Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Vad har du för MC? (eller haft)

164 inlägg • Sida 6 av 11
Snacka om MC här

Grisen

#76 » 20:26:40, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Minst två... har en Yamaha FZ-1s -06 och en XT 1200 ZE -15
större problem - större hammare
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)



Mattias Petterson

#77 » 20:49:47, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dannesvensson skrev:Har funderat halva vintern på att köpa en Honda Varadero och denna tråden tar ju inte död på dom planerna direkt..

Tycker du ska titta på Aprillia Caponord istället. .
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

harley03

#78 » 21:02:46, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett knippe Zündapp ks 125 från -70 till -82 och här är en bil på en av dessa!



Bild


Cheers från Fkp

5 personer gillar det här inlägget.
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

harley03

#79 » 21:09:37, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu håller jag på med en ks 125 -80 wc som är reed konveterad och målet är att Dubbla både effekt som vrid på bakhjulet med bibehållet 123cc...


Bild

Nu snackar vi om 100% effekt ökning som vrid ökning på bakhjulet och Under 10,000varv som är målet, snart dyno körning igen...

Cheers från Fkp

5 personer gillar det här inlägget.
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

Eriksson87

#80 » 21:10:43, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

harley03 skrev:Har ett knippe Zündapp ks 125 från -70 till -82 och här är en bil på en av dessa!



Bild


Cheers från Fkp

Åhh vilken klenod å skick

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Eriksson87
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:44:24, 05-02-2017
Ort: Sunne Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 5712 SL med vreten 1200 skogsvagn och 810de kran
Hymas 470
Can am 1000

harley03

#81 » 21:16:02, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett knippe luftkylda motorer på G både 123cc som 163cc och även strokade vevpartier ( från 54mm till 56mm i slaglängd) som väntar på att bli monterade och utprovade i dynon....
Bild


Cheers från Fkp

1 person gillar det här inlägget.
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

torbjorn_forsman

#82 » 21:20:09, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

harley03 skrev:Nu håller jag på med en ks 125 -80 wc som är reed konveterad och målet är att Dubbla både effekt som vrid på bakhjulet med bibehållet 123cc...

Nu snackar vi om 100% effekt ökning som vrid ökning på bakhjulet och Under 10,000varv som är målet, snart dyno körning igen...

Cheers från Fkp


Det är märkligt att tillverkarna av små tvåtakts bensinmotorer envisades så länge med kolvstyrt insug.
För länge sedan fick jag tillfälle att bläddra i en gammal handbok om tändkulemotorer (alltså tvåtakts semidieslar), jag tror att boken var tryckt ungefär 1909. Där stod det att alla svenska tändkuletillverkare under de senaste åren hade gått över från kolvstyrt insug till reedventiler (fast just det uttrycket användes inte), och i de flesta fall hade de lett till fördubblad effekt utan några andra ändringar på motorerna.
Och 70 år senare fanns det alltså tillverkare av bensin-tvåtaktare som envist höll fast vid den äldsta lösningen!

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

harley03

#83 » 21:22:28, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller även på med en -73,a som skall få en lite mer effekt ( 40hk/175cc) framöver och bygger om den i samma utförande som -71 hade med hastighetsmätaren i lampan så den blir så "ren" som möjligt....


Bild

Cheers från Fkp

1 person gillar det här inlägget.
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

Raceputte

#84 » 21:25:17, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snarkventilerna var ganska tidigt i båtmotorerna.
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205

1 person gillar det här inlägget.
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

harley03

#85 » 21:26:53, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
harley03 skrev:Nu håller jag på med en ks 125 -80 wc som är reed konveterad och målet är att Dubbla både effekt som vrid på bakhjulet med bibehållet 123cc...

Nu snackar vi om 100% effekt ökning som vrid ökning på bakhjulet och Under 10,000varv som är målet, snart dyno körning igen...

Cheers från Fkp


Det är märkligt att tillverkarna av små tvåtakts bensinmotorer envisades så länge med kolvstyrt insug.
För länge sedan fick jag tillfälle att bläddra i en gammal handbok om tändkulemotorer (alltså tvåtakts semidieslar), jag tror att boken var tryckt ungefär 1909. Där stod det att alla svenska tändkuletillverkare under de senaste åren hade gått över från kolvstyrt insug till reedventiler (fast just det uttrycket användes inte), och i de flesta fall hade de lett till fördubblad effekt utan några andra ändringar på motorerna.
Och 70 år senare fanns det alltså tillverkare av bensin-tvåtaktare som envist höll fast vid den äldsta lösningen!



Zündapp var tidiga ute med reed konvetering... fast enbart på sina tävlingsmaskiner och det kom 1972-73 i en trimnings bullitin.( som jag har).. annars så hade aldrig zündapp någon ks 50 som större cc med reed membran original.. tyvärr och 1984 vart det KK ..... Japanerna tog över med sina reed maskiner...

Cheers från Fkp
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

harley03

#86 » 21:36:02, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

1st 54mm luftkyld cylle som är borrad till 62mm och portad/breddad så hålen för pinnbultarna är öppna i avgas kanalen ( bridgeport).. skall monteras i tunna rör så dessa stängs när cyllen väl är fädig portad...


Bild

Cheers från Fkp

1 person gillar det här inlägget.
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

harley03

#87 » 21:38:47, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Reed portarna är relativt breda på denna luftkylda cylle...


Bild

Cheers från Fkp

2 personer gillar det här inlägget.
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

harley03

#88 » 21:43:38, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även toppens förbränningsrum är maxat till 100%.. Här lämnas inget åt slumpen utan allt maxas till 100% i jakten på 40hk ur en zündapp ks 125 luftkyld motorn som original ger ca 15hk på bakhjulet och målet är 40hk på bakhjulet under 10,000varv ( annars är det ingen sport) och även strokad från 54mm till 56mm slaglängd och reed konveterad med 35mm mikuni flatside förgasare osv osv... ;-) ;-)




Bild

Cheers från Fkp

3 personer gillar det här inlägget.
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

harley03

#89 » 21:46:24, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ytterligare en ks 125 -73,a som väntar på sin tur att bli original renoverad...


Bild

Cheers från Fkp
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

harley03

#90 » 21:50:36, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eriksson87 skrev:
harley03 skrev:Har ett knippe Zündapp ks 125 från -70 till -82 och här är en bil på en av dessa!



Bild


Cheers från Fkp

Åhh vilken klenod å skick

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Nyligen såld av mig för 75,000kr... så var rädd om era zündapp ks 125 luftkylda hojar....

Bara ett Tips..

Cheers från Fkp
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se