Få se om jag kommer ihåg... Har bilder på vissa men ids inte lägga upp dessa nu
.
1. Honda VF400F -84 (såld)
2. Honda CBR1000F -87 (såld)
3. Suzuki VX800 -96 (Inbytt mot)
4. Kawasaki Versys 650 -08 (Köpt ny på firma. Såld)
5. BMW R1100 RS -93 (Köpt på firma, Köpt tillbaka av samma firma)
6. BMW R1150 RT -03 (Såld med nästa som dellikvid)
7. Yamaha XJ900 Diversion -93 (Såld)
8. KTM 950 SM -06 (Finns kvar)
9. Honda VF400F -84 (Samma som nr 1. Bortbytt tillsammans med en Yamaha Exciter mot)
10. Suzuki DR350S -90 (Finns kvar)
11. Suzuki DR350 Enduro -98 och även en 99. Båda finns kvar.
Lite historia.
Det började med att jag hade ett sommarvikariat ca 15 km från hemmet. Då det var sommar tänkte jag att jag köper mig en eu-moppe. Billig kinesisk baotian classic. Det dröjde inte länge innan strypningen i förgasaren var bortplockad för att få den mindre slö. Det slutade med att moppen gick 76 blås enligt GPS. Jag körde så halva sommaren och sparade en hel del slantar på så vis, då man nästan får betalt för att tanka en dylik mackapär
.
i mitten av sommaren så for jag till återförsäljaren med funderingar om att köpa en "EU-125 moppe" istället och då visade det sig att han hade min motorcykel nr 1 i gömmorna. Jag for ut och provkörde den och bestämde mig där och då för att ta MC kort.
Ringde till Roberts trafikskola och frågade hur jag skulle göra. -"Ring till vägverket asap och boka teoriprov" var svaret. Sagt och gjort, jag ringde och första lediga tid var i augusti sa dom. Hm, sa jag... "Finns det verkligen inga tidigare?" -Jo, men den är redan imorgon". -"Jag tar den!" skrek jag i luren innan jag hann tänka efter.
Det var nästan surrealistiskt, men jag tänkte att om det nu går såhär lätt så är det väl bara att försöka klara det med ett dygns varsel... Hem och köra prov på datorn resten av kvällen och runt 10 på morgonen befann jag mig på vägverket i grannkommunen där jag skrev teoriprov och klarade det
. Inte med perfekt resultat men dock godkänt
.
Efter några körlektioner var det så dags för uppkörning och på lågfartsbanan upplevde jag nästa surrealistiska grej... Jag körde iväg och allt gick fint, tills jag kom halva banan. Då fick motorcykeln för sig att stanna. Jag fick inte den sedvanliga reaktionen att sätta ner foten, utan jag tryckte bara lugnt på startknappen och fortsatte. Jag upplevde det som att någon höll balans på hojen tills jag fått igång den igen. Uppkörningsgubben hade nästan hunnit plocka bort alla konor innan jag kört klart det testet så han var nog mäkta imponerad över min kyla i det läget
.
Klarade för övrigt resten klockrent också så den 14 augusti 2007 så hade jag lappen i näven. Samma dag for jag och köpte Honda nr1 på listan och körde såå mycket den sommarn
. Han ville inte sälja den innan jag hade tagit körkort för den.
Nr 2 köpte jag för att renovera upp och lacka fin, vilket jag också gjorde. Körde 80 mil för att hämta denna hoj i Kiruna med en gammal ford transit buss med trasigt
avgassystem. Köptes på vintern så provkörning var ej aktuellt. Första svängen på våren upptäckte jag att en
bromsskiva fram var skev. Beställde nya från england och bytte. Halkigt Avon bakdäck resulterade i en otippad burnout/bredställ med denna och då jag ansåg (Fortfarande anser) att jag är en sillmjölke när det gäller att köra MC så sålde jag denna för att ha något som var lite lugnare och snällare, samt mindre inbjudande till att köra fort med.
Nr 3 köpte jag av en privatperson i Umeå. Köpte denna för att det var en lugn V-twin i en snygg (i mina ögon) hoj. Detta var egentligen en riktigt trevlig hoj på de flesta sätt, men dynan var inte det bästa... Snarare det sämsta...
Nr 4 köpte jag efter en provkörning av Kawa-hojar i skellefteå som Norrlands MC i Umeå hade anordnat. Jag körde med ovan nämnda VX800 dit, med skjuts. När jag kom dit och provade Versysen så blev jag imponerad. En riktigt bekväm hoj, med skön motorkaraktär som inte skrämmer skiten ur mig... Men dyr... 70000... Nej.. Vid det tillfället så kunde jag inte motivera ett köp.
Sedan kom vi hem... Då passagerarinnan lade sig ner i gräset med gråten i halsen och tårar av smärta i ögonen, och då jag kände liknande tendenser så ringde jag dagen efter till Norrlands MC och frågade vad jag skulle få för VX800 i inbyte så blev det affär till slut. Tror inte ens jag hade VX i en månad...
Kawan hade jag ett tag. Iallafall över en vinter, men sålde den då jag upplevde att den saknade kön. Den var helt enkelt tråkig och mesig, så den såldes till Skellefteå, och cirkeln var sluten
.
Nr 5 köpte jag på firma i Umeå, då jag var sugen på billigare touringhoj. Vid provkörning funkade allt som sig bör, men senare visade det sig att vid hård belastning så ville den rappa efter i växlingen. Den läkte även bromsvätska vid frambromsens cylinder vid styret och ner på lacken under färd, samt att bromsservon lät som en döende katt som blir misshandlad. Firman ville laga felen, jag ville köra hoj då det var på mitten av en alldeles för kort säsong. Jag ansåg att de inte borde sälja en hoj som inte var kollad ordentligt. Jag fick rätt till slut, men det blev efter samtal med konsumentrådgivare och annat tråkigt... Värst av allt var att säsongen i det närmaste hann ta slut. Hann dock köpa nr 6 innan dess...
Nr 6 köpte jag på vinst och förlust på en KVD auktion. En gammal vägverkshoj. Jag trodde inte att jag skulle få den men det fick jag... Problemet var att den stod nere i landskrona och jag befann mig i Piteå. Det var bara att ta en hockeybag med hojgrejer och flyga ner och köra upp den det
. Ett roligt äventyr och en riktigt trevlig hoj att köra genom Sverige med. När jag kom hem däremot, så körde jag den nästan inget mer. Det visade sig vara helt fel hoj för mig med tanke på hur jag använder dom. På små, dåliga vägar. En gång när jag var på Lindroths i Luleå så diskuterade vi vad jag skulle ha haft för hoj egentligen då jag kom på denna fetingbuss och pratade om en motard... En säljare tvingade mig i det närmaste att provköra en KTM 990 SmT. Saken var klar! Jag ska ha en KTM
...
Bytte bakdäck och sålde BMWn och fick nr 7 som delbetalning i hopp om att den skulle vara lättsåld...
Nr 7. Detta var en fruktansvärd mardrömshoj. För det första var den så satans ful att man skämdes när man såg den. Det satt nån eftermarknadskåpa i storleksklass och även stil med en guldvinge från 70-talet. Gräsliga hoj!
Som om detta inte skulle vara nog, så försäkrade jag den en vacker dag när hojsuget blev mig övermäktigt, och for ut och körde med en kompis. Kom ca en mil, och sedan fick jag framhjulspunka. For och köpte punkaspray och for till en mack och blåste upp hjulet. Då det var pyspunka så höll det faktiskt tätt efter detta.
Jag for sedan till nämnda vän i stan och hälsade på och på vägen hem så fick jag slut soppa. Stack ner handen till soppakranen för att vrida på reserven och kände hur styret vibrerade värre och värre... Grabbade tag i styret och försökte hålla emot, men det gick inte, utan det var bara att tvärnita med bakbromsen och hoppas man hinner stanna innan den kastat av mig. Den gjorde detta en gång till innan jag var hemma och efter det körde jag den aldrig mera. Dåliga
däck var orsaken, lufttryck fanns och stämde. Såldes för 11000 spänn och sågs senare på en firma i luleå där den var till salu för typ 29000. Dock med nya däck av samma sort som jag rekommenderade min köpare, samt med originalkåpa monterad.
Nr 8. När äntligen den fruktansvärda XJn var borta ur mitt liv, så hade nästan en hel säsong till försvunnit bakom oss och operation hitta KTM påbörjades. Budgeten var stram och jag hade ingen lust att låna pengar på bank ytterligare en gång. Hittade ett lämpligt objekt nere i Stockholm till ganska hyfsad penning. Dock lite ombyggd så det fanns utrymme för att pruta. Vi kom överens om ett pris och jag satte mig på flyget återigen. Kom ner och kikade samt monterade nå
blinkers på den provisoriskt. Därefter körde jag hem den och döm om min förvåning när den var minst lika bekväm som touring-BMWn på långfärd. Det enda som saknades var den gigantiska rutan.
Den här hojen har jag kvar ännu och jag är helnöjd med den. Underbar till det mesta och med ett skönt orr
.
Däremot har jag insett att det är riktigt roligt att köra offroad, på riktigt dåliga vägar och i skog och mark.
Nr 9 köpte jag av rent nostalgiska skäl. Det visade sig dock att minnen gör sig oftast bättre som just minnen. Hojen var visserligen charmig, men jag körde aldrig med den ändå...
Nr 10. Köpte denna för att kunna köra ute i skogen och upptäcka naturen på nära håll, även på sommaren. Skoter i all ära, men Arcticen gör sig bäst på snö
. Den här hojen gav mig blodad tand, och då sambon antydde att hon också ville köra i skogen efter att ha provat denna, så fanns det inte så mycket att göra.
Nr 11 hittades på Blocket och det ville sig inte bättre än att jag bytte bort första hondan och en gamm-skoter mot dessa. Det visade sig att toppen var helt slut i den ena då oljan till kammen varit frånvarande. Den andra gick men var slö som fan och misstände... Efter en hel del huvudbry och mixter, så fick jag igång den ena och den går riktigt bra. Körde en
sväng med sambon i skogen och när vi nästan var hemma så provade jag denna och lyckades köra av kedjan. Sedan blev det vinter och det är det fortfarande
.
Planer finns på att avyttra KTMen och köpa en annan, mera renodlad offroadhoj. Kanske en KTM 690 enduro... Time will tell
Mvh //Robert