Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Vad har du för MC? (eller haft)

164 inlägg • Sida 1 av 11
Snacka om MC här

jon anders olsson (trådstartaren)

#1 » 01:08:27, 16-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur många hoj åkare finns det på Maskinisten? :driver:

Min första mc var en Yamaha TZR125 -87
min andra var en Honda transalp 600 -98
tredje var en BMW K1200LT -03
fjärde hojen vart en XJ 600 -93
Nu har jag nyligen köpt en Honda Varadero 1000 -04 som står i garaget och väntar på våren! :eat:
Bild

Är det nån mer som har MC? :driver:
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01



JoBy

#2 » 01:44:00, 16-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Första och tredje var Cagiva 250, en 1988a och en 1989a.

Bild

Andra är en 1983 Suzuki 1100 E som jag har kvar. Köptes 1997 för att övningsköra på.

Bild

Fjärde är en 1989 KTM 350 som jag bytte åt mig mot båda Cagivorna och lite pengar. Den finns kvar.
Bild

Femte är denna Dnepr av årsmodell 1973 och den har jag också kvar.
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

stegmaster

#3 » 03:15:19, 16-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta er dom mc jag har nu + en nyrenoverad moppe.
Började med två Suzuki T500 72 mod, sen Suzuki GS650l 82mod + en hög moppar. (Detta er manga år sen, så har bara pappersfoto av dessa.)

2300cc och ca 290hk som väntar på våren. :mrgreen:
Bild




Tempo 50cc 1958 mod.



Bild
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

PiteRobban

#4 » 05:00:45, 16-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Få se om jag kommer ihåg... Har bilder på vissa men ids inte lägga upp dessa nu :P.

1. Honda VF400F -84 (såld)
2. Honda CBR1000F -87 (såld)
3. Suzuki VX800 -96 (Inbytt mot)
4. Kawasaki Versys 650 -08 (Köpt ny på firma. Såld)
5. BMW R1100 RS -93 (Köpt på firma, Köpt tillbaka av samma firma)
6. BMW R1150 RT -03 (Såld med nästa som dellikvid)
7. Yamaha XJ900 Diversion -93 (Såld)
8. KTM 950 SM -06 (Finns kvar)
9. Honda VF400F -84 (Samma som nr 1. Bortbytt tillsammans med en Yamaha Exciter mot)
10. Suzuki DR350S -90 (Finns kvar)

11. Suzuki DR350 Enduro -98 och även en 99. Båda finns kvar.

Lite historia.
Det började med att jag hade ett sommarvikariat ca 15 km från hemmet. Då det var sommar tänkte jag att jag köper mig en eu-moppe. Billig kinesisk baotian classic. Det dröjde inte länge innan strypningen i förgasaren var bortplockad för att få den mindre slö. Det slutade med att moppen gick 76 blås enligt GPS. Jag körde så halva sommaren och sparade en hel del slantar på så vis, då man nästan får betalt för att tanka en dylik mackapär :P.
i mitten av sommaren så for jag till återförsäljaren med funderingar om att köpa en "EU-125 moppe" istället och då visade det sig att han hade min motorcykel nr 1 i gömmorna. Jag for ut och provkörde den och bestämde mig där och då för att ta MC kort.
Ringde till Roberts trafikskola och frågade hur jag skulle göra. -"Ring till vägverket asap och boka teoriprov" var svaret. Sagt och gjort, jag ringde och första lediga tid var i augusti sa dom. Hm, sa jag... "Finns det verkligen inga tidigare?" -Jo, men den är redan imorgon". -"Jag tar den!" skrek jag i luren innan jag hann tänka efter.
Det var nästan surrealistiskt, men jag tänkte att om det nu går såhär lätt så är det väl bara att försöka klara det med ett dygns varsel... Hem och köra prov på datorn resten av kvällen och runt 10 på morgonen befann jag mig på vägverket i grannkommunen där jag skrev teoriprov och klarade det :D. Inte med perfekt resultat men dock godkänt :P.

Efter några körlektioner var det så dags för uppkörning och på lågfartsbanan upplevde jag nästa surrealistiska grej... Jag körde iväg och allt gick fint, tills jag kom halva banan. Då fick motorcykeln för sig att stanna. Jag fick inte den sedvanliga reaktionen att sätta ner foten, utan jag tryckte bara lugnt på startknappen och fortsatte. Jag upplevde det som att någon höll balans på hojen tills jag fått igång den igen. Uppkörningsgubben hade nästan hunnit plocka bort alla konor innan jag kört klart det testet så han var nog mäkta imponerad över min kyla i det läget :P.
Klarade för övrigt resten klockrent också så den 14 augusti 2007 så hade jag lappen i näven. Samma dag for jag och köpte Honda nr1 på listan och körde såå mycket den sommarn :P. Han ville inte sälja den innan jag hade tagit körkort för den.

Nr 2 köpte jag för att renovera upp och lacka fin, vilket jag också gjorde. Körde 80 mil för att hämta denna hoj i Kiruna med en gammal ford transit buss med trasigt avgassystem. Köptes på vintern så provkörning var ej aktuellt. Första svängen på våren upptäckte jag att en bromsskiva fram var skev. Beställde nya från england och bytte. Halkigt Avon bakdäck resulterade i en otippad burnout/bredställ med denna och då jag ansåg (Fortfarande anser) att jag är en sillmjölke när det gäller att köra MC så sålde jag denna för att ha något som var lite lugnare och snällare, samt mindre inbjudande till att köra fort med.

Nr 3 köpte jag av en privatperson i Umeå. Köpte denna för att det var en lugn V-twin i en snygg (i mina ögon) hoj. Detta var egentligen en riktigt trevlig hoj på de flesta sätt, men dynan var inte det bästa... Snarare det sämsta...

Nr 4 köpte jag efter en provkörning av Kawa-hojar i skellefteå som Norrlands MC i Umeå hade anordnat. Jag körde med ovan nämnda VX800 dit, med skjuts. När jag kom dit och provade Versysen så blev jag imponerad. En riktigt bekväm hoj, med skön motorkaraktär som inte skrämmer skiten ur mig... Men dyr... 70000... Nej.. Vid det tillfället så kunde jag inte motivera ett köp.
Sedan kom vi hem... Då passagerarinnan lade sig ner i gräset med gråten i halsen och tårar av smärta i ögonen, och då jag kände liknande tendenser så ringde jag dagen efter till Norrlands MC och frågade vad jag skulle få för VX800 i inbyte så blev det affär till slut. Tror inte ens jag hade VX i en månad...
Kawan hade jag ett tag. Iallafall över en vinter, men sålde den då jag upplevde att den saknade kön. Den var helt enkelt tråkig och mesig, så den såldes till Skellefteå, och cirkeln var sluten :P.

Nr 5 köpte jag på firma i Umeå, då jag var sugen på billigare touringhoj. Vid provkörning funkade allt som sig bör, men senare visade det sig att vid hård belastning så ville den rappa efter i växlingen. Den läkte även bromsvätska vid frambromsens cylinder vid styret och ner på lacken under färd, samt att bromsservon lät som en döende katt som blir misshandlad. Firman ville laga felen, jag ville köra hoj då det var på mitten av en alldeles för kort säsong. Jag ansåg att de inte borde sälja en hoj som inte var kollad ordentligt. Jag fick rätt till slut, men det blev efter samtal med konsumentrådgivare och annat tråkigt... Värst av allt var att säsongen i det närmaste hann ta slut. Hann dock köpa nr 6 innan dess...

Nr 6 köpte jag på vinst och förlust på en KVD auktion. En gammal vägverkshoj. Jag trodde inte att jag skulle få den men det fick jag... Problemet var att den stod nere i landskrona och jag befann mig i Piteå. Det var bara att ta en hockeybag med hojgrejer och flyga ner och köra upp den det :P. Ett roligt äventyr och en riktigt trevlig hoj att köra genom Sverige med. När jag kom hem däremot, så körde jag den nästan inget mer. Det visade sig vara helt fel hoj för mig med tanke på hur jag använder dom. På små, dåliga vägar. En gång när jag var på Lindroths i Luleå så diskuterade vi vad jag skulle ha haft för hoj egentligen då jag kom på denna fetingbuss och pratade om en motard... En säljare tvingade mig i det närmaste att provköra en KTM 990 SmT. Saken var klar! Jag ska ha en KTM :P...
Bytte bakdäck och sålde BMWn och fick nr 7 som delbetalning i hopp om att den skulle vara lättsåld...

Nr 7. Detta var en fruktansvärd mardrömshoj. För det första var den så satans ful att man skämdes när man såg den. Det satt nån eftermarknadskåpa i storleksklass och även stil med en guldvinge från 70-talet. Gräsliga hoj!
Som om detta inte skulle vara nog, så försäkrade jag den en vacker dag när hojsuget blev mig övermäktigt, och for ut och körde med en kompis. Kom ca en mil, och sedan fick jag framhjulspunka. For och köpte punkaspray och for till en mack och blåste upp hjulet. Då det var pyspunka så höll det faktiskt tätt efter detta.
Jag for sedan till nämnda vän i stan och hälsade på och på vägen hem så fick jag slut soppa. Stack ner handen till soppakranen för att vrida på reserven och kände hur styret vibrerade värre och värre... Grabbade tag i styret och försökte hålla emot, men det gick inte, utan det var bara att tvärnita med bakbromsen och hoppas man hinner stanna innan den kastat av mig. Den gjorde detta en gång till innan jag var hemma och efter det körde jag den aldrig mera. Dåliga däck var orsaken, lufttryck fanns och stämde. Såldes för 11000 spänn och sågs senare på en firma i luleå där den var till salu för typ 29000. Dock med nya däck av samma sort som jag rekommenderade min köpare, samt med originalkåpa monterad.

Nr 8. När äntligen den fruktansvärda XJn var borta ur mitt liv, så hade nästan en hel säsong till försvunnit bakom oss och operation hitta KTM påbörjades. Budgeten var stram och jag hade ingen lust att låna pengar på bank ytterligare en gång. Hittade ett lämpligt objekt nere i Stockholm till ganska hyfsad penning. Dock lite ombyggd så det fanns utrymme för att pruta. Vi kom överens om ett pris och jag satte mig på flyget återigen. Kom ner och kikade samt monterade nå blinkers på den provisoriskt. Därefter körde jag hem den och döm om min förvåning när den var minst lika bekväm som touring-BMWn på långfärd. Det enda som saknades var den gigantiska rutan.
Den här hojen har jag kvar ännu och jag är helnöjd med den. Underbar till det mesta och med ett skönt orr :P.
Däremot har jag insett att det är riktigt roligt att köra offroad, på riktigt dåliga vägar och i skog och mark.

Nr 9 köpte jag av rent nostalgiska skäl. Det visade sig dock att minnen gör sig oftast bättre som just minnen. Hojen var visserligen charmig, men jag körde aldrig med den ändå...


Nr 10. Köpte denna för att kunna köra ute i skogen och upptäcka naturen på nära håll, även på sommaren. Skoter i all ära, men Arcticen gör sig bäst på snö :P. Den här hojen gav mig blodad tand, och då sambon antydde att hon också ville köra i skogen efter att ha provat denna, så fanns det inte så mycket att göra.

Nr 11 hittades på Blocket och det ville sig inte bättre än att jag bytte bort första hondan och en gamm-skoter mot dessa. Det visade sig att toppen var helt slut i den ena då oljan till kammen varit frånvarande. Den andra gick men var slö som fan och misstände... Efter en hel del huvudbry och mixter, så fick jag igång den ena och den går riktigt bra. Körde en sväng med sambon i skogen och när vi nästan var hemma så provade jag denna och lyckades köra av kedjan. Sedan blev det vinter och det är det fortfarande :P.

Planer finns på att avyttra KTMen och köpa en annan, mera renodlad offroadhoj. Kanske en KTM 690 enduro... Time will tell :rock_on:

Mvh //Robert
PiteRobban
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:07:08, 18-06-2012
Ort: Piteå
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Mercedes Actros 4155

Ivar Risslén

#5 » 14:37:14, 16-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag började att köra året efter att jag gjort lumpen.
Det började med en Yamaha RD 350 -74. Jag hade den ett år sedan så bytte jag den mot en Kawasaki 900 Z1B -75 med Wetter Windjammer kåpa och packväskor. Den hade jag 3 somrar innan jag sålde den. Var utan sykel ett par år. Sedan fick jag för mig att köpa mig en Triumph Speedtwin -53. Den var ombyggd med långgaffel och den sedvanliga Morgo cylindrarna plus lite mer special. Den var obesiktad när jag köpte den så det blev till att regbesikta innan jag kunde åka. Efter ett par år med stelbensåka så köpte jag en BMW R100RS -77 och den körde jag en 10 000 mil eller mer med. Det slutade att den skar på ett vevlager när jag var ute på Vega men jag kunde köra hem på den. Nästa cykel i raden blev också en BMW R100RS men -81 års modell. Hade tänkt att ha den äldre för att plocka reservdelar från men det är inte mycket som är samma. Med den har jag också åkt över 100 000 km. Den har fått stå de senaste åren för den började att trilskas och jag fick inte tid att laga och besikta den. De 3 sista har jag kvar i min ägo och funderar på att få igång de igen. Till -77:an så har jag skaffat mig en begagnad motor så det är bara lite skruvning som fattas och på Truimphen är det den vanliga ombyggnaden som gör att jag inte kör med den, den vill aldrig bli klar. Totalt så har jag åkt runt 30 000 mil med mc sedan jag började. Som mest så körde jag en säsong ungefär 2400 mil, började i april och slutade i oktober.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Rockfax

#6 » 20:36:23, 16-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räknas moppe? :mrgreen: Isf en Yamaha DT50X -09

Och Honda 600 Enduro 80 talare (mest stått still senaste 2 somrarna)
Rockfax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:34, 09-08-2011
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 400 Buster -69
Bm 230 Victor - 60

jon anders olsson (trådstartaren)

#7 » 20:37:34, 16-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket rolig läsning och fina bilder :buga:
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

HK Sörensen

#8 » 21:15:17, 16-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag började min karriär på lätt mc.

1. Honda MTX 125 -87 sista årmodellen med fri effekt, tillverkad i italien.
2. Suzuki RG 500 -86 tvåtakt med rejäl effektpuckel.
3. Honda CBR 600 F -97 smidig och bra men även rolig i aktiv körning.
HK Sörensen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:21:47, 18-06-2009
Ort: Bygdsiljum
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: På jobbet:
Volvo L90f
Svetruck 15120
Hemma:
Antonio Carraro ttr 3800
Toro 223D

uppsjöbo

#9 » 21:51:15, 16-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej har en 750 suzuki 84 års modell,började köra som nyskild 45 åring
tänk vad man kan hitta på när man tänker själv.
uppsjöbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:46:55, 04-09-2011
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: CASE 1490 Zetor 5511 David Brown 900 Fordsson Major Power
Cheva silverado pickup

Suzuki 750 nöjesmaskin
Transportel packmoped slitvarg

Roine.e

#10 » 22:42:22, 16-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Harley Softail standard -04 och så finns fortfarande min gamla förstahoj, en trajjachopper från 69 med stelhäck o lång springergaffel kavr o används sporadiskt. Sålde en sportster i somras, den hade jag haft o skjutsat arschlet på i några år, trimmad 1200, rör på sig rätt friskt faktiskt. :mrgreen:
//Roine
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

JoRo1972

#11 » 23:03:06, 16-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hadde div mopeder, etter det ble det slik:

Yamaha RD 80 -ca86?
Suzuki GT100 -78
Honda CBX 550 -82
Kawazaki ZR 550 Zephyr -92
Ducati 750 Sport -89
Ducati Supersport 750 -97

Denne gule ducc`en er det jeg har nå.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
JoRo1972
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:36, 27-10-2011
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 6120 2004
New Holland TL 100 2000
Ford 3000 1970

Mattias Petterson

#12 » 23:12:26, 16-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Husqvarna WR 250 -98 Såld
Husqvarna TE 450 -04 Såld
Aprilia Pegaso 650 -99 Såld
Aprilia ETV 100 -01 i förrådet :)
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Molnia

#13 » 23:26:07, 16-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

skaffade min första hoj vid påsk 2011 och har kvar den än.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Peter.Deremar

#14 » 06:47:00, 17-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Honda CBR 600E -84 som står och samlar damm i garaget i väntan på att jag ska få tummen ur r***n och ta A kortet :razz:
Användarvisningsbild
Peter.Deremar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:33:13, 23-08-2006
Ort: Knivsta/Östuna
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

olle67

#15 » 10:03:21, 17-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick farsans gamle Monark...ska tydligen heta blå turist...150cc eller 250cc årsmodell 1952...
olle67
 


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se