död "kopia" till höger. (Inte exakt kopia, originalet har diod mellan anslutningen för grön & stop, denna boxen har kopplat ihop dom direkt. Övriga skillnader kan finnas.)
Bild

Acetonbad och vass kniv ger detta utseende hittills...
Bild

...och kniven är inte tillräckligt vass särskilt länge. Fram med lite brynen! Hard translucent arkansas oilstone ger fin skärpa, för slipnördarna som tittar in här. :back_to:
Bild

Bild

Bild

Bild

Och så avslutar vi med ett schema!
Bild
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

4 personer gillar det här inlägget.

wipwip

21:30:47, 08-04-2024

jag har inte pigge gångbar ännu den håller på att renoveras , men derbin då har kopplat ur dom gröna utan resultat delat på dom och de fjärde stiftet i cdi-boxen ska vara tomt på denna moped då det inte fins någon vit och röd kabel , men jag kanske får ta och byta statorn då då .

wipwip

21:34:05, 08-04-2024

om jag tar bort statorn och resistansmäter dom vilka ohm ska det ligga på eller ser jag bara att det skiljer dom åt så är en spole dålig

G-son

21:37:51, 08-04-2024

Jag minns inte på rak arm vad resistansen ska vara, står i verkstadshandboken men det kan variera lite mellan olika modeller. Kanske kan hitta det sedan.
Du behöver inte plocka sönder något för att mäta, du mäter direkt på kablarna ut från den.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

wipwip

21:50:22, 08-04-2024

ok ska kolla detta i morgon då .

G-son

22:02:20, 08-04-2024

Resistansuppgifter etc. från handboken för Senda 00-05. Bör vara samma eller mycket nära samma för din.
Bild
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

torbjorn_forsman

23:52:58, 08-04-2024

Det viktigaste är att resistansvärdena är stabila och inte ändrar sig om man t ex polvänder multimetern eller slår statorn i bordet några gånger.
Tänk på att man inte kan upptäcka enstaka kortslutna varv i en lindning genom ohmmätning, för att kolla detta är det säkrare att mäta induktans och förlustfaktor med en mätbrygga eller RCL-mätare. Eller genom att bygga en s k komponentprovare och koppla till oscilloskop.

Du har väl redan lagt märke till att flatstiften ligger i olika ordning på de olika CDI-boxarna. Texten vid anslutningarna är ju helt enkelt färgernas namn på italienska. Det kanske är nödvändigt att stifta om i kontakten för att få en av de andra boxarna att fungera.

Ska man bli av med gjutmassa från CDI-enheter eller annan ingjuten elektronik så är kokande vatten mycket mer effektivt än aceton, och då är risken också mindre att man råkar tvätta bort märkning från komponenter etc. Koka enheten en halvtimme, pilla sen snabbt bort så mycket gjutmassa som går att få loss enkelt (kanske till 5-10 mm djup), koka en halvtimme till, pilla igen osv osv.

2 personer gillar det här inlägget.